Czy ktoś z Państwa, naszych Czytelników, chodziłby jak fakir boso po łożu z gwoździ? Skąd takie nietypowe pytanie? Właśnie bowiem w taki sposób można zilustrować środowisko robocze, w którym opona może ulec przebiciu i rozdarciu podczas przejazdu przez pole po żniwach - wszak ściernisko może stanowić poważny problem. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, ale rozwiązanie tylko jedno - zastosowanie mieszanek i rozwiązań konstrukcyjnych zwiększających odporność opony, ponieważ etap bezpośrednio po żniwach, jak również orka na sucho, to warunki o najwyższym ryzyku przebicia.
Należy przy tym także pamiętać, iż producenci nasion kukurydzy, soi, bawełny czy rzepaku, genetycznie modyfikowane rośliny uprawne, które pozostają stabilne i charakteryzują się dużą odpornością na wiatr, a poza tym wytrzymują znaczne wahania temperatury, są odporne na choroby i infekcje pasożytnicze. Jednak odpowiednikiem wytrzymałych upraw jest równie wytrzymałe, niezwykle sztywne ściernisko, do którego ścięcia operatorzy muszą wyposażyć swoje maszyny w specjalistyczny sprzęt, a przede wszystkim w bardzo odporne opony o wysokich parametrach.
Ściernisko uszkadza opony w obszarze ściany bocznej i bieżnika, przede wszystkim w rowkach. Podczas przejazdu przez ściernisko tarcie powoduje oderwanie dużych kawałków gumy, co nie zawsze da się naprawić.
Oczywiście istnieją techniki pozwalające zmniejszyć lub zapobiec temu problemowi: na przykład ścinanie ścierniska wyżej w momencie zbiorów, co pozwala oponie przejechać nad ścierniskiem. Również w przypadku samych opon istnieją jednak efektywne rozwiązania, z których skorzystała w swoich produktach również firma BKT, wprowadzając różne sposoby minimalizowania szkód.
Specjalne mieszanki, zmieniony korpus
Najskuteczniejsze interwencje dotyczą specjalnych, wysoce odpornych mieszanek i zmian strukturalnych w korpusie opony. Doskonałym rozwiązaniem jest zastosowanie pasów z aramidu, włókna pięciokrotnie bardziej wytrzymałego od stali i charakteryzującego się wysoką odpornością trakcyjną. Pasy te umożliwiają również większą stabilność opony, a przy tym gwarantują lepszą odporność na przebicie.
Ze względu na wrażliwość na to konkretne zagadnienie od kilku lat BKT pracuje nad swoimi oponami diagonalnymi i radialnymi, oferując innowacyjne wersje z pasami aramidowymi oraz wersje specjalne, w których mieszanka gwarantuje niezwykłą odporność na przecięcia.
Na ściernisko, przebicia i przecięcia BKT wykorzystuje bardzo dobre właściwości Agrimax Teris (w niektórych modelach dostępnej z technologią IF), opony radialnej, która ma inną mieszankę niż ta przeznaczona dla ciągników. Mieszanka ta jest twardsza i bardziej odporna, a przez to lepiej predestynowana dla maszyn do uprawy i zbioru, w szczególności dla kombajnów. Specjalna ochrona ściany bocznej i wzmocniony bark zwiększają odporność, a co za tym idzie, również żywotność tej opony. Nie brakuje zaś przy tym trakcji, stabilności i dużej nośności - kluczowych cech Agrimax Teris, które gwarantują bardzo dobre osiągi.
Kiedy zaś nadchodzi czas orki, a maszyny są zwykle wyposażone w opony Flotation, dla lepszego rozłożenia i wsparcia ciężaru, również w tym przypadku BKT proponuje konkretne produkty, takie jak Flotation 558 i Flotation 648 - opony diagonalne, które już w standardzie mają mieszankę Aramid Belted HD, która pozwala uniknąć przebicia, i są szczególnie przydatne w przypadku trudnych ściernisk.
Model Flotation 558 to opona diagonalna do kombajnów i pras rolujących, podczas gdy Flotation 648 nadaje się szczególnie do transportu w polu. Obie opony mają wysoką zdolność trakcyjną; szczególna konstrukcja bieżnika pozwala na transport bardzo ciężkich ładunków przy niskim ciśnieniu, co gwarantuje zmniejszenie zagęszczenia gleby i jednocześnie chroni uprawy przed uszkodzeniem. W szczególności zaokrąglony profil, który jest cechą tych opon i typowym dla produktów diagonalnych, jest doskonałym sprzymierzeńcem do zastosowania na polu.
Nie tylko diagonalne
Przejdźmy jednak do opon radialnych do maszyn rolniczych i przyczep - również w tej grupie firma BKT uwzględniła zastosowanie różnych technologii zapewniających odporność na ściernisko. Wśród opon tego typu warto zwrócić uwagę na modele: AW 711, oponę zaprojektowaną specjalnie do zastosowań związanych z uprawą gleby, posiadającą specjalną mieszankę bieżnika, która zapewnia jej długą żywotność, przy stosowaniu zarówno na miękkich, jak i twardych nawierzchniach; RIB 713, oponę, której stalowa konstrukcja opasana gwarantuje niezwykłą odporność na przebicie; SR 713, oponę radialną All Steel z technologią VF, charakteryzującą się dużą powierzchnią opony dla zmniejszenia ugniatania gleby i wreszcie I-1, zaprojektowaną z mieszanki odpornej na ściernisko, aby zwiększyć jej czas pracy i ogólne osiągi na polu.