Wpływ działań promocyjnych na wzrost eksportu polskiej żywności

Wpływ działań promocyjnych na wzrost eksportu polskiej żywności

Eksport polskiej żywności rośnie w tempie dwucyfrowym. Zdaniem dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ten wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby działania promocyjne prowadzone były w bardziej zintegrowany sposób. Rok 2017 był dla polskich eksporterów bardzo udany. Wyeksportowano żywność za 25,7 mld euro, co stanowi ok. 13 proc. wartości polskiego eksportu.

Choć większość (ponad 80 proc.) towarów rolno–spożywczych kierowanych jest na rynek Unii Europejskiej, to prowadzona polityka promocji pozwoliła na dostęp do 30 nowych rynków zbytu oraz zintensyfikowanie wymiany towarowej z krajami pozaeuropejskimi, takimi jak: Senegalem, Ghaną, Kenią, Nigerią czy Malezją.

Dyrektor  Witold Strobel w rozmowie z przedstawicielem agencji informacyjnej Newseria Biznes mówi, że KOWR bardzo się stara, aby opanować nowe rynki zbytu. Polska uczestniczy aktywnie w różnego rodzaju imprezach targowych, gdzie promowana jest żywność z różnych krajów świata, podczas których zauważalne jest duże zainteresowanie naszą ofertą. Niewątpliwie wyniki  byłyby jeszcze bardziej obiecujące, gdyby nie problemy, z jakimi boryka się branża spożywcza – mowa m.in. o chorobie afrykańskiego pomoru świń i anomaliach pogodowych. Z powodu ASF dla producentów zamknięta jest większość dużych rynków azjatyckich, ale za to bardzo dobre wyniki osiągamy w eksporcie cenionej na świecie wołowiny.  Już 80 proc. wołowiny trafia na zewnętrzne rynki.

Wyzwaniem dla całej branży jest  taka strategia promocji żywności, która zwiększy  rozpoznawalność marki polskich produktów . Zakłada ona promocję produktów hasłem „Polska smakuje”. Na portalu pod takim hasłem mogą prezentować  swoje produkty ci wytwórcy, którzy produkują żywność w systemie jakości, np. QMP czy QAFP, żywność ekologiczną, produkty znajdujące się w rejestrze  Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne czy Gwarantowana Tradycyjna Specjalność lub na ministerialnej liście produktów tradycyjnych, mające oznaczenia Poznaj Dobrą Żywność, Produkt polski, Produkt Górski.

Źródło: interia.pl


Reklama
Powiązane artykuły