WSKAZÓWKA 1: Zużycie zębów podbieracza
Podbieracz jest pierwszym ważnym elementem jednostki ładunkowej. Aby zapewnić czystość i efektywne zbieranie materiału, stan zębów podbieracza jest szczególnie ważny. Poprzez kontakt zębów ze zgarniaczem dochodzi do zużycia, przez co z czasem stają się one coraz cieńsze. Ryzyko złamania zębów znacznie przez to wzrasta.
A jeśli zęby w końcu się odłamią, oznacza to dwa negatywne skutki: po pierwsze, materiał zbierany z ziemi nie jest już tak czysty, a po wtóre, odłamany kawałek metalu może przedostać się do strefy załadunku i w ten sposób trafić do paszy. Tam może prowadzić do zagrażających życiu urazów zwierząt, które później są karmione kiszonką.
Stalowy ząb należy wymienić, gdy w górnej części stanie się cieńszy o około połowę. Ogólnego okresu użytkowania wyrażonego w liczbie załadowanych przyczep lub w latach nie da się ustalić, ponieważ zużycie zależy w dużej mierze od czynników takich jak: naprężenia podczas pokonywania zakrętów, warunki podłoża lub głębokość pracy. Zwiększone zużycie zębów można zaobserwować w podbieraczach ze zgarniaczami stalowymi.
Dlatego też w ostatnich latach stosuje się coraz więcej podbieraczy ze zgarniaczami z tworzywa sztucznego. W przypadku firmy Strautmann podbieracz Flex-Load Pick-up jest wyposażony w specjalne zęby z tworzywa sztucznego. Dzięki tym zębom osiągana jest znacznie wyższa odporność na ścieranie.
Elastyczne zęby są wystarczająco twarde w kierunku pionowym, aby pewnie pobrać materiał z pokosu, ale nadal dość elastyczne w kierunku poziomym, aby dostosować się do podłoża. Każdy poszczególny ząb jest przymocowany śrubką do płyty mocującej, którą można szybko zwolnić. W ten sposób pojedynczy ząb wymienia się w ciągu ok. 30 sekund!
WSKAZÓWKA 2: Zużycie zębów rotora
Rotor jest sercem przyczepy zbierającej. Ułożone spiralnie rzędy zębów transportują materiał poprzez mechanizm tnący do komory załadunkowej, przez co rotor jest też bezpośrednio współodpowiedzialny za wydajność cięcia przyczepy. W przypadku rotora powinno się zwrócić szczególną uwagę przede wszystkim na końcówki zębów. Przyczepy zbierające firmy Strautmann są dodatkowo zaopatrzone w górnej części płyt zębowych w okładzinę.
Zwiększa to żywotność rotora i przede wszystkim zmniejsza zużycie. Szczególnie ważne dla wysokiej przyczepy zbierającej są zakończenia zębów - jeśli z czasem ulegną one zużyciu, pogarsza się przepustowość rotora. Skutkuje to gorszym przenoszeniem materiału z podbieracza do rotora i tym samym zmniejszoną wydajnością. Pogarsza się również jakość cięcia, ponieważ więcej materiału może prześlizgnąć się niepocięta między nożem a płytą z zębami. Zwiększa to odsetek niepociętego materiału w kiszonce.
Jeśli końcówka zęba rotora jest zużyta, powinna zostać ponownie naspawana za pomocą specjalnego szablonu. W ten sposób tworzona jest nowa, twarda warstwa ścieralna. W tym celu trzeba tylko zdemontować zgarniacze. Następnie z komory załadunkowej za pomocą drutu można przyspawać nową warstwę. Na koniec przyspawana część jest kształtowana i szlifowana na gładko za pomocą szlifierki kątowej.
WSKAZÓWKA 3: Ustawienie mechanizmu tnącego w stosunku do rotora
Przez wielokrotne procesy ostrzenia noży zmienia się kontur noża. Aby ciąć materiał pod idealnym kątem, konieczne jest regularne kontrolowanie odstępu pomiędzy rurą rotora a końcówką noża. Tylko jeśli nóż jest idealnie umieszczony w kanale, łatwość ruchu i precyzyjne cięcie są zachowane. Jeśli nie wykonamy takiej regulacji, zauważalnie zwiększa się zapotrzebowanie mocy, a odsetek niepociętego materiału wzrasta.
W kwestii pomocy w prawidłowym ustawieniu ważną rolę odgrywa wymieniony we wskazówce 4 karb w nożu. Z komory załadunkowej można w środku mechanizmu tnącego sprawdzić odstęp noży od rotora: jest on prawidłowo ustawiony, gdy karb noża znajduje się na wysokości pierścienia zęba rotora. Odległość można regulować za pomocą belki nożowej.
WSKAZÓWKA 4: Konserwacja mechanizmu tnącego
Oprócz załadunku zielonki, drugą dyscypliną, którą przyczepa zbierająca musi opanować do perfekcji, jest cięcie. Podstawowym warunkiem jest idealnie utrzymany mechanizm tnący. Należą do niego oczywiście ostre noże - w szczególności nacisk kładzie się na proces ich szlifowania. Należy je szlifować, jeśli to możliwe, na mokro! Tylko w ten sposób zapobiega się właściwie przegrzaniu stali noża i związanym z tym pęknięciom materiału. Należy upewnić się, że zawsze praca odbywa się z pomocą ostrych noży. Tępe noże oznaczają nie tylko gorszą jakość cięcia - kosztują one moc, olej napędowy i tym samym ostatecznie pieniądze!
Noża nie można już ostrzyć i trzeba go wymienić, gdy ostrze w górnej części dociera do wcięcia. Jeśli po przekroczeniu tego punktu nadal szlifuje się ostrza, istnieje ryzyko złamania noża i tym samym zagrażających życiu obrażeń u zwierząt. Kolejna rekomendacja - w przypadku elementarnych komponentów jak np. noże tnące - lepiej stawiać na oryginalne części zamienne. Mają one dłuższą żywotność i powodują mniej problemów z łamaniem się noży!
Oprócz ostrzenia noży również konserwacja mechanizmu tnącego należy do ważnych i wykonywanych regularnie zadań serwisowych przy przyczepie zbierającej. Po każdym dniu pracy zespół tnący należy oczyścić z większych zanieczyszczeń sprężonym powietrzem. W przypadku mechanizmu tnącego Strautmann Double-Cut powinno się poza tym w regularnych odstępach czasu (3-4 razy w roku) smarować olejem. O tym punkcie konserwacji można więc pamiętać po każdym cięciu.
Do smarowania zalecane są spraye klejące, ponieważ są szczególnie przyczepne i wypierają wilgoć. Zapewnia to długofalową niezawodność, noże są chronione, a jakość cięcia jest stale utrzymywana. W wypadku mechanizmu tnącego Exact-Cut firmy Strautmann ten punkt konserwacji można pominąć. Zasada działania bazuje na innym, prostym mechanizmie zwalniającym. Tutaj dokładne czyszczenie sprężonym powietrzem jest wystarczające.
WSKAZÓWKA 5: Kontrolowanie naprężenia łańcuchów podłogi zgarniającej
Podłoga zgarniająca w przyczepie zbierającej jest ważną częścią funkcjonalną. Transportuje ona ładowany materiał podczas załadunku na tył pojazdu do momentu, aż nie zostanie on całkowicie zapakowany. W ten sposób materiał jest też rozładowywany
Aby zapewnić sprawny przebieg pracy ważne jest zatem regularne kontrolowanie naprężenia łańcuchów podłogi zgarniającej. Przy niewystarczającym napięciu łańcucha może on przeskoczyć przy kole łańcuchowym i wygiąć listwy podłogi. Zbyt duże napięcie łańcucha prowadzi z kolei do zwiększonego zużycia i może skutkować uszkodzeniem lub nawet zerwaniem.
Napięcie łańcucha najlepiej kontrolować w przedniej części pod komorą ładunkową pomiędzy agregatem transportowym a podwoziem. Znajdują się tam również napinacze łańcuchów, dzięki którym można ustawić właściwe naprężenie. Jest ono prawidłowe wtedy, gdy łańcuch można poruszać dłonią w górę i w dół o około 10 do 20 mm na metr wiszącego łańcucha.
Jeśli po pewnym czasie łańcuchy trzeba skrócić, najprościej wykonać to w środku komory ładunkowej.
W tym celu łańcuch należy otworzyć przy zamku łańcuchowym, aby tutaj oddzielić odpowiednią ilość ogniw przy pomocy szlifierki kątowej. Ważne, aby pamiętać, że należy oddzielać zawsze parzystą liczbę ogniw łańcucha podłogi zgarniającej (2, 4, 6…), aby zapobiec przekręceniu się łańcucha. Następnie podłoga zgarniająca może zostać ponownie zamknięta zamkiem łańcuchowym.
Polecamy produkty z naszego sklepu: