Jej zasada działania jest prosta. Przyczepa zaczepiona do ciągnika odbiera buraki bezpośrednio z kombajnu i przewozi je na skraj pola. Tam układa je na pryzmie lub bezpośrednio transportuje na ciężarówkę. Tego typu urządzenia ma kilku producentów maszyn rolniczych.
Bergmann
Bergmann to niemiecka firma specjalizująca się w produkcji urządzeń transportowych. Oferta przedsiębiorstwa obejmuje wiele zróżnicowanych modeli rozrzutników oraz przyczep. W tej ostatniej grupie są również przyczepy przeładowcze do buraków. Mowa o modelach RRW 400 i RRW 500. W modelu RRW 400 wykonana z blachy skrzynia ładunkowa może pomieścić 39 m3 materiału. Prawie 10-metrowej długości przyczepa zajmuje 3 m szerokości. Jej załadunek odbywa się na wysokości 3,2 m. Lewa ściana jest rzecz jasna wyższa i ma nieco ponad 3,9 m. Podczas pracy na polu można Bergmanna obciążyć ładunkiem 25 ton. Należy jednak pamiętać, że ładowność maszyny na drodze jest o 12 ton mniejsza. W pełni załadowaną przyczepę można rozładować w około minutę (45 sekund według danych producenta). Duży w tym udział przenośnika taśmowego o szerokości 2 m. Natomiast maksymalna wysokość wyładunku wynosi 4,2 m. Układ jezdny w tym modelu stanowi podwozie typu tandem.Podwozie z trzema osiami montowane jest w modelu RRW 500. Warto zaznaczyć, że ten trzyosiowy układ można wyposażyć w opcję sterowania w trybie “chodu kraba”. Oprócz standardowo montowanego kompletu opon producent oferuje aż pięć dodatkowych rozmiarów od 710/50 R26.5 po 800/45 R30.5. RRW 500 to znacznie większa konstrukcja, która jednak podobnie jak wcześniej wspomniany model wyposażona jest w pełną (nie ażurową) skrzynię ładunkową. Przy czym jej pojemność wynosi 50,7 m3, a ładowność na polu przekracza 38 ton. W przypadku tej konstrukcji opróżnienie zbiornika powinno zająć minutę. Zarówno wysokość załadunku, jak i rozładunku są identyczne. Warto podkreślić, że w ramach wyposażenia dodatkowego Bergmann oferuje do wozów przeładowczych RRW podnoszoną oś, kamerę, dodatkowe oświetlenie LED czy system kontroli ciśnienia w oponach.
Brochard
Przyczepy przeładowcze do buraków ma również w swojej ofercie francuska firma Brochard. To marka dobrze znana rolnikom głównie za sprawą rozrzutników obornika. Francuzi zasłynęli z konstrukcji gigantycznego rozrzutnika o ładowności aż 50 ton. Warto zaznaczyć, że za pomocą tego giganta ustanowiono nowy rekord świata w rozrzucie obornika. Bochard zaczepiony do ciągnika New Holland T9.615 rozrzucił 4217 ton obornika na powierzchni 221,80 ha w ciągu 24 godzin. Można zatem założyć, że francuzi wiedzą jak budować maszyny transportowe o dużej wydajności. Do tej grupy bez dwóch zdań zaliczają się wozy przeładowcze do buraków o nazwie TRB.
TRB to seria przyczep przeładunkowych obejmująca łącznie cztery modele. Najmniejszy w “rodzinie” jest TRB 30 o pojemności 35 m3. Następnie są TRB 40, 45 i 50 o pojemności skrzyni ładunkowej odpowiednio 40, 45 i 50 m3. Producent podkreśla, że wszystkie maszyny serii TRB przystosowane są do pracy pod dużym obciążeniem i spełnią wymagania najbardziej wymagających użytkowników. Aby tego dokonać skrzynię wykonano ze szwedzkiej stali Domex HLE (boki o grubości 3 mm i dno o grubości 4 mm). Przyczepa o konstrukcji kosza wyposażona jest w szereg stalowych prętów o średnicy 20 mm, z których wykonano boki skrzyni ładunkowej. Celem było stworzenie maszyny możliwie najbardziej bezpiecznej dla buraków. Wysokość załadunku we wszystkich konstrukcjach wynosi 3,1 m. Natomiast wysokość rozładunku to 4,4 m. Przenośnik podłogowy napędzany jest poprzez dwie przekładnie za pomocą silnika hydraulicznego. Taśma rozładunkowa jest również napędzana hydraulicznie. Należy jednak zaznaczyć, że mowa tutaj o 3 pompach hydraulicznych (oddzielna pompa dla każdej z taśm - przenośnik składany w dwóch punktach). Szerokość taśmy to 1,5 m. W zależności od modelu układ jezdny może mieć dwie lub trzy osie. TRB 30 i TRB 40 zaopatrzono w podwozie typu tandem przy czym różnice stanowią osie. W większych modelach zastosowano podwozie typu tridem z trzema osiami. Francuzi przewidzieli różne rodzaje ogumienia do swoich przyczep. Zarówno jeśli chodzi o rodzaj bieżnika i konstrukcję, jak i rozmiary. Warto zaznaczyć, że Brochard umożliwia zakup wozów TRB wyposażonych w gąsienice.
Fliegl
Marki Fliegl nie trzeba nikomu przedstawiać. Niemiecki producent ma swojej ofercie między innymi taśmę przeładunkową Ruby, taśmociąg przeładunkowy PomOver a od niedawna również przyczepę przeładunkową o buraków.Ruby, to adapter rozładowujący kompatybilny z przyczepami Fliegl ASW. Może być stosowany podczas transportu buraków, ale nie tylko. Taśma przeładowcza jest wymienna dzięki czemu istnieje możliwość doczyszczania roślin okopowych. Jej szerokość to 1 m. Składany hydraulicznie przenośnik jest rozkładany na bok przyczepy i może zapewniać rozładunek na wysokości od 1,7 do 4 m. Czas opróżniania przyczepy wynosi do ok. 15 m3 / minutę. To przekłada się na maksymalną wydajność taśmy na poziomie 750 ton / godzinę. Opcjonalnie można Ruby doposażyć w kamerę ułatwiającą nadzorowanie rozładunku czy też reflektory do pracy nocą. Innym rozwiązaniem jest taśmociąg PomOver. Jednak oprócz obu powyższych rozwiązań należy wspomnieć o przyczepie. Powstała ona na bazie współpracy Fliegla z Holmerem. Specjaliści Fliegla zajęli się skonstruowaniem podwozia, natomiast skrzynia to dzieło projektantów Holmera. Całość można spotkać na rynku jako Holmer TransCart. Tak jak poprzednie modele, tak i TransCart to przyczepa przystosowana do odbioru buraka bezpośrednio z kombajnu. Zaczepiana do ciągnika wymaga maszyny o minimalnej mocy 250 KM. Co więcej wydatek układu hydraulicznego nie może być mniejszy niż 150 l/min. Konstrukcja przyczepy jest osadzona na solidnym podwoziu z tandemowym układem jezdnym. Przenośnik taśmowy jest umieszczony w środkowej części przyczepy. Skrzynia ładunkowa ma ok. 35 m3.
Holmer
Większą funkcjonalność podczas zbioru buraka zapewnia inna konstrukcja Holmera. Mowa o nośniku narzędzi Holmer Terra Variant. Terra Variant to maszyna zaprojektowana z myślą o nabudowie. Można na niej zamontować różnego rodzaju przyczepy (do transportu buraków czy zboża), beczkę asenizacyjną z aplikatorem doglebowym, rozrzutnik obornika, a nawet maszyny uprawowe czy siewnik.
W przypadku Varianta, specjaliści Holmera stosują określenie „pojazd wielozadaniowy”. Ma on kilka charakterystycznych cech. Po pierwsze, jest przeznaczony do pracy w gospodarstwach o dużej powierzchni. Nadaje się do wykonywania zróżnicowanych obowiązków, ale ograniczonych do wymienionych prac transportowych i wybranych zabiegów polowych. Nie jest to zatem klasyczny nośnik narzędzi i producent nie ukrywa, że idea Terra Varianta idzie w zupełnie innym kierunku. Jednym z jego głównych zadań jest pełnienie funkcji przyczepy przeładowczej do buraków.Sercem pojazdu jest 8-cylindrowy, widlasty silnik Mercedes-Benz o mocy 598 KM. Jednostka napędowa wykorzystuje technologię SCR, dzięki której Terra Variant 600 eco spełnia normę emisji spalin T4i. Trzeba podkreślić, że silnik został umieszczony przed przednią osią, a zaraz nad nim montowana jest kabina. Takie rozwiązanie dodatkowo zwiększa miejsce dostępne na różne typy nabudowy. Terra Variant ma 18 biegów do przodu i 6 do tyłu.
Pojazd Holmera ma ciekawie zaprojektowany układ jezdny. Wszystkie koła są kierowane. W efekcie, jak na swoje gabaryty, Terra Variant jest całkiem zwrotny. Można również sterować tylną osią za pomocą dżojstika. Pracę w terenie pochyłym ułatwia tryb jazdy psim chodem. Tutaj pozytywne wrażenia potęguje skrętny TUZ. Jest to zatem najbardziej mobilna konstrukcja wśród wyżej wymienionych. Rama główna podnośnika jest ułożyskowana, a w jej dolnej części zamontowano siłownik obracający zestawem. Co więcej, pojazd wyposażono w opcję odciążania i dociążania TUZ-a, a zatem zależnie od warunków panujących na polu można dociskać zamontowane na podnośniku narzędzie lub je odciążać.
Drugi punkt montowania narzędzi to przestrzeń do nabudowy za kabiną. System wymiany nadwozia umożliwia zmianę wyposażenia w około 30 minut. Dostępnych jest kilka różnych typów urządzeń, z którymi Holmer może współpracować. Pierwsza możliwość to beczka asenizacyjna z układem do dystrybucji gnojowicy ze zbiornikiem o pojemności 21 m3 marki Zunhammer. Terra Variant można również zaopatrzyć w zbiornik do transportu ziarna oraz uniwersalny rozrzutnik Bergmann o pojemności 26 lub 30 m3. Jest również Holmer VTU 19, czyli agregat uprawowo-siewny, który umożliwia wysiew nasion i/lub nawozów mineralnych. Kolejna opcja to właśnie zbiornik do transportu buraków wyposażony w taśmę wyładowczą, czyli Holmer MB 35 (wcześniej jako RB 35). Zasobnik w tym przypadku ma 35 m3 pojemności z możliwością powiększenia do 40 m3. Wyposażony jest w dwie podłogi zgarniające wzdłużnie i jedną podłoga zgarniająca poprzecznie. Taśma wyładowcza XL zapewnia opróżnienie skrzyni ładunkowej w czasie około 1 minuty.
Hawe
W ofercie Hawe są dwie duże przyczepy przeładowcze do buraków. Pierwsza o nazwie RUW 2500 T może przewieźć maksymalnie 27 m3 ładunku. Jest długa na prawie 9 m, a jej konstrukcja została osadzona na dwuosiowym podwoziu typu tandem z tylną osią skrętną. Zastosowano tutaj opony 700/50x26.5 16 PR Traction. RUW 4000 T to znacznie większa konstrukcja. Dłuższa o 1,3 m, wyższa i szersza. Skrzynia w tym modelu ma 40 m3 pojemności. Potężne rozmiary i większa wydajność pociągnęły za sobą konieczność zastosowania trzech osi. Na każdej z nich pracują opony 800/45x26.5 16 PR Traction. W większej maszynie zastosowano również dyszel z zawieszeniem hydraulicznym.Taśmowy przenośnik wyładowczy jest napędzany i składany hydraulicznie. Jego wydajność wynosi 500 ton na godzinę (w obu modelach) i została ona dopasowana do wydajności kombajnów buraczanych. Według zapewnień producenta opróżnienie mniejszej przyczepy trwa 1,5 minuty. Natomiast rozładunek modelu RUW 4000 T zajmie około 2 minut. Burty skrzyni wykonano z arkuszy blachy. Z kolei tylne wrota są ażurowe. Aby ułatwić operatorowi kontrolę nad rozładunkiem w przednia burta ma również zamontowaną kratownicę. Co więcej, przenośnik taśmowy zaprojektowano z przodu przyczepy, a to też ułatwia kontrolę nad pracą maszyny. Wysokość rozładunku jest regulowana hydraulicznie w zakresie od 2,6 do 3,5 m. Aby skorzystać z funkcjonalności przyczep Hawe potrzebny jest ciągnik o mocy minimum 200 KM (RUW 2500 T) lub 250 KM (RUW 4000 T).
bk
fot.firmowe