[ATR] Aktualności

System GPS dla wielu marek

Data publikacji:

Kanadyjska firma Agra-GPS wprowadziła na rynek unikalny system GPS do wykorzystania w ciągnikach i maszynach samojezdnych wielu marek. Ta nowinka zza oceanu dotarła również na rynek polski, głównie za sprawą działającej na południu Polski firmy Chempest, o czym w rozmowie z Grzegorzem Antosikiem mówi Łukasz Jacheć, odpowiedzialny w firmie z siedzibą w Raciborzu za sprzedaż w zakresie rolnictwa precyzyjnego.

Na początek, proszę przybliżyć naszym czytelnikom czym Pan się zajmuje w firmie Chempest?

Od 2016 r. zajmuję się prowadzeniem tematów związanych z rolnictwem precyzyjnym. To że firma Chempest jest dilerem marki John Deere sprawiło, iż do działów: sprzedaży maszyn, serwisu i części, z czasem musiał dołączyć kolejny, zajmujący się właśnie tymi zagadnieniami. Nasza komórka liczy 3 osoby, ja sam jestem osobą dowodzącą, która planuje prace naszego departamentu. Odpowiadamy nie tylko za sprzedaż tych systemów, ale i szkolenia dla klientów, co jest szczególnie istotne w pierwszym sezonie po sfinalizowaniu przez nich zakupów. Na podstawie naszych doświadczeń widzimy, że młode pokolenie rolników radzi sobie z obsługą nowoczesnych rozwiązań zdecydowanie lepiej i w razie potrzeby często wystarczy im konsultacja telefoniczna. Więcej pracy, co oczywiste, mamy ze starszymi rolnikami.


Przejdźmy jednak do firmy Agra-GPS, której historia zaczęła się od pomysłu młodego rolnika z Kanady, który wyszedł z założenia, że dzięki jednemu systemowi GPS powinno się kierować całym parkiem maszynowym w gospodarstwie. Proszę zatem przybliżyć efekt tych prac i to czym się obecnie zajmuje firma Agra-GPS?

Sama firma pochodzi faktycznie z Kanady, tam w regionie Alberta Johannes Heupel, magister inżynier elektrotechniki prowadzi farmę o powierzchni 2500 ha. Decyzja, by na takim areale zastosować elektronikę GPS, wynikała z czystego rachunku zysków i strat. Dzięki jednemu systemowi GPS powinno się kierować całym parkiem maszynowym. Ciągniki John Deere można było wyposażyć w John Deere AutoTrac i StarFire - kombajny Claas powinny odbierać te same sygnały i być tak samo sterowane. Ponad 3 lata Johannes Heupel poświęcił przygotowaniu rozwiązania sprawiającego, iż systemy prowadzenia AutoTrac i StarFire stały się użyteczne dla innych maszyn. To jest „Bridge”.

Czym jest „Bridge” o którym Pan wspomina?

Jest to most, który działa na zasadzie translatora. Każdy producent ma bowiem swój język porozumiewania się, a dzięki rozwiązaniu firmy Agra-GPS możliwe jest np. tłumaczenie „języka” Fendta na „język” John Deere`a i na odwrót.

Proszę powiedzieć, maszyny jakich marek można sterować za pomocą tego rozwiązania?

System ten może być wykorzystywany w maszynach różnych marek, których liczba stale rośnie. W Agra-GPS cały czas pracują nad poszerzeniem dostępności. Zaczęło się od marki Claas, a dokładniej kombajnów z tym znakiem, po czym dochodziły kolejne: Fendt, Massey Ferguson i Valtra z Grupy AGCO, JCB, Case IH i New Holland z koncernu CNH, Versatile, a ostatnio także np. Horsch czy Krone. Generalnie chodzi o stworzenie możliwości rozszerzenia możliwości systemu JD Link, który umożliwia pracę kilku maszyn na jednym polu jednocześnie. Chodzi np. o wymianę danych pracy online między maszynami, dzięki czemu widzą się one na polu, co przynosi konkretne korzyści, choćby podczas wysiewu nawozów czy oprysku. To nie jedyne funkcjonalności tego rozwiązania. Jeśli bowiem np. na jednym polu pracuje kilka kombajnów różnych marek, wyposażonych w sprawdzanie masy czy poziomu wilgotności, można na tej podstawie tworzyć np. mapy plonów i łączyć to w jeden system.
Warto przy tym dodać, że producent jest przy tym bardzo elastyczny i jest w stanie szybko popracować nad doposażeniem do kolejnej marki, tak było chociażby w odniesieniu np. do marki Case IH. Co prawda na początku nie było dla niej rozwiązań, ale firma Agra-GPS szybko zareagowała odpowiadając na duże zainteresowanie ze strony rynku.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 11/2020 - zamów:

bezpłatny egzemplarz lub prenumeratę

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.