Rolnictwo na świecie na smyczy polityków

Rolnictwo na świecie na smyczy polityków

Cykle koniunkturalne na rynku płodów rolnych czy pogoda miały w roku 2019 globalnie mniejszy wpływ niż polityka na gotowość rolników do inwestycji w technologie rolnicze. Ten trend powinien wpływać na wyniki branży również w 2020 r. Do tego dochodzą nowe, niekorzystne zjawiska, jak stosowanie sztucznej inteligencji lub nowe koncepcje napędów maszyn.

Światła migotały jaskrawymi barwami, z głośników dobywał się elektroniczny dźwięk muzyki disco, sztuczna mgła kąpała ogromną, dawną halę kolejową w Turynie nierealnym światłem, a jednocześnie obracały się duże, boczne ściany lustrzane, prezentując najnowszy produkt macierzystego koncernu Case IH, New Holland, Steyr i Iveco: Nikola, elektryczna ciężarówka napędzana wodorem. W zakładzie CNH Industrial nie poprzestaje się jednak na ciągniku siodłowym na prąd, jak zaznaczył prezes CNH Hubertus Mühlhäuser: – Wkrótce będziemy montować tę technologię również w segmencie off-highway. Off-Highway - oznacza maszyny budowlane i rolnicze.
To, co Mühlhäuser od zawsze rozumiał jako „wkrótce”, było rzeczywistością techniki wodorowej dla wielkiego wizjonera Jules’a Verne w jego powieści „Tajemnicza wyspa” z roku 1874. Już 145 lat temu myślano o wodorze jako o węglu przyszłości, a wodór pozyskiwany na drodze elektrolizy napędzał wówczas statki i lokomotywy - ciężarówek i ciągników w czasach Verne nie znano - oraz wytwarzał ciepło. Obecnie połączenia prądu i ciepła łączą różne gałęzie przemysłu, a ogniwa paliwowe na bazie wodoru zasilały energią pierwszy załogowy lot na Księżyc już 50 lat temu.
Jazdy testowe elektryczną ciężarówką były jeszcze niemożliwe w Turynie. Wyposażony w liczne zdobycze technologii cyfrowej pojazd na bazie nowej serii Iveco S wydawał się skromny. Nikola, amerykański partner joint-venture Iveco w ramach tego projektu, nie dysponowała jeszcze ani akumulatorami przeznaczonymi dla pojazdu ciężarowego, ani odpowiednimi ogniwami paliwowymi. Te ostatnie opracował inwestor Nikola, firma Bosch, co zdradził założyciel tego przedsiębiorstwa Trevor Milton. Dostawca pakietu akumulatorów zostanie podany do wiadomości w późniejszym terminie. Harmonogram wygląda następująco: w roku 2021 pierwszy, całkowicie elektryczny pojazd ciężarowy Nikola powinien wyjechać z zakładu Magirus w Ulm, w roku 2022 - pierwsza ciężarówka wykorzystująca wodór jako źródło energii...

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 02/2020
Zamów bezpłatny egzemplarz / prenumeratę


Reklama
Powiązane artykuły