Artykuł

Przekładnie bezstopniowe, do wyboru, do koloru

Przekładnie bezstopniowe, do wyboru, do koloru

W numerze 17-18 atr express przedstawiliśmy obecny stan techniki w zakresie stosowanych w ciągnikach bezstopniowych przekładni z hydrostatyczno-mechanicznym podziałem mocy. W tym numerze kontynuujemy temat, prezentując ofertę wybranych czołowych producentów przekładni bezstopniowych i ciągników z przekładniami tego typu.

Zobacz także: Sieczkarnie zmodernizowane

Przykłady aktualnej oferty bezstopniowych przekładni ciągnikowych z hydrostatyczno-mechanicznym rozdziałem mocy, uporządkowane według budowy i producentów, zebrano w tabeli. W tekście przybliżono natomiast najważniejsze trendy rozwojowe w produkcji przekładni tego typu w ciągu ostatnich pięciu lat oraz nieco szerzej opisano kilka wybranych, najnowszych koncepcji przekładni bezstopniowych.

Fendt

Fendt w dalszym ciągu jako jedyny producent stawia na przekładnie sprzężone wyjściowo własnej konstrukcji. Wybór klasycznych bezstopniowych przekładni Vario obejmuje modele od ML70 dla wąskich specjalistycznych ciągników serii 200 Vario, po przekładnie ML260 dedykowane dla serii 900. Średnie i wyższe modele przekładni są montowane także przez siostrzane marki Massey Ferguson i Valtra z koncernu AGCO, jak również JCB.

Wraz z serią dużych traktorów 1000 Vario firma Fendt w roku 2015 przedstawiła udoskonaloną koncepcję napędu VarioDrive. Gałąź hydrostatyczna składa się w tym wypadku z pompy i dwóch silników o osiach skośnych o pojemności 370 cm³. W przeciwieństwie do przekładni Vario ML220/ML260 oba silniki hydrauliczne przenoszą moc nie na wspólny wał sumujący, lecz na oddzielne wały napędowe dla przedniej i tylnej osi.

Olej dostarczany przez pompę jest rozprowadzany poprzez trójnik do obu silników hydraulicznych, co pozwala ustawić różne prędkości obrotowe na obu osiach. Dzięki temu przednie koła podczas jazdy na zakrętach są „ciągnione” (efekt pull-in-turn), co umożliwia zacieśnienie (mniejszy promień) skrętu. Poza tym automatycznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe na wale napędowym przedniej osi pozwala w razie wystąpienia poślizgu na proporcjonalny rozdział momentu obrotowego między osiami.

Poza tym, ze względu na wydajność układu przeniesienia napędu, przy prędkości 25 km/h silnik hydrauliczny przedniej osi jest automatycznie odłączany, po uprzednim zmniejszeniu kąta obrotu do 0°. W przypadku VarioDrive chodzi tym samym o permanentny, wolny od naprężeń napęd na wszystkie koła (do 25 km/h). Ponieważ jest tylko jeden zakres prędkości jazdy, kierowca nie musi też myśleć o wyborze zakresu.

Wraz z przekładnią VarioDrive firma Fendt zapoczątkowała rozwój koncepcji napędu, który oprócz silnika wysokoprężnego i przekładni uwzględnia także elementy układu jezdnego. Takie rozwiązanie znajduje obecnie zastosowanie w nowej serii 900 (modele z 2020 r.). Te same komponenty znajdują zastosowanie w przekładni TA300T przeznaczonej dla ciągników gąsienicowych 900 Vario MT, jednak w tym wypadku oba silniki hydrauliczne oddziałują wspólnie na jeden wał napędowy tylnej osi.

Deutz-Fahr

W ostatnich latach firma Same Deutz-Fahr udoskonaliła swoją przekładnię CVT, którą obecnie stosuje...

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 20/2020 - zamów:

bezpłatny egzemplarz prenumeratę


Reklama
Powiązane artykuły