Opony przemysłowe w ciężkich pracach polowych

Opony przemysłowe w ciężkich pracach polowych

Sven Jensen i prof. Yves Reckleben z Wydziału Gospodarki Rolnej (specjalność inżynieria rolnicza) Wyższej Szkoły Zawodowej w Kilonii (Niemcy), porównali podczas orki typowe opony przeznaczone do ciągnika rolniczego z oponami przemysłowymi. Wyniki są zaskakujące.

Ciągnik rolniczy jest najbardziej rozpowszechnionym energetycznym źródłem napędowym w gospodarstwach rolnych. Opona jest z kolei podstawowym ogniwem pomiędzy ciągnikiem a podłożem, np. drogą czy polem. Zakres wykorzystywania ciągników w gospodarstwach rolnych z biegiem lat ulegał zmianom. Przykładem może być transport, który wyraźnie zyskał na znaczeniu, co jest związane po pierwsze z rosnącymi odległościami transportowymi, a po drugie z wyraźnie większą ładownością zestawów transportowych. Zmiany te dają podstawę do postawienia hipotezy, czy możliwym byłoby zastosowanie w ciągnikach rolniczych opon o bieżniku przemysłowym, które z założenia zostały zaprojektowane jako opony drogowe. Jednak pomimo wzrostu udziału prac związanych z transportem, prace podstawowe na roli powinny być nadal wykonywane z uwzględnieniem ochrony gleby, jak i wydajności.

Stan wiedzy

W latach 2012-2013 prof. dr Yves Reckleben, Nils Schäfer i dr Michael Weissbach przeprowadzili badania, w trakcie których była określana efektywność różnych typów opon. Dokonano porównania opony ciągnikowej o typowym samooczyszczającym się bieżniku rolniczym z dwoma oponami przemysłowymi pod względem ich zużywania się, wytrzymałości, zużycia paliwa i emitowanego hałasu. Podczas przeprowadzonych badań opony przemysłowe użytkowane były głównie w celu porównania ich dużego potencjału oszczędnościowego w odniesieniu do ciągnikowych opon rolniczych podczas transportu i lekkich prac polowych. Ustalono, że bieżnik opon rolniczych wykazywał się większym zużyciem dochodzącym do 27%.
Podczas doświadczenia średnie zużycie paliwa dla opony rolniczej wynosiło 22 i 19 l/h dla opony przemysłowej z bieżnikiem A i 17 l/h dla opony przemysłowej z bieżnikiem B. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że opony były. . .

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 15/2019
Zamów bezpłatny egzemplarz / prenumeratę


Reklama
Powiązane artykuły