Opatentowany układ hamulcowy przyczepy S-Brake marki Steyr pozwala zwiększyć stabilność i bezpieczeństwo. Jest on już oferowany jako opcja w ciągnikach serii Terrus CVT, CVT oraz Profi CVT. W przyszłości będzie montowany również w innych modelach.
Podczas prac transportowych na drogach czy to w trakcie pracy na polu może dojść do sytuacji, gdy ciągnik zacznie hamować po zwolnieniu pedału gazu lub Multicontrollera. W takiej sytuacji wkracza do akcji układ hamulcowy S-Brake, załączając hamulce podczepionego do ciągnika osprzętu. Zarówno w przypadku przyczepy, wozu załadowczego, prasy lub innego narzędzia układ hamulcowy firmy Steyr zapobiega kolizji z ciągnikiem i zapewnia pełną sterowność zespołu. – Nasz nowy, opatentowany układ hamulcowy S-Brake jest unikalnym rozwiązaniem, który odróżnia nas od konkurencji. Zapewnia większe bezpieczeństwo, pozwala również operatorom ze spokojem pokonywać krytyczne sytuacje na polu i na drodze – podkreśla Hans-Werner Eder, odpowiedzialny za marketing marki Steyr w Europie.
Innowacyjna automatyka
Układ Steyr S-Brake jest włączany na monitorze S-Tech 700. Tę czynność można wykonać również w dowolnym momencie podczas jazdy. Aktywacja układu jest sygnalizowana zieloną ikoną przyczepy na monitorze w ciągniku. Wyłączenie układu jest możliwe tylko podczas postoju. Na monitorze pojawi się wówczas szara ikona przyczepy. Przy włączeniu układu S-Brake monitoruje on aktualną sytuację podczas jazdy. Gdy operator zmniejszy prędkość jazdy ciągnika za pomocą Multicontrollera lub pedału gazu, S-Brake oblicza siłę hamowania wymaganą do zwolnienia przyczepy. Odbywa się to na podstawie momentu obrotowego, określonego za pomocą umieszczonego na wejściu przekładni czujnika na kole zamachowym oraz danych ze sterownika silnika. Zastosowanie odpowiedniego ciśnienia hamowania w podczepionym do ciągnika narzędziu pozwala zsynchronizować hamowanie oraz zapewnić stabilność całego zespołu.
Układ Steyr S-Brake działa do prędkości 35 km/h. Ta granica została określona, by operator mógł regulować prędkość podczas jazdy bez aktywowania hamulca przyczepy. Jeśli układ hamulcowy S-Brake musiałby bardzo często ingerować przy prędkości poniżej 35 km/h, operator zostanie poinformowany o tej sytuacji za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Ponadto hamulec jest załączany tylko w trybie pulsującym i każdorazowo tylko po pięciu sekundach z krótkimi przerwami, aby uniknąć przegrzania się układu hamulcowego i ograniczenia siły hamowania.