[ATR] Gospodarka i rolnictwo MRiRW

Produkcja mięsa w 2020 r.

Data publikacji:

Rok 2020 nie był łaskawy dla producentów mięsa z co najmniej dwóch powodów: pojawienia się pandemii COVID-19 oraz chorób zwierząt: afrykańskiego pomoru świń i ptasiej grypy.

Zdaniem zastępcy dyrektora generalnego KOWR Marcina Wrońskiego te dwie choroby zwierząt stanowią poważne wyzwanie dla krajowego i globalnego rynku.  Polska jest częścią rynku Unii Europejskiej, dlatego zmiany mające miejsce na unijnym rynku wieprzowiny wyznaczają kierunek zmian cen również w Polsce. Na rynku unijnym od marca br. utrzymywała się spadkowa tendencja cen skupu trzody chlewnej. W okresie wiosenno- letnim sytuacja cenowa kształtowała się pod wpływem ograniczeń popytu na wieprzowinę w związku z zamknięciem branży HoReCa i wprowadzeniem w wielu krajach obostrzeń w ramach walki z pandemią koronawirusa.

Od września 2020 r. spadek cen był natomiast efektem wykrycia ognisk ASF w Niemczech i brakiem możliwości eksportu wieprzowiny do Chin, co skutkowało powstaniem nadwyżek tego asortymentu na rynku unijnym. W okresie dziesięciu miesięcy 2020 r. co prawda odnotowano 6-proc. wzrost wartości krajowego eksportu (do 6 mld zł), ale jednocześnie o 8 proc. spadł wolumen eksportowanych za granicę produktów wieprzowych - zaznaczył wiceszef Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Pandemia COVID-19 wywarła również niekorzystny wpływ na kondycję sektora wołowiny, szczególnie na początku roku, kiedy doszło do zerwania łańcuchów dostaw i w konsekwencji przyczyniło się do ograniczenia eksportu wołowiny. To z kolei wpłynęło na spadek cen żywca wołowego zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Polsce. Sytuacja poprawiła się w maju i w czerwcu, kiedy nastąpiło ożywienie na skutek stopniowego przywracania funkcjonowania branży hotelarskiej i gastronomicznej, a także dzięki uruchomieniu przez KE w okresie maj-lipiec 2020 r. mechanizmu dopłat do prywatnego przechowywania wołowiny na rynku unijnym. Ożywienie nastąpiło również w eksporcie produktów wołowych.

Ponowne zamknięcie w drugiej połowie października br. branży hotelarsko-gastronomicznej nie było już tak bolesne dla sektora wołowiny, gdyż dynamika spadku cen skupu bydła rzeźnego nie była tak duża, jak w pierwszej połowie roku. Jednocześnie ceny żywca wołowego w Polsce od czerwca do listopada 2020 r. kształtowały się powyżej poziomów z analogicznego okresu 2019 r.

W 2020 roku ucierpiał również rynek drobiu, gdzie na poziom produkcji miały wpływ trzy negatywne czynniki: ogniska ptasiej grypy wykryte na niektórych obszarach Polski, skutkujące zamknięciem części rynków pozaunijnych dla polskiego eksportu drobiu, rozwój pandemii koronawirusa powodujący ograniczenia logistyczne w handlu międzynarodowym oraz zmniejszenie popytu na drób ze strony sektora HoReCa. W okresie dziesięciu miesięcy 2020 r. odnotowano 2-proc. wzrost wolumenu eksportu produktów drobiowych (do 1,5 mln ton), przy jednoczesnym 5-proc. spadku uzyskanych z tego tytułu wpływów, do 10,4 mld zł.

Informacja Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z Bankiem Gospodarstwa Krajowego zachęcają do zapoznania się z informacją nt. Funduszu Gwarancji Rolnych.
Fundusz Gwarancji Rolnych to pomoc skierowana do mikro, małych i średnich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze rolnym i przetwórstwie rolno-spożywczym. Celem FGR jest zapewnienie rolnikom i przedsiębiorcom rolno­spożywczym wsparcia w dostępie do finansowania poprzez udzielenie gwarancji spłaty dla kredytu przeznaczonego na sfinansowanie działalności inwestycyjnej lub kredytu obrotowego na sfinansowanie działalności bieżącej oraz dofinansowanie w formie dopłaty do oprocentowania kredytu obrotowego.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.