[ATR] Technika 365FarmNet

Precyzyjne nawożenie trzecią dawką z 365FarmNet

Data publikacji:
Precyzyjne nawożenie trzecią dawką z 365FarmNet

Cyfrowe rolnictwo precyzyjne staje się faktem. Przykładem może tutaj być spółka 365FarmNet, która dostarcza rozwiązania pozwalające dokładnie określić zapotrzebowanie roślin na nawożenie i to na poszczególnych fragmentach pola. Dzięki dostępowi do źródłowych danych satelitarnych tworzy precyzyjne mapy nawożenia, co w dzisiejszych czasach przy galopujących kosztach paliwa i nawozu ma ogromne znaczenie.

Dawkowanie nawozów azotowych ma decydujący wpływ na uzyskiwany plon, a każda dawka ma swoje znaczenie. Aby obliczyć wielkość dawki nawozu, przyjmuje się, że zboża wymagają 25-30 kg czystego składnika na wytworzenie tony ziarna ze słomą. Tę ilość mnoży się przez prognozowany na polu plon i dzieli przez kolejne dawki, z uwzględnieniem azotu dostępnego w glebie.

Pierwsza wiosenna dawka azotu buduje plon zbóż pod względem ilości, druga dawka kształtuje strukturę łanu i decyduje o wielkości plonu. Trzecia i ewentualna czwarta dawka nazywane są jakościowymi. Mogą one poprawić wartość plonu poprzez zwiększanie masy ziarniaków oraz zawartości białka i glutenu.

Warto zadbać, aby właśnie parametry jakościowe były jak najlepsze, gdyż to one decydują w skupie o cenie zboża. Ilość azotu w trzeciej i możliwej czwartej dawce uzależnione są od danego pola, stanu roślin oraz zakładanego potencjału plonowania. Efektywność nawożenia jest w tym przypadku również silnie zależna od poziomu wilgotności gleby. Jeżeli wystąpi np. susza, nawożenie będzie miało o wiele niższą skuteczność, dlatego też w rejonach zagrożonych suszą zabieg ten należy prowadzić odpowiednio wcześnie, już w czasie pojawienia się liścia podflagowego. Trzecią dawkę można podzielić na dwie części, jeżeli ilość azotu do zastosowania jest dosyć wysoka tj. na poziomie 50-70 kg N/ha oraz jest to opłacalne ekonomicznie.

Dzieląc trzecią dawkę na dwa zabiegi, pierwszy z nich należy przeprowadzić w fazie liścia podflagowego w ilości 2/3 całej dawki, a na początku kłoszenia stosuje się pozostałą 1/3 dawki. Bardzo ważna staje się tutaj precyzyjna aplikacja azotu po to, aby zwiększoną dawkę zastosować tam, gdzie potencjał plonotwórczy roślin jest największy. W tym miejscu pojawia się rolnictwo precyzyjne z zastosowaniem map aplikacyjnych.

Digitalizacja rolnictwa

Platforma i oprogramowanie 365FarmNet są dostosowane do regionalnych uwarunkowań dla gospodarstw, także tych w Polsce, a dla użytkowników w naszym kraju dostępny jest oczywiście język polski. Ale jak to działa? Na początku należy określić stan plantacji i związane z tym zapotrzebowanie roślin na nawożenie na poszczególnych fragmentach pola. Wykorzystywane w tym celu są zdjęcia satelitarne oraz oprogramowanie, które przekształca je automatycznie na mapy aplikacyjne.

Moduł Crop View sprawdza się idealnie nawet w przypadku gospodarstw, gdzie w obrębie pojedynczego pola występuje duża zmienność warunków glebowych, ponieważ pozwala na precyzyjną aplikację nawozu zgodnie ze zróżnicowanym zapotrzebowaniem roślin. Mapy aplikacyjne tworzone są na podstawie wskaźnika indeksu wegetacyjnego NDVI i pokazują na bieżąco, w których miejscach rośliny mają najlepszy potencjał plonowania, a gdzie słabszy. Następnie na podstawie zaktualizowanych danych, w programie lub dedykowanej aplikacji wprowadza się bazową ilość nawozu, którą planujemy zastosować. Moduł Crop View precyzyjnie zaś oblicza, w których miejscach należy zaaplikować większą dawkę, a gdzie mniejszą.

Mapy alikacyjne generowane są w formacie plików shape (.shp) lub IsoXML, można je zaimportować do rozsiewacza i/lub ciągnika, które w ich oparciu będą dozować nawóz. Koszt użytkowania modułu Crop View w programie 365FarmNet nie jest wygórowany, brak jest też abonamentu czy innych ukrytych opłat. Przykładowo dla pola o powierzchni 50 ha wynosi 18,75 euro/miesiąc, a dla 100 ha - 31,25 euro.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.