Jeśli chodzi o ważne zmiany w ciągnikach, w tym roku Valtra wprowadza w modelach z serii N, T i S o mocy powyżej 130 kW silniki spełniające normę emisji spalin Stage V. Ciągniki T i S z nowymi silnikami są już w ofercie, natomiast z serii N wejdą do produkcji wiosną (model N174) i jesienią br. (N134 i N154). Uzupełniono także serię A (Maszyna Roku 2017, nagroda Red Dot Design 2018), której czwarta generacja doczekała się dwóch modeli HiTech 4 z przekładnią Powershift. Nowe modele A, debiutujące publicznie 8-9 stycznia br. na wystawie LAMMA w Wielkiej Brytanii, są już dostępne w sprzedaży.
Z lepszą przekładnią
Nowy układ przeniesienia napędu oferowany jest w dwóch 4-cylindrowych modelach - A104 HiTech 4 i A114 HiTech 4 o mocy 100 i 110 KM. Jest to 4-zakresowa przekładnia z 4-stopniowym powershiftem (zmiana pod obciążeniem) na każdym zakresie, z rewersem Power Shuttle (również pod obciążeniem), o łącznej liczbie biegów 16/16 (do przodu/do tyłu), oferująca 6 przełożeń w zakresie prędkości 4-12 km/h. W opcji można otrzymać reduktor podwajający liczbę biegów (32/32), umożliwiający jazdę w tempie poniżej 100 m/h (przy 1400 obr./min). Nowa przekładnia jest obsługiwana przełącznikami kołyskowymi na ergonomicznej dźwigni Control Grip i zapewnia płynną pracę przy minimalnym użyciu sprzęgła. Posiada także całkowicie wyręczający kierowcę tryb automatycznej zmiany biegów.
Na łatwiejsze i bardziej precyzyjne operowanie ładowaczem czołowym pozwala nowy elektroniczny dżojstik, z opcjonalnym sterowaniem 3. i 4. funkcją (osprzętu), a także amortyzator SoftDrive i układ hydraulicznego ryglowania osprzętu. Oprócz tego kabinę można dodatkowo wyposażyć w zawieszenie mechaniczne z dwoma drążkami stabilizującymi. Pracę ułatwia nowa deska rozdzielcza i panel sterowania z wyświetlaczem dobrze czytelnym nawet w świetle słonecznym. Można go łatwo skonfigurować, aby pokazywał tylko istotne informacje dla wykonywanej pracy. W opcji nowe modele można doposażyć w przedni WOM i TUZ.
Zgodne ze Stage V
Ciągniki z serii N, T i S zgodne z normą Stage V, są napędzane silnikami AGCO Power z technologią SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) oraz filtrem DPF, przy czym jednostki napędowe w serii N i T wciąż obywają się bez układu EGR (recyrkulacji spalin). System EGR zastosowano jedynie w silnikach serii S, ale poziom recyrkulacji spalin nie przekracza w tym wypadku 15%. W silnikach o pojemności 4,9; 6,6 oraz 7,4 l zastosowano również hydrauliczną regulację luzu zaworowego, dzięki czemu nie tylko pracują one płynniej, lecz także zdecydowanie rzadziej wymagają serwisowania.
Najnowsze wersje ciągników Stage V wyróżnia jeszcze lepsza widoczność z kabiny, do której w modelach S wiodą poza tym nowe stopnie i która oferuje więcej miejsca na narzędzia. Poprawiono również wygląd ciągników, które otrzymały zmodernizowane światła tylne i które dostępne są w szerszej palecie kolorów.