Technika

Tuleje od Mahle Polska

Data publikacji:

Tuleja cylindrowa, choć w teorii jest mniej skomplikowana od tłoka, także wciąż musi doskonalić swoją budowę. Chodzi przede wszystkim o sprostanie coraz większym wymaganiom, nie tylko związanym z pracą w silniku. Dużym wyzwaniem dla tulei jest przejście przez proces jej montażu, który nieraz prowadzi nawet do tego, iż nie kończy ona w jednym kawałku.

    Tuleje od Mahle Polska

Tuleje produkowane są w Krotoszynie już od siedmiu dekad. – Od zawsze powstawała pod okiem fachowców, bez względu na to, co działo się na świecie. Inżynierowie minionej epoki czy specjaliści obecnych czasów, oddawali w ręce klientów pierwszej i drugiej zabudowy taki sam doskonały produkt. To czysty zaszczyt oferować w kartonikach na potrzeby remontowe produkt oryginalnej jakości - w końcu chodzi o te same linie produkcyjne – mówi Maciej Hadryś, kierownik działu technicznego Mahle Aftermarket.

Sygnowane znakiem Mahle tuleje cylindrowe charakteryzują się przede wszystkim tym, że parametry części roboczej (honowana część pracująca w otworze) ukryte są skrzętnie w siatce honowniczej. – Posiada ona wiele cech np. odpowiednie przytrzymanie oleju w rowkach by tłok w swoim ruchu ku GMP miał odpowiednie smarowanie. Inna sprawa, że same rysy krzyżujące się nawzajem posiadają odpowiedni kąt między sobą. Jego wielkość ma bezpośredni wpływ na prędkość spływu oleju. Dla pojazdów o bardzo dużej prędkości obrotowej rysy powstałe w obu kierunkach będą zbliżały się do linii niemal poziomych. Natomiast w pojazdach o niskiej lub średniej wielkości obrotowej (ok. 1500-3000 obr./min) kąt między rysami będzie mniejszy a linie nie będą już tak bliskie poziomym – wyjaśnia Maciej Hadryś.

Warto zwrócić uwagę, że dokonując pomiaru wartości parametru honowania należy to robić między BMP i DMP. Poza tym obszarem parametry nie są ważne, gdyż płaszcz tłoka nie wykonuje tam pracy użytecznej.

Tuleje obecnej oferty przeznaczone dla ciągników, które „zbudowały nasz kraj” mają lepsze parametry niż oryginał! To nie jest żart - w latach 70. oraz 80. nikt nie myślał o normach Euro. Dziś większość z nich spełnia już takowe normy, a wszystko ukryte w opisanym już honowaniu

– przekonuje kierownik działu technicznego Mahle Aftermarket.

Montaż tulei – wyłącznie przez fachowców

Wróćmy jednak do wyjaśnienia tego dlaczego proces montażu to dla tulei często trudne przeżycie? Bardzo często produkt ten montowany jest przez właściciela pojazdu, który zna silnik, ale nie posiada narzędzi i miejsca, gdzie montaż powinien się odbywać. Efektem tego jest często oberwany kołnierz. A wynika to z wcisku bez odpowiedniego narzędzia, czy zanieczyszczenia w obszarze bloku. Zastrzeżenia można mieć także do obsługi silnika po montażu. Skutkiem jest np. woda zamiast płynu chłodzącego czy nieodpowiednie dociążanie silnika tuż po montażu.
Należy pamiętać również o tym, iż nie każdy blok nadaje się do kolejnego remontu.

– Braki materiałowe w obszarze np. dolnego osadzenia powodują, że silikon dodany na o-ringi tematu nie załatwi. I to niezależnie od tego czy posiada on kolor czerwony czy czarny. Uszczelka typu o-ring nie trawi dodatkowej masy montażowej, gdyż wchodzi z nią w reakcję chemiczną, a ta obniża jej oryginalne wartości, w tym zachowanie elastyczności w różnych temperaturach - zupełnie przeciwnie do silikonu

– zauważa Maciej Hadryś.

– Tutaj zwracam się z apelem - oddajmy montaż tulei i składanie silnika osobom o odpowiednim wykształceniu, posiadającym zaplecze do przeprowadzenia takowych zabiegów – dodaje. Pamiętać należy bowiem o tym, iż kupno zestawu naprawczego Mahle musi iść w parze z odpowiednią procedurą naprawczą i dobrze przygotowanym środowisku późniejszej pracy części. W przeciwnym razie nie skorzysta na tym ani silnik, ani właściciel pojazdu. 
Jak profesjonalnie podejść do kwestii związanych z tłokiem, pierścieniami, a także montażem i uruchomieniem silnika? O tym traktować będą kolejne artykuły z tego cyklu.

Maciej Hadryś, kierownik działu technicznego Mahle Aftermarket

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.