[ATR] Technika

Nowe przyczepy zbierające

Data publikacji:

Ciągły rozwój konstrukcji przyczep zbierających sprawia, że stają się one coraz bardziej wydajne, przyjazne w obsłudze i niezawodne, spełniając w jeszcze większym zakresie oczekiwania rolników. Prezentujemy nowe modele i rozwiązania trzech renomowanych producentów tych maszyn.

Wśród producentów, którzy wprowadzili ostatnio zmiany bądź nowe modele przyczep zbierających, są m.in. firmy Bergmann, Claas i Strautmann. Bergmann wzbogacił swoje przyczepy Royal przede wszystkim w ułatwiający pracę  uniwersalny system TIM Speed Control, Claas oferuje nowe opcje wyposażenia w przyczepach Cargos, natomiast Strautmann proponuje trzy nowe modele interesujących przyczep Ambion z uzębionymi belkami załadunkowymi.

Bergmann Royal

Od połowy lat 90. firma Bergmann oferuje przyczepę samozbierającą Royal z unikalnym systemem 2-wirnikowym (rotor tnący i zagęszczający), która jest ciągle ulepszana. Obecnie dostępne są cztery modele o ładowności od 26,8 do 30 m³ (DIN), w których ostatnio producent wprowadził kilka innowacji. Wśród nich jest m.in. rolka podporowa za podbieraczem dostępna w opcji, która optymalizuje regulację wysokości roboczej podbieracza, zapewniając jeszcze czystsze zbieranie materiału, a tym samym jeszcze lepszą jakość paszy.

Kolejną opcją jest hydrauliczny taśmowy przenośnik poprzeczny z tyłu przyczepy, który umożliwia np. napełnianie łyżki chwytaka podstawionej z boku lub bezpośredni boczny rozładunek na stół paszowy w oborze. Przenośnik poprzeczny wysuwany jest ręcznie do pozycji roboczej do tyłu spod podłogi, a cała przebudowa łącznie z odpowiednim ustawieniem klapy tylnej i płyt bocznych zajmuje ok. 30 minut. Przyczepę można następnie rozładować klasycznie za pomocą tylnej klapy lub poprzecznego przenośnika taśmowego.

Od tego roku we wszystkich przyczepach z serii Royal będzie też dostępne w opcji podwozie hydrauliczne, znacznie poprawiające komfort jazdy i bezpieczeństwo zarówno na drodze, jak i na polu. W najnowszych maszynach robocze światła LED będą włączane lub wyłączane zgodnie z ustawieniami roboczymi podczas zmiany menu. Zależnie od rodzaju pracy automatycznie będą oświetlane odpowiednie strefy, a po przejściu w tryb jazdy drogowej światła robocze będą automatycznie wyłączane, co pozwoli kierowcy skoncentrować się na najważniejszych zadaniach.

Seria Royal oferuje także szereg innych funkcji, które upraszczają pracę kierowcy. Przyczepy mogą być m.in. standardowo obsługiwane przez ISOBUS za pośrednictwem terminalu ciągnika zgodnego z tym standardem. Opcjonalnie możliwe jest sterowanie maszynami za pomocą dedykowanego terminalu Bergmann BCT 20, jak również wygodnych, certyfikowanych przez AEF terminali ISOBUS - CCI 50, CCI 200 i nowych CCI 1200, a także zgodnych z ISOBUS terminali innych firm. Jeśli dżojstik ciągnika jest z funkcjami AUX-N, można do niego przypisać dowolną liczbę funkcji z terminalu obsługowego, aby jeszcze bardziej ułatwić pracę. W opcji dostępny jest również automatyczny system załadunku z regulowanym opóźnieniem czasowym. W zależności od ustawienia można regulować zagęszczenie ładowanego materiału. 

W przyczepach Royal rotory w dwurotorowym układzie są mniejsze niż w innych porównywalnych systemach na rynku, dzięki czemu wymagają mniejszej mocy, co czyni maszyny wyjątkowo energooszczędnymi. Z przyczepami Royal radzą sobie ciągniki o mocy już od 80 KM. Sprawny załadunek zapewnia duży podbieracz o szerokości 194 cm i bęben wyposażony w 41 noży, który w jednej płaszczyźnie pozwala na teoretyczną długość cięcia 34 mm. Dzięki dwóm rotorom materiał nie jest przy tym ściskany czy miażdżony.

Podłoga przyczepy jest wykonana z drewna, a materiał jest transportowany na tył skrzyni za pomocą czterech łańcuchów ze zgarniakami, napinanych i pracujących parami, o maksymalnej wytrzymałości na rozciąganie 15 ton każdy (łącznie 60 ton).

Claas Cargos

Dzięki systemowi TIM Speed Control przyczepy zbierające Cargos z serii 9000 i 8000, obejmujących maszyny o pojemności od 30 do 50 m³ DIN (przy średnim ugnieceniu 60-100³ m), potrafią sterować prędkością jazdy ciągnika odpowiednio do warunków zbioru. Jeśli chodzi o firmowe zestawy Claasa, dotychczas producent oferował tę funkcję pod nazwą ICT Cruise Pilot, ale wyłącznie dla ciągników swojej marki. Wraz z dalszym rozwojem standardu AEF TIM (ISOBUS), sprawdzony w maszynach Claas system automatycznego sterowania jest obecnie dostępny także dla ciągników innych producentów zgodnych ze standardem ISOBUS, posiadających certyfikat AEF.

Zdefiniowana w ISOBUS funkcja TIM umożliwia współpracującym maszynom sterowanie funkcjami ciągnika. W wypadku przyczep Cargos 9000 i 8000 z systemem TIM Speed Control dotyczy to zmiany prędkości jazdy w zależności od przepustowości. Podstawę dokładnego i skutecznego sterowania stanowią pomiary wartości momentu obrotowego na rotorze i podbieraczu. Przy pokosach o dużej objętości prędkość jest redukowana, a przy małej - zwiększana. W ten sposób, dzięki równomiernemu obciążeniu i wykorzystaniu maszyny, przepustowość wyraźnie wzrasta, przyczepa jest ładowana do maksimum, a operator jest znacznie mniej zaabsorbowany pracą.

W modelach Cargos 9000 i 8000, oprócz modułu walców dozujących z trzema walcami, opcjonalnie dostępny jest teraz także wariant z dwoma walcami. Pozwala to zwiększyć przepustowość przy równomiernym rozłożeniu materiału w silosie i skrócić czas rozładunku z wykorzystaniem walców dozujących. Obie wersje modułów z dwoma lub trzema walcami dozującymi można łatwo i szybko zdemontować w celu zwiększenia ładowności.

We wszystkich modelach Cargos dostępne jest obecnie również przykrycie skrzyni ładunkowej zabezpieczające ładunek. Obsługa zamontowanej po obu stronach plandeki odbywa się hydraulicznie za pomocą siłownika podwójnego działania. Wytrzymałe okrycie ze zintegrowanymi wzmocnieniami jest stabilne i jednocześnie odpowiednio elastyczne.

Jako dodatkowy wariant z maksymalną powierzchnią przylegania, w niemal wszystkich modelach Cargos można też obecnie zastosować ogumienie Alliance 885 Flotation Radial w rozmiarze 800/45 R 30,5. W połączeniu z podwoziem tridem i komfortowo załączanym trybem psiego chodu, za pośrednictwem elektroniczno-hydraulicznego układu sterowania wymuszonego, opony te stanowią nowy standard w zakresie ochrony gleby, jaki Claas wyznacza szczególnie w większych modelach. Ogumienie o wzmocnionej osnowie zapewnia niski nacisk na podłoże, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo dobrym samooczyszczaniem oraz doskonałą trakcją i niskim oporem toczenia.

Strautmann Ambion

Firma Strautmann rozszerza ofertę przyczep zbierających Ambion z załadunkowymi belkami zębowymi o kolejne modele. Obecnie, oprócz wprowadzonych w ubiegłym roku przyczep Ambion 440 oraz 500 o pojemności 42 i 49 m³, dostępne będą również mniejsze modele - Ambion 250 (24 m³); 290 (28 m³) i 360 (35 m³). Nowe modele służą zarówno do zbioru siana, jak i podsuszonej zielonki na sianokiszonkę. Dlatego oprócz nadbudowy do siana dostępna jest również solidna skrzynia do zielonki. W wypadku wersji do siana górna część przestrzeni ładunkowej jest zamknięta profilami z blachy, aby jak lepiej sprasować suchy materiał i wykorzystać ładowność. W nadbudowie do zielonki uwagę zwracają montowane z boku wsporniki i linki, skutecznie zabezpieczające załadowany materiał podczas transportu. W celu równomiernego rozładunku w silosie w opcji oferowany jest też zespół dozujący z dwoma lub trzema rotorami.

Proces załadunku w przyczepach Ambion rozpoczyna ocynkowany podbieracz o szerokości 1,8 m, z pięcioma rzędami sprężystych zębów. Podbieracz jest wyposażony w przednią rolkę dociskową i płytę deflektora dla optymalnego przepływu materiału, a opcjonalnie - w dodatkowe tylne kółka kopiujące. Następnie materiał podają delikatnie do przestrzeni ładunkowej belki wyposażone w podwójne zęby. Belki są osadzone na łożyskach kulkowych i poruszają się ruchem okrężnym w prowadnicach rolkowych, co zapewnia niezawodną pracę i długą żywotność.

W standardzie są 4 uzębione belki napędzane podwójnym łańcuchem, a w opcji dostępnych jest 5 belek z solidnym napędem zębatym. Konserwację zębowego zespołu ładującego ułatwia system szybkiego smarowania, który przy odpowiednim położeniu belek umożliwia dostarczenie smaru z jednego miejsca do wszystkich łożysk. Nowe przyczepy Ambion mają jednostkę tnącą, która standardowo jest wyposażona w 6 noży, co zapewnia teoretyczną długość cięcia 240 mm. Opcjonalnie noży może być 19 (cięcie na 80 mm) lub 37 (sieczka 40 mm). Dodatkowe noże są uruchamiane hydraulicznie. Wszystkie noże są indywidualnie zabezpieczone przed ciałami obcymi i wymieniane bez użycia narzędzi.

W przyczepach Ambion podłoga jest drewniana i ma 25 mm grubości. W podłodze pracują dwa równoległe przenośniki listwowo-łańcuchowe z klasycznymi łańcuchami, z których każdy ma wytrzymałość na zrywanie 13 t. We wszystkich modelach zastosowano tandemowe podwozie boogie z naciskiem na oś 10 lub 13 t, z biernie skrętną osią w opcji. Maksymalny dostępny rozmiar opon to 710/40 R 22.5. Dyszel na zaczep górny lub dolny może mieć opcjonalną amortyzację hydro-pneumatyczną.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.