Technika

Tłoki w rękach profesjonalistów Mahle Polska

Data publikacji:

Tłoki na przestrzeni lat zmieniały swoją konstrukcję. Wszystko po to, by spełniać rosnące wymagania wynikające z coraz większych obciążeń mechanicznych i termicznych. Jest tak nawet w przypadku tłoków ze stopów aluminium. 

    Tłoki w rękach profesjonalistów Mahle Polska

Sama wkładka stalowa - kompensacyjna, mająca nadać konstrukcji odpowiednią sztywność i wytrzymałość, przeniosła się z okolic płaszcza tłoka - w starych tłokach - do części pierścieniowej, tworząc element progu ogniowego i rowek pierścienia uszczelniającego. Co więcej, konstrukcje silników oraz zmiany w zakresie samych pierścieni wymusiły zmianę sposobu montażu pierścieni tłokowych. Niegdyś stosowano zasadę 120°, według której każdy pierścień był przekręcony o tę stałą wartość. Obecnie przy stosowaniu pierścieni - zwłaszcza dzielonych olejowych - wartości, które obowiązują to: 180°, 90° i 45°. Niezastosowanie właściwego ułożenia pierścieni przeszkodzi w prawidłowej, długoterminowej pracy tłoka i pierścieni.

Właściwe umiejscowienie zamków pierścieni, podobnie jak rysy honowania w przypadku tulei cylindrów, mają za zadanie prawidłowe utrzymanie cienkiej warstwy oleju i zapewnienie właściwego olejenia zespołu tłok - cylinder. I tutaj istotne jest podkreślenie, iż sam tłok, co może wydawać się dziwne, nigdy nie jest konstrukcją symetryczną. Najczęściej pomijanym parametrem jest dezaksacja - przesunięcie osi sworznia tłokowego względem środka całego tłoka - parametr ten pozwala uzyskać cichą pracę naszego silnika oraz znacząco wydłużyć okres bezawaryjnej pracy. Dezaksacja pozwala uzyskać płynne przejście tłoka w tzw. „martwych punktach” - tłok nie uderza o ściankę cylindra.

Stal zamiast aluminium

W tym zakresie najciekawszą modernizacją wprowadzoną na rynek motoryzacyjny w ostatnich latach jest zastąpienie tłoków ze stopów aluminium tłokiem wykonanym ze stali. Co ciekawe, ostateczna wersja tłoka Topweld okazała się być o 5% lżejsza od wersji aluminiowej. Ponadto technologia zgrzewania powierzchniowego zastosowana w tłoku Topweld pozwala na przesunięcie osi sworznia w kierunku denka, co przy zastąpieniu konstrukcji aluminiowej konstrukcją stalową wymaga zastosowania dłuższego korbowodu, ale przynosi wartość dodaną w postaci zmniejszenia kąta odchylenia korbowodu podczas pracy, a tym samym zwiększa sprawność konstrukcji oraz zmniejsza o ok. 10% siły tarcia w układzie tłokowo-korbowym, zarazem zmniejszając prędkość maksymalną tłoka przy tych samych obrotach silnika.

Sam tłok, niezależnie od materiału, z którego jest wykonany, podlegał na przestrzeni lat modernizacjom niewpływającym na jego konstrukcję, ale wpływającą na jego zużycie i prowadzenie w cylindrze. Mowa tu o dodatkowej powłoce, która ma na celu zmniejszyć tarcie w zespole tłok - cylinder. Warstwa ta co do zasady wypełnia luz montażowy, więc nie może być uwzględniona podczas pomiarów tłoka, co jest niezmiernie ważne dla uzyskania właściwego pasowania elementów.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.