Podczas tegorocznej edycji Agritechniki producenci maszyn rolniczych zaprezentowali szereg rozwiązań zapewniających redukcję zużycia paliwa. Warto przy tym zauważyć, że ta gałąź przemysłu nie jest w żadnym wypadku jednym z większych emiterów CO2. – W Niemczech maszyny rolnicze i ciągniki odpowiadają za tylko 0,7% całkowitej emisji CO2. Niemniej nie zapominamy o naszym obowiązku wnoszenia swojego wkładu w ochronę klimatu, bo na tym też opierać się będzie nasza przyszłość – wyjaśnia dr Scherer.
Paliwo - połowa kosztów eksploatacji ciągnika
Przemysł maszyn rolniczych od dawna zajmuje się zagadnieniem ograniczenia zużycia paliwa. Począwszy od początku lat 90., czyli od epoki, kiedy to zaangażowanie spotkało się z niewielkim odzewem społecznym, efektywność paliwowa stała się jednym z priorytetów w pracy konstruktorów. Jest to również uzasadnione względami ekonomicznymi. Zużycie paliwa stanowi przecież dobre 50% kosztów eksploatacji ciągnika. Z fizycznego punktu widzenia, w wielu dziedzinach przemysł osiągnął już maksymalne wartości możliwe do uzyskania dzięki optymalizacji silnika. Przyszłość efektywności paliwowej jest więc widoczna w kompleksowej optymalizacji maszyn.
Innowacyjne maszyny rolnicze - większa wydajność, mniej CO2
W zakrojonym na szeroką skalę projekcie badawczym dotyczącym „Efektywności paliwowej maszyn rolniczych”, finansowanym przez niemieckie Federalne Ministerstwo Rolnictwa, uzyskano wyniki potwierdzające, że innowacyjne maszyny, inteligentne sterowanie procesami i nowoczesne koncepcje operacyjne mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami. – Nadszedł czas, aby skorzystać z naszej strategii efektywności. Wzdłuż łańcucha produkcji rolnej możemy w sumie mówić o wyraźnym spadku emisji CO2 w stosunku do uzyskiwanej wydajności – stwierdza dr Eberhard Nacke, przewodniczący projektu.
Połączone procesy robocze, cyfryzacja, lekkie konstrukcje oraz precyzyjne zarządzanie silnikiem zapewnia oszczędność paliwa rzędu 35-40%. Złożone symulacje komputerowe, obliczenia modelowe i empirycznie uzyskiwane dane pokazują, iż są to realne korzyści. A pracując z punktem odniesienia w roku 2030, widać, iż przemysł maszyn rolniczych znajduje się na ścieżce wydajności, która jest zgodna z ambitnymi celami polityki klimatycznej UE.
Paliwa alternatywne - na drodze do neutralności klimatycznej
Ponadto alternatywne paliwa i systemy napędowe, systemy wspomagania kierowcy oraz inteligentne formy zarządzania maszynami i danymi są aktualnymi obszarami z potencjałem do osiągnięcia dodatkowej optymalizacji w zakresie równowagi CO2 w odniesieniu do maszyn rolniczych. – Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystko, co jest obecnie w przygotowaniu, mamy wszelkie powody, by z optymizmem patrzeć w przyszłość. Jedno jest pewne - branża maszyn rolniczych jest jedną z najważniejszych dla umożliwienia uzyskania przyszłej neutralności klimatycznej dla rolnictwa – stwierdza dr Nacke.
– W szczególności potrzebujemy teraz zachęt inwestycyjnych na rzecz przyjaznych dla klimatu maszyn i ciągników rolniczych, systematycznego ustalania cen CO2 dla zwiększenia atrakcyjności innowacji oraz otwartości technologicznej, tak aby najlepsze pomysły mogły stać się konkurencyjne – podsumowuje dr Scherer.