Technika

Wskaźnik BMI dla ciągnika

Data publikacji:

W 22 numerze atr express zamieściliśmy opracowanie artykułu Rogera Stirnimanna, docenta techniki rolniczej ze szwajcarskiej Wyższej Szkoły Nauk Rolniczych, Leśnych i Żywności (HAFL) w Zollikofen, w którym naukowiec proponuje bardziej przystającą do praktyki klasyfikację ciągników, opartą nie tylko na ich mocy. W bieżącym numerze, przedstawiamy opracowanie kolejnego tekstu Rogera Strinimanna na ten temat, w którym do poszczególnych kategorii zostały przyporządkowane dostępne obecnie ciągniki wybranych czołowych producentów.

W celu kategoryzacji serii ciągników lub modeli podobnych konstrukcyjnie zgodnie z propozycją przedstawioną przez Rogera Strinimanna, należy wykonać następujące kroki: dokonać pierwszej klasyfikacji ogólnej z uwzględnieniem dopuszczalnej masy całkowitej (DMC); jeśli wartości DMC są na pograniczu kategorii lub pozostałe kryteria nie przemawiają za konkretną kategorią, należy szukać rozstrzygnięć na podstawie masy własnej i maksymalnego rozmiaru opon na tylnej osi; jeżeli to nadal nie doprowadzi do jednoznacznego wyniku, należy wziąć pod uwagę dodatkowo maksymalną moc topowego modelu i rozstaw osi.

W załączonych tabelach wyszczególniono aktualnie produkowane serie ciągników wybranych producentów z ich najważniejszymi danymi technicznymi oraz przypisano je do konkretnych kategorii według propozycji podziału na kategorie przedstawionej w tabeli zamieszczonej w pierwszej części artykułu w numerze 22 atr  express (przed lekturą tego artykułu warto sobie ją przypomnieć).

 

Fendt

Serie ciągników Fendt są naprawdę jednorodne i za wyjątkiem serii 700 można je każdorazowo przyporządkować jako całość do jednej kategorii (tabela 1). Obecna seria 200 pasuje idealnie do kategorii 3, a będzie to też dotyczyć jej następców (modeli z roku 2021).

Nie do końca jednoznaczna jest klasyfikacja serii 300. DMC 8,5 t przemawia na pierwszy rzut oka za kategorią 4, pozostałe kryteria wskazują z kolei na kategorię 5. O tym, że DMC nie jest tu do końca adekwatna, świadczy też stosunek ładowności do masy własnej pojazdu, który będąc poniżej 0,5 jest znacznie niższy niż dla znajdujących się wyżej serii z półramą. Mając DMC większą o pół tony Fendt mógłby zrobić z modeli serii 300 „prawdziwych” przedstawicieli kategorii 5.

Przyporządkowanie serii 500 i 800 do kategorii 6 względnie 9 jest naprawdę jednoznaczne, nieco poza przyjęte granice wykraczają jedynie silniki o małej pojemności. Obecnie Fendt nie ma reprezentantów w kategoriach 1, 2, 7a i 10. Starsze modele 900 z masą własną wynoszącą ok. 11,5 t znajdowały się jednakże na pograniczu kategorii 10 i 11. Nowa seria 900 została przesunięta do góry i dlatego należy wyjść z założenia, że następcy aktualnej serii 800 zamkną lukę w kategorii 10. Fendt jest obecnie jedynym producentem, który oferuje ciągniki kategorii 12.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 24/2020 - zamów:

bezpłatny egzemplarz prenumeratę

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.