Tegoroczny Valtra Design Challenge to już druga edycja konkursu, do której zgłoszono w okresie od kwietnia do 23 września 107 prac z 32 krajów, które oceniało jury w składzie: Kimmo Wihinen z firmy Valtra, Brandon Montgomery i Sam Freesmeyer z AGCO oraz przedstawiciele firm dizajnerskich - Hans Philip Zachau z Lighthouse Industrial Design i Paolo Grazioli z Frozen Design Tokyo. – Valtra zawsze była dobrze znana z przełomowego i wizjonerskiego wzornictwa. Rozpoczęliśmy konkurs Design Challenge, aby podnieść świadomość na temat wyzwań, jakie przyszłość stawia przed branżą rolniczą i społeczeństwem, oraz aby stworzyć projektantom możliwość zaprezentowania swoich innowacyjnych pomysłów – podkreśla Kimmo Wihinen, przewodniczący jury i menadżer ds. wzornictwa w firmie Valtra.
Pionowe farmy
Pierwsze miejsce przyznano pracy „Vertical”, wykonanej przez austriacki zespół projektowy w składzie: Benjamin Miller, Jack Morris i Alireza Saeedi, którzy za zwycięstwo odebrali czek o wartości 10 tys. euro. Jurorzy docenili przedstawiony przez nich prototyp za bardzo kreatywną interpretację tematu konkursu. W roku 2030 liczba ludności na świecie wyniesie 8,5 mld, co wywoła wzrost zapotrzebowania na żywność. Tymczasem „Vertical” to pojazd, który umożliwi kompleksowe prowadzenie wydajnych upraw hydroponicznych (bez naturalnego środowiska) na piętrowych, wielopoziomowych konstrukcjach.
Drugie miejsce zajęli Yuri Kozowski i Paulo Biondan z Brazylii za projekt pojazdu „V-Icon” - elektrycznego, wielofunkcyjnego ciągnika rolniczego do różnych zadań na dużych i małych areałach, z uproszczoną obsługą i sterowaniem bezpośrednim lub zdalnym. Z kolei na trzecim miejscu znalazł się prototyp o nazwie „Valtra Unit” polskiego projektanta Tomasza Miłosza (na zdjęciu po prawo), absolwenta łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych na wydziale wzornictwa przemysłowego. Unit to modułowy system polowy składający się z wielofunkcyjnych, autonomicznych 4 pojazdów-ciągników gąsienicowych, mogących uprawiać, siać, chronić, nawozić czy zbierać, współpracujących z jednostką centralną, która na nich się przemieszcza (a potem jest odstawiana) i jednocześnie służy do transportu na pole środków produkcji (pobieranych później przez pojazdy), a z pola zebranych płodów rolnych. Oprócz 3 pierwszych miejsc w konkursie przyznano 2 wyróżnienia dla projektów z Finlandii (Phantom) i Niemiec (Centaur).
SS
fot.firmowe