Asortyment produktowy Meprozetu można podzielić na dwie zasadnicze części: rolniczą oraz komunalną. W zakresie rolniczym firma oferuje wozy asenizacyjne o standardowej pojemności od 3 do 42 tys. litrów (możliwe są też mniejsze pojemności - 1000, 1500, 2000 i 2300 l), aplikatory redlicowe i talerzowe, dozowniki firm Vogelsang i Bomech, systemy rozlewu do zraszania, deszczowania, a także rozwiązania niezbędne podczas transportu i przechowywania.
W kategorii maszyn komunalnych znajdują się natomiast wozy/samochody/naczepy asenizacyjne oraz beczkowozy do transportu wody pitnej. Jest jeszcze oferta specjalna. Tutaj można znaleźć specjalistyczne rozwiązania jak hydrosiewnik, wóz do transportu nawozów, wóz do gaszenia pożarów, wóz z działkiem wodnym, wóz z poidłami dla zwierząt itd. Jak widać, w kwestii wozów asenizacyjnych oferta Meprozetu jest szeroka i kompleksowa, dostosowana do potrzeb każdego gospodarstwa czy firmy usługowej. Na specjalne wyróżnienie zasługują jednak wozy asenizacyjne Rexager będące marką Premium Meprozetu Kościan.
Rexager, czyli ekstraklasa
Seria wozów Rexager została zaprojektowana przez Zakład Badawczo-Rozwojowy Agro w Kościanie, którego zadaniem jest prowadzenie i wdrażanie prac badawczo - rozwojowych wpisujących się w założenia rolnictwa precyzyjnego. Swoją premierę wozy Rexager miały na targach Agro Show w 2018 r., a wiosną tego roku prezentowane były na polach w naszym kraju podczas dobrze przyjętych przez rolników pokazów polowych.
Wozy asenizacyjne Rexager serii HV powstały z myślą o wymagających użytkownikach, cechują się więc bardzo wytrzymałą konstrukcją, innowacyjnymi funkcjami oraz długą listą opcjonalnego wyposażenia, pozwalającą na konfigurację maszyny pod indywidualne potrzeby gospodarstwa. Beczkowóz wykorzystuje trzypunktowy układ zawieszenia kat. III o wyższej nośności, przeznaczony dla większych i cięższych maszyn.
Zapewniony jest tutaj optymalny prześwit zarówno w transporcie drogowym, jak i przy pracy w polu. Sterowanie pracą podnośnika można realizować także spoza kabiny ciągnika poprzez dodatkowy panel z przyciskami sterującymi, który jest umieszczany na zewnątrz, na tylnej części błotnika. Układ zawieszenia umożliwia zmianę wysokości położenia maszyny, utrzymywanie stałej wysokości lub utrzymywanie stałego docisku. Dyszel zawieszony jest hydraulicznie, funkcja regulacji pozwala na zmianę pochylenia zbiornika w zależności od stopnia jego wypełniania. Wóz posiada również zintegrowaną stopę hydrauliczną, ułatwiającą sprzężenie z ciągnikiem.
Koła montowane są na specjalnie zaprojektowanych, wzmocnionych osiach ADR ze standardowo montowanym sensorem prędkości. Ich szerokość i duża średnica poprawiają trakcję oraz zmniejszają jednostkowy nacisk na podłoże, chroniąc w ten sposób delikatną strukturę gleby. Dla lepszego manewrowania zastosowano elektrohydrauliczny system wymuszenia skrętu kół. Osie skrętne pozwalają na skręt kół do 15°.
Opcjonalnie dostępny jest też automatyczny system regulacji ciśnienia w oponach, pozwalający na wybór różnych ciśnień podczas zmiany z jazdy w polu na jazdę po drodze, co daje mniejsze zużycie paliwa i wydłuża okres eksploatacji ogumienia. Dodatkowo ciśnienie można regulować także w zależności od rodzaju gleby i upraw. Zbiornik wozu o grubości płaszcza 5 mm wykonany jest ze specjalnej stali. Osadzony jest na dwóch profilach zwiększających sztywność i trwałość konstrukcji, a boczne wcięcia umożliwiają zastosowanie kół o większej średnicy i obniżenie położenia środka ciężkości.
Wydajny układ roboczy
Z przodu zbiornika zamontowana jest wydajna pompa wirnikowa DW napędzana wałkiem WOM. Podczas pracy z szerokim dozownikiem naglebowym możliwe jest więc uzyskanie wysokiej dawki na hektar. System można również doposażyć w automatyczną regulację dawki. Teleskopowe ramię pompowe górne zamontowane na zbiorniku jest sterowane z kabiny ciągnika. Dodatkowy kanał umożliwia zwrot nadmiaru piany i powietrza do zbiornika, z którego pompowana jest ciecz, przez co uzyskuje się całkowite wypełnienie zbiornika wozu. Napełnianie zbiornika ramieniem nie wymaga przy tym podłączania żadnych węży.
Wozy z serii HV w zależności od wyposażenia posiadają kompresor napędzany hydraulicznie lub za pomocą wałka WOM. Zmiana ciśnienia w zbiorniku odbywa się w przedziale -0,8 do 0,5 bara. W skład próżniowego systemu wchodzą jeszcze: zawory bezpieczeństwa, zbiorniki przelewowe i tłumik z odzyskiwaczem oleju. Hydrauliczne sterowanie kontroluje i zmienia parametry robocze układu.
Przechodząc do kwestii sterowania, manewrowanie funkcjami beczkowozu odbywa się za pomocą dedykowanego panelu, który zawiera wyświetlacz LCD i 16 przycisków. Układ jest czytelny, a jego obsługa intuicyjna. Komputer pokładowy ma w pamięci zapisane ustawienia wszystkich urządzeń, automatycznie rozpoznaje je i wyświetla dostępną listę konfiguracyjną. Podczas pracy umożliwia zapis parametrów roboczych poszczególnych urządzeń, a w przypadku awarii wyświetlane kody umożliwiają lokalizację błędów, co znacząco usprawnia serwisowanie oraz rozwiązywanie problemów. Czasy przestojów są więc skrócone do minimum.
Polecamy produkty z naszego sklepu: