Przenośnik przeładunkowy T 213 jest przeznaczony wyłącznie do przeładunku materiałów sypkich, takich jak ziarno zbóż i nawozy granulowane, z przyczep przystosowanych do jego montażu na inne środki transportu drogowego, w tym dalekobieżnego, np. typu TIR. Przyczepy rekomendowane przez POM do współpracy z przenośnikiem to dwuosiowe wywrotki skorupowe o ładowności 18 t - T 935/1 Metal-Fach oraz TS 18 Metaltech, choć mogą to być oczywiście również inne „skorupy” spełniające warunki montażu.
Ślimak na radio
Urządzenie zbudowane jest z dwóch odcinków przenośnika ślimakowego o wewnętrznej średnicy stalowej rury 325 mm (ślimak 300 mm) i łącznej długości roboczej 5,2 m (całkowita 5,8 m), składanych hydraulicznie do transportu. Drugi siłownik zamontowany na ramie urządzenia służy do zmiany kąta pochylenia przenośnika, co pozwala dostosować wysokość rozładunku do gabarytów napełnianego środka transportu. Górny odcinek rury zakończony jest gardzielą wysypową, przystosowaną do montażu dodatkowego wysypu elastycznego. W saniach instalowanych na burcie przyczepy w miejscu okna wysypowego wbudowana jest krata, która zabezpiecza ślimak przed dostaniem się ciał obcych (kawałki drewna, kamienie, fragmenty worków itp.) i jego zablokowaniem lub uszkodzeniem.
Ślimak przenośnika napędzany jest poprzez sprzęgło silnikiem hydraulicznym SMT200, zasilanym bezpośrednio z hydrauliki ciągnika o wymaganym wydatku 70-100 l/min i ciśnieniu roboczym 14 MPa. Ślimak obraca się ze średnią prędkością 350-500 obr./min, regulowaną przepływem oleju (obrotami silnika), zapewniając wydajność maksymalną do 180 t/h (zależną od zawilgocenia i zanieczyszczenia ziarna, wydajności pompy hydraulicznej oraz od kąta nachylenia wywrotki).
Przenośnik obsługuje się za pomocą radiowego pilota, który umożliwia zdalne rozkładanie/składanie ślimaka, otwieranie/zamykanie zasuwy czerpni zasilającej (okna wysypowego przyczepy) oraz regulację kąta pochylenia przenośnika. Realizująca te funkcje skrzynka sterownicza, wyposażona w rozdzielacz hydrauliczny i moduł radiowy, jest przykręcana do burty przyczepy. Rozdzielacz zasilany jest z hydrauliki ciągnika poprzez drugą parę węży, a elektronika - z jego 12-woltowej instalacji elektrycznej.
SS
fot.firmowe