Wywiady

Targi Agrotech 2025 – jubileuszowa edycja i nowe inwestycje

Data publikacji:

Targi Agrotech w Kielcach przygotowują się do swojej 30. edycji, o czym w rozmowie z redakcją atr express mówi Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce.

    Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce.

    Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce.

Dziś Agrotech to największa halowa impreza wystawiennicza w branży maszyn rolniczych w Polsce. Ale jakie były początki?

Lata 90. Kielecczyzna. Region, porównując zwłaszcza z zachodnimi częściami kraju, słabo rozwinięty rolniczo. Pomysł organizacji nowych targów techniki rolniczej w Kielcach był zatem zaskakujący. Polskie rolnictwo przechodziło wówczas rewolucyjne zmiany. Transformacja gospodarcza, modernizacja gospodarstw i wzrost zainteresowania nowoczesnymi technologiami sprzyjały organizacji wydarzenia, które łączy w jednym miejscu producentów maszyn, specjalistów i naukowców z rolnikami. Zaangażowanie i solidna praca ówczesnego zespołu, przede wszystkim Kamila Perza, który dziś jest dyrektorem projektu Agrotech, a także instytucji i firm partnerskich otworzyła drogę do rozwoju. WODR (dziś Świętokrzyski), IBMER (dziś ITP-PIB) oraz PHSR Agroma  pracowali nad pierwszymi edycjami. Prezesowi Agromy Tadeuszowi Bartosowi na tych targach bardzo zależało. Na pierwszą edycję sprowadził najnowsze ciągniki i maszyny.

Rolnicy byli chłonni wiedzy. Chcieli rozwijać swoje gospodarstwa. Prezentowane na targach maszyny często z Kielc trafiały prosto do gospodarstw. Dzięki targom, pojawiające się na rynku firmy stawały się rozpoznawalne, zyskiwały zaufanie klientów. Targi budowały swoją markę tak wśród rolników jak i producentów. W 2000 r. odwiedziło je ponad 20 tys. osób i ta liczba sukcesywnie rosła do 75 tys. w 2019 r. Podobnie rosła liczba wystawców, polskich i zagranicznych.

Wejście Polski do UE w 2004 r. przyniosło fundusze dla rolników. W czasach, kiedy internet nie był tak powszechny, targi były miejscem poznawania i wyboru maszyn i urządzeń. Ogromna była rola edukacji o nowych programach unijnych.

Agrotech zdecydowanie rozwinął się dzięki rozbudowie Targów Kielce w 2010 r. Powstała najnowocześniejsza w kraju hala E (dziś nr 5), a powierzchnia wystawiennicza ośrodka pod dachem zwiększyła się do 36 tys.m², choć nadal na Agrotech konieczne było dobudowywanie tymczasowych hal.

Pierwszy Agrotech to jedna hala, dziś to 10 hal, ponad 60 tys. m² pod dachem i na terenie zewnętrznym. Targi stały się jednym z kluczowych wydarzeń w Europie Środkowo-Wschodniej.

Proszę przedstawić ostatnie inwestycje Targów Kielce oraz planowaną budowę nowej hali.

Nowa hala to priorytetowa inwestycja, oczekiwana od lat przez wystawców Agrotechu. Powstanie nowa hala 8, a przebudowana zostanie już istniejąca hala 7. Połączona przestrzeń obydwu obiektów da w sumie ponad 15,5 tys. m² powierzchni użytkowej w parterze i 3 tys. na antresoli.

Prace budowlane rozpoczną się z początkiem kwietnia. Gotowa hala ma służyć w marcu 2027 r. wystawcom i zwiedzającym targów Agrotech. Dzięki inwestycji powierzchnia wystawiennicza pod dachem zwiększy się do ponad 52 tys. m². Pozwoli nam utrzymać pozycję wicelidera branży targowej w tej części Europy. Nowy obiekt stanie w miejscu dzisiejszego parkingu, zaś nowe miejsca dla samochodów przygotowujemy przy ulicy Wystawowej. Nieustannie prowadzimy remonty i modernizacje w halach targowych, m.in. wymieniliśmy całe oświetlenie techniczne na energooszczędne.

Jakie nowe elementy pojawiają się w organizacji targów Agrotech? Czym chcecie Państwo zaskoczyć podczas jubileuszowej, 30 edycji tej imprezy?

Nowymi możliwościami prezentacji dla wystawców i komfortowe warunki dla zwiedzających. Stoiska są coraz bardziej nowoczesne, coraz bardziej przyciągają uwagę, firmy wykorzystują m.in. ekrany ledowe, czy podwieszenia. Zwiedzający mogą wcześniej kupować bilety online, dzięki którym omijają kolejki do kas. Od 2005 r. budujemy dodatkowe hale tymczasowe, które pozwalają korzystać z wydarzenia niezależnie od warunków pogodowych. Z roku na rok podnosimy standardy. Na jubileuszową edycję wybraliśmy nowego dostawcę hal i zupełnie nowe rozwiązanie. Budujemy trzy dodatkowe hale, które utworzą łącznie 14 tys. m² powierzchni pod dachem. Największa z nich – hala 8 – będzie miała aż 150 m długości i 50 m szerokości. Hale o wysokości ponad 10 m to wysokiej jakości aluminiowe konstrukcje, których ściany są wykonane z paneli PCV, w tym z przeszklonych elementów, zapewniających doświetlenie wnętrza. Konstrukcja z dachem o niewielkim spadku umożliwi wykonywanie podwieszeń. Podłoga o nośności 750 kg/m² jest dodatkowo wzmacniana, co jest ważne szczególnie dla wystawców, którzy planują ustawić tu maszyny. 

 

Branża maszyn rolniczych boryka się ze sporą zapaścią na rynku – w jaki sposób przekłada się to na sprzedaż powierzchni wystawienniczej czy przygotowania wystawców do targów?

Przedsiębiorstwa wybierają wydarzenia, które spełniają ich oczekiwania, są skuteczne – Agrotech jest takim wydarzeniem. Edycję 2023 zwiedziło blisko 70 tys. osób, w ub. roku przekroczyliśmy 70 tys. Firmy doceniają, że tu spotykają tak wielu stałych i potencjalnych klientów. Nawet w trudnym czasie składane są zamówienia owocujące transakcjami. Ważna jest też rola targów jako miejsca, w którym przedsiębiorcy mogą dotrzeć do nowych kontrahentów. Wśród wystawców 30. edycji mamy firmy, które do tej pory nie wystawiały się na targach.  Agrotech jest świetnym narzędziem marketingowym i wizerunkowym, obecność tutaj utrwala w pamięci rolników marki i ich prezentacje. Doskonale zdajemy sobie sprawę z sytuacji na rynku, ofertę dla wystawców dostosowujemy do możliwości firm. Podobnie od lat nie podnosimy cen biletów dla zwiedzających.

 

Jaki obecnie jest wpływ targów Agrotech na krajowy rynek maszyn rolniczych?

Agrotech jest platformą prezentacji światowych osiągnięć technologicznych. Gospodarze mają bezpośredni dostęp do innowacji, które mogą wdrożyć w gospodarstwach. Targi są też platformą wymiany wiedzy i doświadczeń i stanowią unikatowe miejsce spotkań dla rolników, producentów maszyn, ekspertów oraz przedstawicieli instytucji i organizacji rolniczych. Takie interakcje umożliwiają producentom lepsze dostosowanie swojej oferty do oczekiwań użytkowników końcowych. Obecność na Agrotechu instytucji rolniczych z MRiRW na czele oraz ośrodków doradczych zapewnia rolnikom dostęp do aktualnych informacji na temat programów wsparcia, dofinansowań oraz najnowszych przepisów, co sprzyja świadomym inwestycjom w nowoczesne maszyny i technologie. Agrotech promuje też nowatorskie rozwiązania, które odpowiadają na współczesne wyzwania rolnictwa, jak zrównoważony rozwój, efektywność energetyczna czy precyzyjne rolnictwo. Inspiruje do wdrażania innowacji, co podnosi standardy produkcji rolnej w Polsce i wpływa na rozwój rynku maszyn rolniczych. Poza tym Agrotech łączy całą branżę. 

 

Jak w dobie obserwowanego w przypadku wielu imprez „przesytu” ze strony zwiedzających, będą w Pana opinii wyglądać imprezy tego typu za np. 3-5 lat?

Światowe prognozy dla przemysłu spotkań bezpośrednich są bardzo dobre. Wpływ ma na to m.in. rozwój sztucznej inteligencji, która wprowadza do naszego życia element „fałszu”. Trudność w odróżnieniu technologicznej fikcji od rzeczywistości, powoduje, że utwierdzamy się w potrzebie spotkań osobistych, twarzą w twarz z drugim człowiekiem. Targi sprzyjają inicjowaniu współpracy biznesowej, której nie można zastąpić cyfrowo, ale same także nie obejdą się bez AI. Jej wykorzystanie choćby w promocji, czy do aranżacji i realizacji eventów jest nieuniknione. Źródłem dobrych prognoz jest jednak o wiele bardziej istotna kwestia. Jak podaje Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Targowego AUMA, 99,5% badanych firm uważa targi za niezbędne dla rozwoju ich biznesów w ciągu najbliższych 5 lat i zakłada, że będą one miały co najmniej takie samo lub rosnące znaczenie dla ich działań marketingowych. Udowodniono, że jedno wystąpienie targowe przynosi firmie tyle samo korzyści co 8 podróży służbowych. Oznacza to oszczędność zarówno czasu, pieniędzy jak i zmniejszenie śladu węglowego. Ogranicza liczbę koniecznych połączeń lotniczych czy transportu kołowego, korzystanie z hoteli, zużycie wody i wiele innych elementów podróży, mających negatywny wpływ na środowisko.

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.