[ATR] Aktualności Promodis

Promodis uważa, że najważniejszy jest zespół

Data publikacji:

Gdy wielu szefów firm handlujących ciągnikami i maszynami rolniczymi uwagę swą koncentruje przede wszystkim na odkrywaniu przyszłych trendów w tym segmencie rynku, gdzieś z tyłu może pozostać temat zarządzania zasobami ludzkimi, którego ważnym elementem jest właściwe ułożenie relacji na linii pracodawca - pracownik. To oczywiście błąd, bo to, że czynnik ten jest niezwykle istotny w prowadzeniu przedsiębiorstwa, nie trzeba nikogo przekonywać.

Wiedzą o tym doskonale firmy będące udziałowcami spółdzielni Promodis, które podczas wiosennej konwencji tej grupy zakupowej wiele czasu poświęciły ciekawej dyskusji na ten temat, w której skonfrontowane ze sobą zostały punkty widzenia pracodawców i pracowników.
Standardowo człowiek w pracy spędza więcej czasu, niż poświęca go na realizację swoich pasji. Dlatego z perspektywy pracownika bardzo ważne jest zapewnienie satysfakcji z zatrudnienia, a co za tym idzie, komfortu i dobrej atmosfery w firmie. A na ten stan rzeczy wpływają takie czynniki jak: odpowiednia płaca (– pieniądze szczęścia nie dają, choć żyje się z nimi trochę lżej), możliwość realizacji ambicji czy pasja. – Wiadomo, że zadowolony pracownik przynosi większe zyski dla pracodawcy. Negatywnie wpływa na nią niestety niezdrowa konkurencja, czyli nadmierna rywalizacja między pracownikami. Dlatego oczekujemy od pracodawcy, żeby zbudował warunki i zasady zatrudnienia w taki sposób, aby np. przydzielał zadania zgodnie z predyspozycjami pracownika. Dobrą atmosferę w pracy budują też: dotrzymywanie danego słowa czy autonomia - nie oczekujemy tego, żeby pracodawca nas cały czas monitorował w trakcie realizacji powierzonych zadań. Daje to poczucie większej wartości i samodzielności – wnioskowali uczestniczący w dyskusji pracownicy. – Pracodawca powinien nas oceniać rzetelnie i konkretnie. Osobiste pobudki nie powinny wpływać na ewaluację. Ważne są pochwały, które są naprawdę bardzo motywujące, takie jak „wykonałeś naprawdę dobrze swoją robotę”, szczególnie w obecności innych pracowników. Natomiast uwagi powinny być merytoryczne, konkretne i rzetelne. Jeśli zaś chodzi o wynagrodzenia, to dobrze byłoby, aby pracodawcy sami wychodzili z inicjatywą waloryzacji naszych wypłat, raz na rok czy co dwa lata. Moglibyśmy wtedy w rozmowie podsumować poprzedni sezon i nakreślić zadania na przyszły rok – to ważny sygnał, płynący w kierunku właścicieli i kadry zarządzającej wielu firm.

Dobra komunikacja

Kluczowym elementem pracy w przedsiębiorstwie jest efektywne budowanie zespołu, w końcu nikt w pojedynkę nie zrobi tyle, ile dwie osoby zgodnie ze sobą współpracujące. A w każdej firmie, nawet średniej wielkości, funkcjonują różne działy - sprzedaży maszyn, serwisu, części zamiennych czy inne. Dlatego wniosek płynący z dyskusji podczas spotkania pracowników firm zrzeszonych w ramach Promodis jest prosty: – Relacje w firmie powinny opierać się na szacunku, zrozumieniu, wzajemnym zaufaniu i wsparciu ze strony szefa, co jest ważne dla efektywnej współpracy, zwłaszcza w krytycznych sytuacjach z klientami czy dostawcami – wskazali pracownicy dilerów, podczas gdy ich szefowie podkreślili również: – Najważniejszą rzeczą jest komunikacja, dzięki której można się tak naprawdę dogadać. Jeśli nie ma komunikacji, nie ma możliwości porozumienia. Komunikacja musi być zdrowa i oparta na odpowiednich relacjach, takich jak wzajemny szacunek i zrozumienie, no i wsparcie w sytuacjach niestandardowych. Daje to możliwość radzenia sobie w przyszłości z rozmaitymi problemami. Musimy jednak dostawać odpowiednie sygnały, bo wiemy przecież, jak nieraz dużym problemem jest wysyłanie sygnałów typu „słuchaj, ten nie realizuje założeń, ciężko się z nim pracuje”, to jest słabe ogniwo w zespole itp. Drugim elementem jest inteligencja emocjonalna, pozwalająca na radzenie sobie z emocjami. Nie chcemy sytuacji, w której klient jest w stanie wyprowadzić pracownika z równowagi. A przecież nie można tak reagować - pracownicy są bowiem najlepszą wizytówką, jaką mamy – zauważyli przedstawiciele kadry zarządzającej firm handlowych.  

Pracownik, ale jaki?

A skoro gra zespołowa jest kluczem do sukcesu zarówno w sporcie (– najlepsze drużyny złożone z indywidualistów nie dotarły do finału Ligi Mistrzów) jak i w firmie, umiejętność pracy grupowej - tak jak np. kreatywność czy odpowiedzialność - jest też bardzo ważnym kryterium przy zatrudnianiu pracowników. – Każdy, kto dołącza do zespołu, powinien grać zespołowo i nawiązać relacje społeczne z resztą grupy. Zadaniem pracodawcy jest zaś takie scedowanie zadań dla zespołu, aby każdy jego członek mógł zrealizować swoje ambicje. W końcu pracownik powinien wykazywać chęć rozwoju, śledzić trendy, wiedzieć, co się dzieje u konkurencji, wychodzić z inicjatywą szkoleń itp. Generalnie chodzi o to, aby był świadomy swoich kompetencji i umiał je zweryfikować. Aby pracownik nazywał rzeczy po imieniu i umiał przyznać się do braku wiedzy czy niekompetencji. Poza tym pracownik powinien być energiczny, energią zarażać zespół, realizować cele, podejmować trudne decyzje i mieć pasję - zgodnie z kluczem 4E+P – podnosili reprezentanci pracodawców. – Czujemy się odpowiedzialni za pracowników, za ich rodziny. Ale patrząc w drugą stronę - potrzebujemy ludzi, na których można liczyć w dobrych chwilach, ale i tych trudniejszych, którzy zawsze staną murem za firmą. Ideałem są pracownicy lojalni wobec firmy, prawdomówni i uczciwi. Nie interesują nas „skoczkowie”, którzy co chwilę zmieniają firmę - cechy charakteru są nawet ważniejsze niż umiejętności zawodowe – takie wnioski można było wysnuć przysłuchując się dyskusji.

Narzędzia niezbędne w pracy

W przypadku przedsiębiorstw działających w branży agro, należy zwrócić uwagę na szybki postęp, odnoszący się nie tylko do nowinek technicznych w ramach oferowanego asortymentu. Wymaga to odpowiednio szybkiego wprowadzenia najnowszych rozwiązań na miarę XXI wieku. – Pracodawcy żądają od nas, abyśmy byli bardziej efektywni, wydajni, więc zależy nam na tym, abyśmy dostali odpowiednie narzędzia do pracy, takie jak np. odpowiednio szybkie łącze Internetu mobilnego, żebyśmy byli profesjonalistami i mogli się wyróżnić na tle konkurencji. Bardzo ważnym narzędziem w ręku jest też choćby baza klientów, CRM. Odpowiednie jej przetwarzanie przynosi duże korzyści. Jeśli posiadamy wiedzę, jesteśmy w stanie zrobić wszystko – pod tym wnioskiem podpiszą się pewnie nie tylko pracownicy firm -  udziałowców Promodisu.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.