[ATR] Gospodarka i rolnictwo

Polska największym eksporterem na Ukrainie

Data publikacji:

Choć to Ukraina ma najwspanialsze czarnoziemy, to Polska eksportuje najwięcej swoich produktów rolnych na ten rynek.

Ministerstwo rolnictwa Ukrainy przedstawiło wyniku handlu zagranicznego produktami rolnymi w I kw. 2019 r. Rynek Unii pozostaje najważniejszy i tutaj eksport wzrósł o 24,4 proc. r/r wynosząc 1,88 mld dol. Import także był większy o 9,9 proc. i wyniósł 734,6 mld dol.

Największym towarem eksportowym ukraińskiego rolnictwa pozostają zboża i rośliny oleiste. Tutaj wzrost wyniósł 25 proc. Ukraina sprzedała za granicę 42,4 mln ton, pozostając jednym z największy eksporterów ziarna na świecie.

Najwięcej wartościowo ukraińskich produktów rolnych kupili Holendrzy (379 mln dol.), przed Hiszpanami (342 mln dol.) i Włochami (215 mln dol.). Na czwartej pozycji Polska (178 mln dol.) przed Niemcami (157 mln dol.).

Zboża stanowiły 50 proc. całego ukraińskiego eksportu; oleje -17,8 proc. spożywka 8,5 proc., nasiona roślin oleistych 7,5 proc. a mięso i przetwory z wieprzowiny i drobiu - 2,7 proc.

Polska jest natomiast krajem Unii, z którego Ukraina importuje najwięcej produkcji rolnej. W I kw. import z Polski wyniósł 150 mln dol. Z Niemiec Ukraińcy kupili towary rolne za 120 mln dol., z Francji za 85 mln dol. W piątce największych eksporterów unijnych na rynek Ukrainy są jeszcze Włochy i Chorwacja.

Co Ukraina sprowadzała z rynku Unii? Przede wszystkim kukurydzę (9,6 proc.), spożywkę - 9 proc., nasiona roślin oleistych - 6,2 proc., tytoń i wyroby tytoniowe - 6,1 proc., mięso i wędliny (5,2 proc.), czekolady i wyroby czekoladowe (5,4 proc.); pieczywo (4,4 proc.), ryby (3,6 proc.).

W 2018 r. padł rekord eksportu ukraińskiej produkcji rolnej. Osiągnął on wartość 19 mld dol. (+5 proc. w ujęciu rocznym), z tego 6,3 mld dol. stanowiła sprzedaż na rynku krajów Unii. Ukraińscy producenci ofensywnie wchodzą też na nowe rynki: Bliskiego Wschodu, Chin, Singapuru czy Afryki. największym problemem nie jest tutaj jakość, ale skuteczny marketing, który pomaga w zaistnieniu na nowych rynkach.

Źródło: Rzeczpospolita

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.