[ATR] Technika ciągniki rolnicze

Rynek ciągników. Specjalizacja to ich specjalność

Data publikacji:
Rynek ciągników. Specjalizacja to ich specjalność

Specjalizacja w produkcji rolnej pozwala uzyskiwać większe zbiory przy mniejszych nakładach pracy. Prawidłowość tę dobrze znają producenci sprzętu rolniczego i dlatego dostarczają dedykowanych rozwiązań dla wybranych sektorów branży, zgodnie z jej zapotrzebowaniami. Ciągniki rolnicze uznawane jako maszyny bardziej uniwersalne również są specyfikowane. Ważną grupę stanowią tutaj maszyny przeznaczone dla produkcji ogrodniczej, sadowniczej, winiarskiej itd. W tym przypadku charakterystyka upraw często wymaga maszyn o węższym rozstawie kół, z mniejszymi zasobami mocy, ale przystosowane do pracy w charakterze nośników specjalistycznych narzędzi. W poniższym zestawieniu przedstawiono wybraną ofertę czołowych producentów takich właśnie maszyn, które są dostępne na naszym rynku.

Landini 

Firma Landini przygotowała serię innowacyjnych ciągników przewidzianych do pracy w winnicach. Rex 4V wyróżnia się minimalną szerokością zaledwie 100 cm oraz maksymalnym kątem skrętu 55°, co z pewnością ułatwia manewrowanie w wąskich przestrzeniach plantacji. Modele w wersji GE mogą poruszać się pod winoroślami, natomiast Gran Basso są idealne przy uprawach niskopiennych. Ciągniki Rex4 napędzane są przez silnik Deutz (Stage IIIB/Tier4 Interim), z chłodnicą międzystopniową 2,9 l. Oferują zakres mocy w 5 wersjach: od 51 do 75 kW w przypadku modelu V, dla modeli GE i GB mają maksymalnie 82 kW. Przenoszenie napędu zapewnia im przekładnia Speed Four, która posiada 4 biegi w 3 zakresach, z mechaniczną lub hydrauliczną dźwignią nawrotną.

Do wyboru są wersje wysoki-niski (Power Four) oraz wysoki-średni-niski (T-Tronic), co pozwala na dodanie 2 i 3 biegów pod obciążeniem. Dla modeli GE i GB przewidziano także przekładnię pięciobiegową z 5 biegami w 3 zakresach. Dostępne są też biegi pełzające. Układ hydrauliczny ciągników oferuje wiele możliwości konfiguracji, w zależności od potrzeb plantatorów. W wyposażeniu standardowym znajduje się podwójna pompa o wydajności 50 +28 l/min. Pierwsza z nich kontroluje pracę tylnych ładowaczy i zaworów sterujących, a druga - właściwości jezdne. Opcjonalnie jest też pompa potrójna 41+41+28 l/min - w tej wersji druga pompa obsługuje przednie zawory sterujące.

Wiele możliwości daje również konfiguracja wału przenoszenia mocy, są tutaj wersje mechaniczne lub hydrauliczne, zależnie od zastosowanej przekładni nawrotnej, z nawet 4 prędkościami obrotowymi (540, 540 Eco, 1000 i 1000 Eco). Ładowacz, w zależności od modelu ciągnika, charakteryzuje się udźwigiem od 2700 do 3400 kg. Ciągniki Landini obsługują funkcje elektronicznego sterowania ładowaczem za pośrednictwem prostych przycisków, umieszczonych po prawej stronie panelu sterowniczego operatora oraz na tylnych osłonach przeciwbłotnych. Podłączanie sprzętu możliwe jest z poziomu podłoża, przednie i tylne szybkozłączki sprawiają, że czynności te są możliwie najprostsze i zajmują niewiele czasu.

Wśród innowacyjnych rozwiązań w ciągnikach Landini można znaleźć zaawansowany, hybrydowy układ wspomagania sterowania ADS, który umożliwia usztywnienie zawieszenia, zależnie od prędkości jazdy, a także automatyczny powrót kół na pozycję wyjściową po wykonaniu skrętu. System zapewnia także możliwość rejestrowania pozycji kół podczas pracy na nachylonym terenie i w bruzdach, a zarządzanie jego pracą odbywa się za pomocą pulpitu sterowniczego lub zdalnie, z poziomu smartfona bądź tabletu obsługującego Wi-Fi. Firma Landini oferuje również protokół Fleet Management umożliwiający wykonanie telediagnostyki w czasie rzeczywistym oraz dla elektronicznego zarządzania posiadaną flotą maszyn.

Goldoni

Goldoni to kolejna włoska firma, która projektuje i buduje specjalistyczne traktory. Model Ronin 50 MR, dostępny z pałąkiem zabezpieczającym lub pełnoprawną kabiną operatora, to elastyczna i wielofunkcyjna maszyna do prac w gospodarstwach i na plantacjach. Sercem ciągnika jest 4-cylindrowy silnik Lombardini LDW 2204, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemnością 2199 cm³ i mocą 35,3 kW. Jednostka ta spełnia wymagania normy emisji spalin Stage IIIA, a jej szacowane zużycie paliwa wynosi 260 g/kWh. Skrzynia biegów to wersja 12/12+4 Fast Reverse z zsynchronizowanym, mechanicznym rewersem.

Pojedyncze, suche sprzęgło o średnicy 9 cali posiada dodatkowo system zabezpieczający Push&Start. Minimalna prędkość jazdy wynosi zaledwie 0,7 km/h, maksymalna - 30 km/h. Ciągnik Goldoni posiada również mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Uwagę zwraca minimalny promień skrętu wynoszący 2,3 m, szybkie i sprawne manewrowanie nawet w najbardziej niedostępnych miejscach nie stanowi żadnego problemu. Układ hydrauliczny ciągnika zasilany jest pompą o wydajności 33 l/min, w standardzie znajdują się dwa wyjścia hydrauliki tylnej, w opcji są trzy wyjścia na przód. Udźwig tylnego podnośnika jest całkiem spory i wynosi 1800 kg. Tylny WOM oferuje prędkość obrotową 540/1000 obr./min, na wybieraku WOM znajduje się system zabezpieczający.

W zależności od wybranej wersji ciągnik Ronin 50 MR może być wyposażony w centralną, pochylaną ramę ochronną lub opcjonalnie kabinę. W wersji z ramą jego masa wynosi 1475 kg, z kabiną 1645 kg. Wyposażenie kabiny obejmuje otwierane szyby przód/tył, wycieraczki, osłonę przeciwsłoneczną z regulacją wysokości, system ogrzewania i wentylacji, klimatyzację, oświetlenie robocze z przodu i z tyłu, papierowy filtr powietrza oraz instalację pod montaż radia. Opcjonalny jest filtr powietrza z aktywnym węglem. Platforma operatora jest z kolei umieszczona na silikonowych poduszkach. Jest dobrze amortyzowana i zapewnia komfort jazdy nawet przez wiele godzin. Fotel operatora ma sprężynowe zawieszenie, możliwość regulacji w pionie i poziomie, dostosowanie właściwości do masy operatora oraz - co ważne - pas bezpieczeństwa. 

John Deere

Ciągnik 5075GV firmy John Deere jest równie doskonale przystosowany do prac w ogrodach czy winnicach. Jego kompaktowe wymiary oraz niewielki promień skrętu umożliwiają sprawne manewrowanie nawet w ciasnych przestrzeniach. Model ten dostępny jest w wersji bez kabiny lub z kabiną w dwóch wersjach. W węższej opcji całkowita szerokość maszyny to tylko 108 cm. Ciągnik 5075GV wyposażony jest w 4-cylindrowy silnik FPTF34 Tier 4 Final w układzie Common Rail, o pojemności skokowej 3,4 l oraz maksymalnej mocy 55 kW. Emisję spalin ograniczają katalizator utleniający DOC i filtr cząstek stałych DPF. Solidna konstrukcja silników FPT zapewnia dużą wytrzymałość i wysokie osiągi. Do tego dostępne są trzy przekładnie do wersji z napędem na 2 lub 4 koła, które w zależności od wersji zapewniają po 24 lub 12 biegów w przód/tył oraz maksymalną prędkość poruszania się 30 lub 40 km/h. Układ hydrauliczny ciągnika wyposażony może zostać w 3 pompy o sumarycznej wydajności 126 l/min, przy czym pompa podstawowa ma wydatek 29,8 l/min. Do tego ciągnik posiada po dwa mechaniczne i do czterech elektrohydraulicznych zaworów SCV, które dają możliwość pracy ze specjalistycznymi narzędziami wykorzystywanymi w winnicach i sadach. Elektrohydrauliczny WOM oferuje prędkość obrotową 540/540E/1000 obr./min, natomiast tylny podnośnik ma udźwig 2549 kg (udźwig na hakach).

Z zewnątrz kabina operatora jest naprawdę wąska. Mimo to we wnętrzu jest całkiem sporo miejsca, a do tego bardzo dobry zakres widoczności dookoła ciągnika dzięki obszernym przeszkleniom. Komfort pracy operatora zapewniają: wygodny fotel z pneumatyczną amortyzacją, ergonomicznie rozmieszczone elementy stepujące, hydrostatyczne wspomaganie układu kierowniczego, funkcja Inteligentnego Zarządzania Mocą (IPM), a także sterowanie obrotami przez tempomat. W kabinie mamy zamknięty obieg powietrza oraz węglowe filtry, żadne niepożądane substancje nie są w stanie dostać się do wnętrza podczas prac np. z opryskiwaczem. Ciągnik posiada pokładowe funkcje autodiagnostyki, które są w pełni kompatybilne z systemem Service Advisor firmy John Deere. Codzienne wymagania serwisowe są minimalne i proste do wykonania. Większość wymaganych prac międzyobsługowych można wykonać przy podstawowej znajomości procedur i popularnych narzędzi.

Deutz-Fahr

Deutz-Fahr przygotował serię ciągników 5DF/DS/DV Ecoline pod kątem prowadzenia prac w rzędowych uprawach sadowniczych i winorośli. Duże możliwości konfiguracyjne, kompaktowe wymiary oraz niskie koszty eksploatacyjne to ważne zalety tych maszyn. Na wyróżnienie zasługują także rozwiązania technologiczne, jak chociażby niezależne zawieszenie przedniej osi oraz 3-stopniowa przekładnia HML PowerShift, która umożliwia jazdę z prędkością 40 km/h w trybie ekonomicznym. Ciągniki Ecoline napędzane są przez nowoczesne 3- i 4-cylindrowe silniki FARMotion o maksymalnej mocy 85 kW, zgodne z wymaganiami europejskiej normy emisji spalin Stage V. Są to jeszcze mocniejsze i oszczędne jednostki, i cechują się ponadto imponującym wachlarzem innowacyjnych rozwiązań technicznych. Tutaj wymienić należy elektronicznie sterowany wtrysk Common Rail z ciśnieniem do 2000 barów z 7-otworkowymi wtryskiwaczami, elektronicznie sterowany wentylator wiskotyczny i filtr powietrza PowerCore.

Wydajność pracy zostaje zwiększona, a zużycie paliwa ogranicza się. Modułowe przekładnie dostępne są w różnych wariantach: od w pełni zsynchronizowanej wersji mechanicznej z liczbą przełożeń 12+12, aż po wersję z liczbą przełożeń 45+45 z trzema półbiegami Powershift, rewersem elektrohydraulicznym z możliwością modulacji w 5 poziomach, funkcją Stop&Go oraz sprzęgłem ComfortClutch. Bezpieczeństwo obsługi zwiększa też funkcja Stop&Go, która umożliwia zatrzymanie maszyny poprzez naciśnięcie wyłącznie na pedał hamulca, bez używania pedału sprzęgła. Minimalna prędkość poruszania się to zaledwie 200 m/h, maksymalna dla 5-biegowych wersji to 40 km/h. Konfiguracja wału odbioru mocy jest również rozbudowana.

W standardzie montowany jest wałek o prędkościach 540/540 Eco, z końcówką stałą lub wymienną i ze sterowaniem dostępnym przy stanowisku operatora. Opcjonalnie są też inne rozwiązania, jak dodanie prędkości 1000 obr./min i wałka synchro, wybór sterowania automatycznego, które aktywuje/dezaktywuje WOM w zależności od pozycji podnośnika oraz przedni WOM o prędkości 1000 obr./min. Układ hydrauliki obsługiwany jest przez pompy o wydajności 68 l/min do obsługi podnośników i rozdzielaczy, odrębny układ hydrauliczny do obsługi układu kierowniczego korzysta z niezależnej pompy o wydajności od 20 do 40 l/min. Tylny podnośnik elektroniczny z tłumikiem drgań oferuje maksymalny udźwig 3130 kg (2600 kg w wersjach DS i DV), również z możliwością zwiększenia za pomocą siłowników wspomagających do 3940 kg. W opcji znajdują się natomiast stabilizatory hydrauliczne oraz mocny podnośnik przedni o udźwigu 1500 kg.

Czterosłupkowa kabina operatora dostępna jest w trzech wersjach. Ma duże przeszklenia zapewniające doskonałą widoczność, całkowicie płaską podłogę, regulowaną kierownicę zintegrowaną z deską rozdzielczą oraz ergonomiczne elementy sterujące umieszczone na prawej konsoli. Ciągnik można wyposażyć w system filtracji kategorii IV, który zapewnia skuteczną ochronę kierowcy podczas zabiegów fitosanitarnych, reflektory robocze LED oraz fotel z zawieszeniem pneumatycznym.

New Holland

New Holland dysponuje ogromnym doświadczeniem, jeżeli chodzi o ciągniki specjalistyczne, gdyż pierwszy taki model powstał już na początku lat 50. XX wieku. Dziś seria T4 F/N/V to specjalistyczne maszyny przystosowane do specyfikacji prac w sadach, winnicach, ogrodnictwie czy działalności komunalnej. Ciągniki New Holland serii T4 F/N/V są wyposażone w sprawdzone i solidne 4-cylindrowe silniki F34 i F36 o mocy od 55 do 89 kW, z elektronicznym układem wtrysku firmy FPT Industrial. Jednostki te cechuje bardzo wysoki moment obrotowy, spełniają przy tym wymogi normy emisji spalin Stage V.

W modelach od T4.90 zastosowano nowy kompaktowy system HI-eSCR 2 opracowany przez firmę FPT. Przekładnię można dobrać pod kątem wymagań klienta. Układ przeniesienia napędu zapewnia doskonały komfort pracy i zwiększa niezawodność poprzez zastosowanie mokrego sprzęgła. Pośród różnych zaawansowanych opcjonalnych rozwiązań technologicznych zwrócić uwagę należy na funkcję Hi-Lo, Power Clutch, blokadę postojową, bieg pełzania, a także na renomowaną przekładnię Powershuttle, gdzie za pomocą przycisku można z łatwością ustawić dynamikę jej działania w 3 trybach: miękkim, standardowym lub dynamicznym. Standardowy układ hydrauliczny oferuje natężenie przepływu 64 l/min, co wystarcza z zapasem do większości prac. W opcji znajduje się pompa o wydatku 80 l/min, dla sprawnej obsługi najbardziej wymagających narzędzi.

Tylny zaczep został całkowicie zmodyfikowany i wyposażony w 2 zewnętrzne siłowniki. Jego maksymalny udźwig wynosi obecnie 2519 kg. We wszystkich modelach ciągników T4FNV można zastosować też zaczep przedni o udźwigu maksymalnym 1500 kg. Standardowym wyposażeniem jest mechaniczne sterowanie siłowe z renomowanym systemem Lift-O-Matic, ale można wybrać też elektroniczne sterowanie siłowe. Wspomniany Lift-O-Matic to nagradzane rozwiązanie, które pozwala podnosić i opuszczać tylny układ zawieszenia narzędzi podczas wykonywania skrętu na uwrociu, z zachowaniem ustawień położenia i sterowania siłowego.

Ciągniki New Holland dostępne są z konstrukcją ROPS z ramą składaną do przodu, która pozwala ominąć np. zwisające gałęzie oraz wjechać do wnętrza niskich budynków, oraz z kabiną Vision-View, z panoramiczną przednią szybą, zapewniającą operatorowi widoczność w zakresie 360°. Wnętrze kabiny zostało ergonomicznie ukształtowane i zawiera amortyzowany fotel z regulacją, elementy sterowania rozmieszczone z prawej strony operatora, a także duży, płaski i kolorowy wyświetlacz LCD InfoView podzielony na 4 różne obszary i niezwykle prosty w użyciu. System podwójnej filtracji w kabinie zapewnia operatorowi ochronę i bezpieczeństwo podczas prac ze środkami chemicznymi, 8 reflektorów roboczych daje optymalną widoczność w każdych warunkach.

Pasquali

Włoskie ciągniki Pasquali oferują nieszablonowe rozwiązania techniczne, które zwiększają ich funkcjonalność w pracach sadowniczych. Wymienić tutaj należy zastosowanie na osi przedniej i tylnej kół o jednakowym rozmiarze, co ma zapewnić większą stabilność w trudnym terenie, obracany kokpit operatora, a także trzy systemy skręcania do wyboru: tradycyjny ze skrętnymi przednimi kołami, przegubowy z tzw. łamaną ramą i w wersji Dualsteer - podwójny system skrętu. Model Pasquali EOS V o mocy 41 kW dostępny jest w wersji z przegubową ramą lub skrętnymi przednimi kołami oraz w górskiej, z wyposażeniem ułatwiającym pracę na pochyłym terenie.

Maszyna posiada stały napęd na 4 koła, mechaniczną, zsynchronizowaną przekładnię 12/12 z rewersem mechanicznym, a jej nisko osadzony środek ciężkości zapewnia optymalną przyczepność i stabilność. Najważniejszą zaletą ciągnika w wersji EOS V 5.65 AR jest jego centralny przegub, zapewniający doskonałą zwrotność. Promień skrętu, w zależności od typu zastosowanych opon, wynosi od 245 cm. Dodatkową korzyścią centralnego przegubu jest również mniejsza szerokość zewnętrzna ciągnika. Wersja RS posiada skrętne przednie koła.

Innowacyjnym rozwiązaniem ciągnika EOS jest obracalny kokpit operatora, gdzie siedzenie i kierownica są zamontowane na ruchomej platformie, która może być bez użycia dodatkowych narzędzi, w ciągu zaledwie kilku sekund odwrócona o 180°. Ta funkcja pozwala na użycie tylnego podnośnika hydraulicznego TUZ do agregowania przednich narzędzi. Uzyskuje się jednocześnie lepszą widoczność i większą precyzję operowania narzędziami roboczymi. Kabina operatora zapewnia doskonałą widoczność i bezpieczeństwo w czasie pracy.

yposażona jest w system wentylacji i ogrzewania, klimatyzację, aktywny filtr, pneumatycznie amortyzowany fotel, itd. W standardowym wyposażeniu znajdują się: uchylna przednia szyba, przednia i tylna wycieraczka, spryskiwacz oraz dodatkowe okienko zamontowane w dachu. Dżojstik hydrauliki pozwala na pełną kontrolę układu hydraulicznego ciągnika za pomocą wyłącznie jednej dźwigni. Operator może w wygodny sposób sterować pracą tylnego podnośnika TUZ oraz 6 tylnych złącz hydraulicznych. Dżojstik jest zintegrowany z siedzeniem operatora, niezależnie od położenia siedziska.

Kubota

Seria ciągników M5N Kuboty została zaprojektowana z myślą o gospodarstwach sadowniczych oraz winnicach. Mamy więc tutaj wydajny i ekonomiczny silnik, kompaktowe wymiary z niewielką szerokością, a do tego zwrotność i wszechstronną obsługę osprzętu roboczego. Nowoczesne 4-cylindrowe silniki V-3800 TIE 4F o mocy od 53 do 78 kW sprawdzą się zarówno podczas prac agrotechnicznych, jak i dla celów transportowych. Wyposażone są w filtr cząstek stałych skutecznie zmniejszający emisję zanieczyszczeń, a dwa elektroniczne ustawienia pozwalają na wybór momentu i sposobu regeneracji filtra, co jest nie tylko użyteczne, ale także oszczędza czas. Jednostki napędowe spełniają wymagania normy Stage IIIB.

Na ochronę środowiska i zmniejszenie zużycia paliwa korzystny wpływ mają też elektroniczny system sterowania obrotami, a także funkcja integracji pamięci obrotów, która pozwala na zaprogramowanie dwóch różnych prędkości obrotowych. Dla ciągników serii M5001N przewidziano dwa warianty skrzyni biegów: wersja z 18 biegami do przodu i do tyłu lub bardziej komfortowa przekładnia z 36 biegami przód/tył z technologią Dual Speed, czyli półbiegiem Power Shift na każdym biegu. Co ważne, obie wersje sprawdzają się zarówno przy niskich jak i wysokich obrotach, zapewniając precyzyjną i płynną zmianę przełożeń. Praktycznym rozwiązaniem jest przycisk umożliwiający bezsprzęgłową zmianę biegów, dostępny w standardzie w wersji 36/36. W pracach prowadzonych w ograniczonej przestrzeni przydatny okazuje się system skrętu Bi-Speed Turn, który sprawia, że po przekroczeniu kąta skrętu 35° koła przednie zaczynają się obracać o 1,6x szybciej.

To z kolei znacząco zmniejsza kąt promienia zawracania, ułatwia manewrowanie i omijanie przeszkód. Układ hydrauliki w ciągnikach Kuboty oferuje wydajność przepływu do 69 l/min. Wersje kabinowe serii M5001N dają możliwość zwiększenia liczby rozdzielaczy hydraulicznych z przodu i z tyłu ciągnika ze standardowych dwóch do pięciu. Solidny TUZ kategorii II zapewnia spory udźwig wynoszący maksymalnie 2300 kg. W standardzie dostępny jest niezależny WOM o dwóch prędkościach obrotowych: 540 i 540 Eco, w opcji jest jeszcze prędkość 1000 obr./min. WOM włącza się w sposób samomodulujący, nie ma więc problemów nawet z ciężkim osprzętem.

Kabina operatora jest bardzo przestronna i zapewnia znakomitą widoczność na obszar roboczy, ponieważ ma duże obszary przeszklenia i gięte szyby odbijające światło. Praktyczną kolumnę kierownicy można odchylić o 40°, na desce rozdzielczej znajduje się wielofunkcyjny panel kontrolny Intellipanel, z wieloma trybami wyświetlania i doskonale czytelnym wyświetlaczem LCD. Główne elementy sterujące znajdują się po prawej stronie operatora, we wnętrzu jest cicho, kabina jest wytłumiona od drgań, a o mikroklimat dba układ klimatyzacji i ogrzewanie. Wersja ciągników bez kabiny posiada łatwo składaną ramę bezpieczeństwa. Warto również zaznaczyć, że ciągniki Kuboty obsługują rozwiązania dedykowane rolnictwu precyzyjnemu takie jak: kontrola sekcji, zmienne dawkowanie, a nawet automatyczne kierowanie maszyną z wykorzystaniem sygnału GPS.

Claas

Ciągniki Nexos to wydajne maszyny do prac na dużopowierzchniowych plantacjach oraz do działań w branży komunalnej. Oferują wiele wariantów konfiguracyjnych, mocne silniki, wydajną hydraulikę oraz możliwość integracji z różnego typu specjalistycznym osprzętem, nawet tym najbardziej wymagającym. A to wszystko w kompaktowym rozmiarze, z szerokością 100-155 cm. Za napęd ciągników Nexos odpowiada 4-cylindrowy silnik FPT o pojemności 3,6 l i mocy w zależności od wersji od 62 do 88 kW, zgodny z wymaganiami europejskiej normy Stage V.

Doskonałym jego uzupełnieniem jest wydajna przekładnia typu TwinShift. W wariancie Comfort oferuje ona po 30 przełożeń przód/tył, modele Trend mają natomiast po 24 przełożenia. Przekładnia zapewnia szybki i komfortowy sposób manewrowania maszyną, z przełączaniem nawrotnym ReverShift oraz funkcją SmartStop do automatycznego wysprzęglania podczas zatrzymania ciągnika. Co więcej, prędkość maksymalna 40 km/h osiągana jest już przy 1700 obr./min, a to oznacza spore oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji spalin i hałasu. Działania operatora uławia mocna hydraulika z przepływem 87 l/min. Dla 4 zaworów hydraulicznych dostępny jest wydatek 60 l/min z pompy głównej, drugi, oddzielny obwód obsługuje tylny podnośnik o maksymalnym udźwigu 3100 kg. Podnośnik przedni ma udźwig 2800 kg.

bszerna kabina operatora ma konstrukcję 6 - słupkową, duże przeszklenia i w swojej kategorii oferuje sporo miejsca oraz całkowicie płaską podłogę. Osadzona jest na silentblokach, co w połączeniu z amortyzacją przedniej osi oraz pneumatycznie amortyzowanym fotelem daje operatorowi pełne poczucie komfortu nawet przy wielogodzinnej pracy. Uwagę zwracają ergonomicznie ukształtowane środowisko pracy, w pełni zintegrowany w dachu filtr powietrza kategorii IV, chroniący wnętrze przed wnikaniem pyłów i środków chemii rolnej, 8-elementowy system oświetlenia roboczego oraz przyłącza Isobus do podłączenia np. terminala Cemis 700. Modele L oraz XL oferowane są również w wersji z platformą operatora zamiast kabiny.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.