Rynek maszyn rolniczych 2004-2017

Rynek maszyn rolniczych 2004-2017

W latach 2004-2017 wartość rynku maszyn i ciągników rolniczych wyniosła 17,6 mld EUR (71,94 mld PLN), w tym wartość produkcji krajowej 13,64 mld EUR, import 13,75 mld EUR, a eksport 9,79 mld EUR. W tym okresie wartość rynku zwiększyła się o 60%, z 0,734 mld EUR do 1,172 mld EUR. W ciągu tych kilkunastu lat Polska była importerem netto maszyn, urządzeń i ciągników rolniczych. Ujemne saldo bilansu w handlu zagranicznym sprzętem rolniczym wyniosło -3,958 mld EUR (-16,056 mld PLN).

Od 2010 r. Polska jest piątym, po Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech, największym rynkiem maszyn i ciągników rolniczych w Europie. Pod względem wartości produkcji tej branży przemysłu zajmujemy zależnie od roku 7-8. miejsce [źródło: VDMA, AXEMA, Eurostat]. Sytuacja na rynku sprzętu rolniczego jest ściśle związana z koniunkturą w rolnictwie, która od kilkunastu lat jest w dużej mierze stymulowana dostępnością funduszy PROW. Po wejściu Polski do UE nastąpił wyraźny wzrost inwestowania w polskim rolnictwie. Dążenie rolników do modernizacji parku ciągnikowo-maszynowego i rozwoju gospodarstw generowało popyt na środki mechanizacji produkcji rolniczej, a możliwość korzystania z funduszy unijnych podczas zakupów tych środków ułatwiło realizację tego popytu. Stworzyło to szanse na zwiększenie produkcji oraz poprawę koniunktury w krajowym przemyśle maszyn rolniczych. Czynnikiem hamującym była natomiast silna konkurencja ze strony importowanych, fabrycznie nowych, ale również używanych maszyn i ciągników rolniczych.
Jednym ze wskaźników świadczących o rozwoju krajowej branży producentów środków mechanizacji dla rolnictwa są dane GUS o liczbie zakładów w sektorze „produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa” oraz o liczbie zatrudnionych w nich osób. W latach 2004-2017 liczba zakładów zatrudniających powyżej 49 osób zwiększyła się z 70 do 77, a zatrudnienie. . .

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj wydanie specjalne atr express 17-18/2018
Zamów bezpłatny egzemplarz / prenumeratę

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły