Sprawne współdziałanie wyrównującego obciążenia hydraulicznego podwozia z oponami Michelin IF1000/55 R32 CerexBib wymagającymi ciśnienia zaledwie 1,4 bara zapewnia zwiększenie powierzchni przylegania do podłoża, tym samym zmniejsza naciski jednostkowe i przyczynia się do zwiększenia ochrony struktury gleby podczas prowadzonych prac polowych. Opatentowany hydrauliczny system podwozia zapewnia ponadto stabilizację zachwiań oraz automatyczne wyrównanie obciążenia kół. Nowy system podwozia zawiera wahliwą przednią oś oraz dwie hydraulicznie wspierane tylne osie. W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań ze sztywno przytwierdzoną środkową osią, zachwiania maszyny zredukowano o 2/3. Tak wysoką stabilizację nadwozia uzyskano poprzez hydrauliczne połączenie po jednej stronie siłowników przedniej i tylnych osi. Wysoki stopień stabilizacji maszyny podczas pracy umożliwia lepsze prowadzenie agregatu wyorywującego w rzędach i na głębokość, ponieważ jego rama stoi w pozycji wyśrodkowanej w stosunku do wszystkich trzech osi. Hydrauliczne połączenie osi zapewnia równomierne rozłożenie obciążenia na wszystkie 6 kół i umożliwia redukcję ciśnienia w oponach, co zapewnia dalszą ochronę gleby. Według deklaracji producenta podwozie kombajnu Tiger 6 redukuje obciążenia szczytowe o 8% na pierwszej osi, o 37% na drugiej i aż o 43% na trzeciej osi.
Unikalnym rozwiązaniem w klasie 3-osiowych kombajnów do zbioru buraków cukrowych jest również system automatycznego wyrównywania nachylenia terenu, realizowanego za pomocą zainstalowanych czujników przechyłu oraz sześciu siłowników hydraulicznych. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest stałe utrzymywanie pozycji poziomej maszyny na zboczach o pochyleniu do 10%. Dzięki temu środek ciężkości maszyny oraz nacisk na podłoże są wyrównane, głębokość penetracji podłoża przez koła pojazdu jest znacznie zmniejszona, a stabilność i trakcja kombajnu nawet w trudnym terenie zostaje utrzymana.
Bezstopniowa przekładnia CVR
Kombajn do buraków Tiger, jako jedyny w klasie 3-osiowych maszyn, wyróżnia się także bezpośrednim przekazaniem mocy za pomocą przebiegających prostoliniowo wałów Kardana od układu napędu jazdy na obydwie tylne osie i na oś przednią. Rozwiązanie to zapewnia doskonałą trakcję na wszystkich kołach przy bardzo wysokim momencie obrotowym. Firma Ropa we współpracy z firmami Omsi i Bosch-Rexroth stworzyła nowy, bezstopniowy układ przenoszenia napędu o nazwie Constant-Variable-ROPA (CVR), który złożony jest z trzech silników olejowych nałożonych na jedną przekładnię sumującą i jest umiejscowiony między komorą silnika a trzecią osią. Przekładnia zapewnia maksymalną prędkość 40 km/h przy niskiej prędkości obrotowej wynoszącej ok. 1200 obr./min. Podczas prac polowych można wyorywać już przy prędkości obrotowej 1100 obr/min, ale w zależności od potrzeb Tiger ustawia automatycznie obroty do maksymalnie 1650 obr./min. Bezpieczeństwo podczas pracy zapewniają wbudowane w osie i chronione przed brudem hamulce cierne wielopłytkowe zanurzone w kąpieli olejowej.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 15/2020 - zamów:
bezpłatny egzemplarz lub prenumeratę