VDMA - Mniejszy apetyt na paliwo

VDMA - Mniejszy apetyt na paliwo

Europejski przemysł maszyn rolniczych może zademonstrować wymierny sukces w dziedzinie ochrony klimatu. – Nasze przyjazne dla środowiska rozwiązania w zakresie efektywności w istotny sposób przyczyniają się do tego, że zajęcie się kwestią dwutlenku węgla, tlenków azotu i pyłu zawieszonego jest priorytetem – twierdzi dr Bernd Scherer, dyrektor zarządzający VDMA.

Podczas tegorocznej edycji Agritechniki producenci maszyn rolniczych zaprezentowali szereg rozwiązań zapewniających redukcję zużycia paliwa. Warto przy tym zauważyć, że ta gałąź przemysłu nie jest w żadnym wypadku jednym z większych emiterów CO2. – W Niemczech maszyny rolnicze i ciągniki odpowiadają za tylko 0,7% całkowitej emisji CO2. Niemniej nie zapominamy o naszym obowiązku wnoszenia swojego wkładu w ochronę klimatu, bo na tym też opierać się będzie nasza przyszłość – wyjaśnia dr Scherer.

Paliwo - połowa kosztów eksploatacji ciągnika

Przemysł maszyn rolniczych od dawna zajmuje się zagadnieniem ograniczenia zużycia paliwa. Począwszy od początku lat 90., czyli od epoki, kiedy to zaangażowanie spotkało się z niewielkim odzewem społecznym, efektywność paliwowa stała się jednym z priorytetów w pracy konstruktorów. Jest to również uzasadnione względami ekonomicznymi. Zużycie paliwa stanowi przecież dobre 50% kosztów eksploatacji ciągnika. Z fizycznego punktu widzenia, w wielu dziedzinach przemysł osiągnął już maksymalne wartości możliwe do uzyskania dzięki optymalizacji silnika. Przyszłość efektywności paliwowej jest więc widoczna w kompleksowej optymalizacji maszyn.

Innowacyjne maszyny rolnicze - większa wydajność, mniej CO2

W zakrojonym na szeroką skalę projekcie badawczym dotyczącym „Efektywności paliwowej maszyn rolniczych”, finansowanym przez niemieckie Federalne Ministerstwo Rolnictwa, uzyskano wyniki potwierdzające, że innowacyjne maszyny, inteligentne sterowanie procesami i nowoczesne koncepcje operacyjne mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami. – Nadszedł czas, aby skorzystać z naszej strategii efektywności. Wzdłuż łańcucha produkcji rolnej możemy w sumie mówić o wyraźnym spadku emisji CO2 w stosunku do uzyskiwanej wydajności – stwierdza dr Eberhard Nacke, przewodniczący projektu.
Połączone procesy robocze, cyfryzacja, lekkie konstrukcje oraz precyzyjne zarządzanie silnikiem zapewnia oszczędność paliwa rzędu 35-40%. Złożone symulacje komputerowe, obliczenia modelowe i empirycznie uzyskiwane dane pokazują, iż są to realne korzyści. A pracując z punktem odniesienia w roku 2030, widać, iż przemysł maszyn rolniczych znajduje się na ścieżce wydajności, która jest zgodna z ambitnymi celami polityki klimatycznej UE.

Paliwa alternatywne - na drodze do neutralności klimatycznej

Ponadto alternatywne paliwa i systemy napędowe, systemy wspomagania kierowcy oraz inteligentne formy zarządzania maszynami i danymi są aktualnymi obszarami z potencjałem do osiągnięcia dodatkowej optymalizacji w zakresie równowagi CO2 w odniesieniu do maszyn rolniczych. – Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystko, co jest obecnie w przygotowaniu, mamy wszelkie powody, by z optymizmem patrzeć w przyszłość. Jedno jest pewne - branża maszyn rolniczych jest jedną z najważniejszych dla umożliwienia uzyskania przyszłej neutralności klimatycznej dla rolnictwa – stwierdza dr Nacke.
– W szczególności potrzebujemy teraz zachęt inwestycyjnych na rzecz przyjaznych dla klimatu maszyn i ciągników rolniczych, systematycznego ustalania cen CO2 dla zwiększenia atrakcyjności innowacji oraz otwartości technologicznej, tak aby najlepsze pomysły mogły stać się konkurencyjne – podsumowuje dr Scherer.

MV

Reklama
Powiązane artykuły