[ATR] Gospodarka i rolnictwo

PepsiCo pozywa indyjskich rolników za uprawę specjalnej odmiany ziemniaka

Data publikacji:

Koncernowi nie spodobał się fakt, że niewspółpracujący z nim rolnicy uprawiają odmiany wykorzystywane do produkcji chipsów Lays.

Koncern PepsiCo znany jest nie tylko z napojów Pepsi, ale także z chipsów Lays. Do produkcji tych przekąsek wykorzystywane są specjalne odmiany ziemniaków, do których prawa ma właśnie PepsiCo. Korporacja użycza ich swoim dostawcom, jednak najwyraźniej nie zamierza tolerować sytuacji, w której ktoś uprawia ziemniaki „na dziko".

Do sądu w indyjskim stanie Gudźarat wpłynął pozew indyjskiej spółki zależnej PepsiCo przeciwko kilku rolnikom, którzy mają uprawiać ziemniaki zastrzeżonej dla PepsiCo odmiany nie będąc przy tym dostawcami koncernu. Firma domaga się od każdego z rolników 10 milionów rupii (143 tys. dolarów) odszkodowania.

PepsiCo jest największym w Indiach przedsiębiorcą kupującym ziemniaki i jednym z pierwszych współpracujących z tysiącami rolników w celu uprawy specjalnie chronionej odmiany. Dlatego występujemy przeciwko tym, którzy nielegalnie uprawiali naszą zarejestrowaną odmianę – mówił rzecznik indyjskiego PepsiCo, cytowany przez CNN Business.

Pozew koncernu nie podoba się związkom rolników, którzy wezwali rząd, by podjął kroki przeciwko PepsiCo. W liście przesłanym do rządu związkowcy twierdzą, że prawa rolników do uprawy zastrzeżonych odmian są chronione przez indyjskie przepisy dotyczące rolnictwa.

Uważamy, że rolnicy są zastraszani i nękani, przy wykorzystaniu fakt, że nie są w pełni świadomi swoich praw – twierdzą rolniczy związkowcy.

Kapil Shah zarządzający związkiem Jatan twierdzi wręcz, że PepsiCo działa przeciwko „niezależności żywnościowej" i „suwerenności narodu".

Źródło: Rzeczpospolita

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.