Szwajcarski importer systemów kierowania firmy FJ Dynamics udostępnił system AT2 do trwającego przez 3 miesiące testu. Specjaliści pomogli w montażu tego systemu na ciągniku John Deere 6430. Z pewnym poziomem wiedzy technicznej z zakresu rolnictwa, prace te można również wykonać samodzielnie, ale zajmuje to więcej czasu.
Dane techniczne
- Układ kierowniczy FJ Dynamics AT2
- Sygnał RTK z dokładnością +/-2,5 cm od 80 m/h
- Kontrola w czasie rzeczywistym
- Ekran dotykowy: Monitor 28,5 cm - przekątna
- Wsparcie i aktualizacje bezpłatne.
Różne wersje
Aby sprostać wszystkim wymaganiom, system kierowania AT2 dostępny jest w trzech wersjach. Jedna wersja przeznaczona jest do ciągników, które nie są fabrycznie przygotowane do systemu kierowania. Wówczas instalowany jest wariant z silnikiem kierownicy. Nowością jest również wersja z hydraulicznym zaworem kierowniczym, który bezpośrednio ingeruje w układ kierowniczy ciągnika. Ten wariant nie jest dużo droższy, ale wymaga więcej pracy przy montażu i wymaga stosownego przeglądu. Dla pojazdów, które są już fabrycznie wyposażone w instalację do systemu kierowania i zawór kierowniczy, dostępne są odpowiednie wersje.
Montaż i ustawienia
Testowany pojazd był już wyposażony w system kierowania, który został zdemontowany i zastąpiony kompletnym pakietem AT2 dla ciągnika bez fabrycznej instalacji. Na początku zdemontowano oryginalną kierownicę i zamontowano silnik kierownicy. Ważne jest, aby był on mocno zamocowany do kolumny kierowniczej i nie miał luzów.
Następnie przystąpiono do podłączenia wyświetlacza do wcześniej zamontowanego centralnie na dachu kabiny odbiornika. Odbiornik ten można było zablokować na istniejącym uchwycie za pomocą adaptera. Gotowy wiąz kabel został ułożony w możliwie jak najlepszy sposób, między podłogą kabiny a dywanikiem, i poprowadzony do góry przez słupek A aż do dachu kabiny. Zasilanie z głównym wyłącznikiem podłączono bezpośrednio do akumulatora.
Po zamontowaniu i podłączeniu czujnika kąta skrętu na uchwycie błotnika przystąpiono do ustawiania systemu. Najpierw pobrano aktualizacje i aktywowano licencje. Kluczowe jest dokładne zmierzenie pozycji odbiornika na ciągniku, ponieważ im dokładniejsze będą pomiary, tym precyzyjniej będzie działał system. Po przejeździe kalibracyjnym, podczas którego system zapamiętał wszystkie wymiary i pozycje, można było rozpocząć pracę. Doświadczony pracownik techniczny był w stanie zainstalować i skonfigurować system wraz z przeszkoleniem operatora w ciągu jednego dnia.
Dobry suport jest pomocny
Zasadniczo możliwe jest samodzielne zamontowanie sprzętu przez rolnika z odpowiednim doświadczeniem technicznym. Wymaga to jednak starannego i dokładnego montażu, aby system działał bez zakłóceń. Okazało się jednak, że bardziej efektywne jest, gdy montażem i szkoleniem zajmuje się profesjonalista. Nawet przy najlepszej i najprostszej technologii zawsze są szczegóły i sztuczki, które może przekazać doświadczony mechanik.
Dostępny jest 5-letni pakiet bez zmartwień, który obejmuje wszystkie aktualizacje i wsparcie. Dzięki wsparciu online, specjalista może zdalnie uzyskać dostęp do systemu z biura za pomocą komputera i bezpośrednio dostosować ustawienia.
Z RTK i kompensacją nachylenia terenu
Aby system działał, wymagane są różne licencje i aktywacje. Przykładowo w Niemczech można bezpłatnie korzystać z systemu SAPOS.
Po aktywowaniu wszystkich licencji i uzyskaniu sygnału satelitarnego zebrano dane podstawowe i dokładnie zmierzono ciągnik, przeniesiono wymiary oraz zdefiniowano narzędzia. Jeśli w jednym gospodarstwie działa więcej niż jeden taki system kierowania, wszystkie urządzenia synchronizują się automatycznie w czasie rzeczywistym. System działał bardzo dobrze pod względem odbioru sygnału, a nawet w garażu lub pod zadaszeniem sygnał nie został przerwany. Ponieważ czujnik kompensacji nachylenia (żyroskop) znajduje się w odbiorniku na dachu, działał on nieco mniej precyzyjnie niż gdyby był umieszczony oddzielnie pod kabiną.
Intuicyjna obsługa za pomocą ekranu dotykowego
Nawet osoby, które nigdy wcześniej nie pracowały z systemem GPS, szybko się odnajdą. Na wyświetlaczu (28,5 cm przekątnej) menu jest dobrze zorganizowane i łatwe do odczytania. Zakładki z odpowiednimi aplikacjami i symbolami są przejrzyście rozmieszczone. Tworzenie linii prostych AB, zakrzywionych lub granic pola jest proste. Aby aktywować system kierowania, wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk w prawym dolnym rogu wyświetlacza. Zaleca się jednak zamontowanie dodatkowego przycisku w miejscu bardziej dogodnym dla kierowcy.
Isobus, kamery Wi-Fi i U-Turn jako opcje
Osoby posiadające ciągnik lub narzędzia współpracujące z Isobus mają możliwość podłączenia systemu kierowania poprzez tę technologię. Dostępna jest również funkcja U-Turn, która automatycznie wybiera tor jazdy na uwrociach. Testowany system był wyposażony w jedną z dwóch dostępnych kamer WiFi, które dostarczały dobrej jakości obrazy w trybie pół- lub pełnoekranowym, nawet w nocy.
Wszystko w zasięgu dzięki FMS
Opcjonalnie dostępny jest również system zarządzania gospodarstwem (FMS), który umożliwia zarządzanie systemami FJ Dynamics. Obejmuje on zarządzanie polami i maszynami, przydzielanie zadań i zapisywanie danych. Całość działa w czasie rzeczywistym, co oznacza, że pozycje maszyn i przesyłanie plików odbywają się w czasie rzeczywistym.
Dane GIS dotyczące pól można przesyłać w różnych formatach. Na przykład, granice pola można stworzyć wcześniej, a po jednym kliknięciu myszką, linie prowadzące są generowane i natychmiast przypisywane do systemu kierowania w terenie. W ten sposób można zarządzać maszynami, personelem i materiałami. Przydatnym rozwiązaniem byłby również zaakceptowany kalendarz polowy do rejestrowania niezbędnych danych.
Wrażenia z testów
Podczas testów system kierowania był używany do różnych zadań. Rozprowadzanie gnojowicy z aplikatorem i rozsiewanie nawozu na szerokości 21 m były prostymi zadaniami. Szerokości robocze i pola zostały szybko ustalone, a precyzja była odpowiednia. Nieco bardziej wymagającym zadaniem było koszenie kosiarką frontalną zawieszoną na przednim TUZ, gdzie ciężki, pracujący na wale urządzenie stanowiło wyzwanie dla jednostki kierującej. System kierowania działał dobrze przy prędkościach do ok. 9 km/h, a silnik kierownicy był w stanie szybko i precyzyjnie wykonywać ruchy kierownicą.
Podczas koszenia kombinacją kosiarki frontalnej i tylnej, ustawienie przesunięcia bocznego było nieco uciążliwe. W tej kwestii przydałoby się prostsze rozwiązanie.
System AT2 działał niezawodnie i precyzyjnie. Zauważono, że aby prawidłowo ustawić system i rozwiązać pojawiające się problemy, potrzebna jest spora wiedza fachowa i doświadczenie, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty. Ta opcja montażu dodatkowego jest interesująca pod względem stosunku jakości do ceny i może być szeroko wykorzystywana.
Roman Engeler i Martin Abderhalden „Landtechnik” (Szwajcaria)
Krótkie podsumowanie
+ Powtarzalna dokładność
+ Możliwość doposażenia w dowolnym ciągniku (wymagane wspomaganie kierownicy)
+ Wydajny sygnał RTK
- Oprogramowanie zarządzające nie wchodzi w skład zestawu
- Złożona regulacja przesunięcia bocznego
Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu: