Nowe ciągniki stają się coraz większe, inteligentniejsze, cięższe i szybsze. Tym samym rosną także znacząco wymagania producentów stawiane producentom opon, którzy chcą oferować dla każdego zastosowania odpowiednie ogumienie. Oprócz tego rolnicy chcą mieć na ciągniki opony w możliwie jak największym stopniu chroniące glebę.
Innymi słowy, nowoczesne ogumienie ma niezawodnie przenosić na glebę i drogę wysokie siły pociągowe, a jednocześnie minimalizować nacisk na glebę. Aby móc to wszystko jakoś ze sobą pogodzić, producenci opon muszą pracować nad nową i innowacyjną techniką.
Oferta w zakresie opon rolniczych uległa w ostatnich latach znacznemu rozszerzeniu i również mniej znani jeszcze dekadę temu producenci wprowadzili na rynek wiele wyśmienitych produktów. Redakcja „eilbote” zajęła się tym tematem i wspólnie z firmą BKT i dystrybutorem jej produktów na rynku szwajcarskim - firmą Bohnenkamp, wyposażyła w opony tylne ciągnik pracujący przez prawie rok w jej gospodarstwie testowym w Szwajcarii.
Ochrona gleby ma duże znaczenie
Dla celów testowych wykorzystano ciągnik John Deere 6430 Premium Plus, który należało wyposażyć stosownie do wymagań. Przede wszystko chodziło o jego optymalne dostosowanie do stosowania na użytkach zielonych, do prac polowych i jazdy po drodze. Praca w gospodarstwie testowym odbywa się w około 80% na użytkach zielonych, głównie czarnoziemach, które są dość wrażliwe na zagęszczenia gleby. Tym samym wymagania co do ochrony gleby są tam szczególnie wysokie.
Należy stosować się do wymogów
Dość szybko musieliśmy stwierdzić, że jest wcale tak łatwo wyposażyć ciągnik w odpowiednie opony - są pewne wymogi, których trzeba przestrzegać. Zadanie polegało bowiem na tym, aby umieścić pod ciągnikiem maksimum, jeśli chodzi o szerokość i wysokość opon, nie przekraczając jednocześnie dopuszczalnej szerokości zewnętrznej 255 cm. Oprócz tego należy uwzględnić wskaźnik określony przez producenta ciągnika, który określa rozmiar oraz obwód toczny opony predystynujący ogumienie do zastosowania, aby móc zachować gwarancję proucenta.
Bardzo ważnym aspektem jest, szczególnie w wypadku nowszych ciągników, ustalenie rzeczywistego przełożenia między przednią a tylną osią. Większa prędkość drogowa kół przednich w stosunku do tylnych na poziomie 4%, wynosi obecnie raczej 2-3%, w zależności od producenta. Kwestie te należy koniecznie wyjaśnić i rzecz jasna następnie zrealizować. Do tego celu wykorzystano doradztwo ze strony Thomasa Tüschera, specjalisty od opon firmy Bohnenkamp w Szwajcarii.
Specjalista od wymiany opon
Od lat zajmuje się on również wymianą opon i wie dokładnie, co jest ważne. Niezależnie od sprawdzenia wszystkich wymogów producenta okazuje się, że w odniesieniu do wyboru opon ważne jest to, aby oprzeć się na doświadczeniu. Najczęściej przy wymianie opon chodzi o pięciocyfrową kwotę - tutaj nie może zdarzyć się błąd.
Tüscher wyraźnie odradził faworyzowaną przez nas wymianę na opony 38 cali z szerokością 710, gdyż stwierdził, iż nie byłoby to zgodne z wymogami firmy John Deere. Poszukaliśmy odpowiedniej alternatywy - firma BKT oferuje w klasie „high-end” oponę 710/60 R 34 z serii Agrimax Force, z najnowocześniejszą technologią IF, która w odniesieniu do wysokości jest jedynie o około 2 cm niższa niż wcześniej zamontowana opona 600/65R38.
Jednakże konieczne było zlecenie wykonania nowej felgi o średnicy 34 cali, która została dokładanie dostosowana do rozstawu kół i szerokości zewnętrznej pojazdu dostarczona przez firmę Bohnenkamp wraz z gotową zamontowaną oponą.
Najnowsza technologia IF dla ciągników o wysokiej mocy
Pomimo tego, że firma BKT skonstruowała linię Agrimax Force właściwie dla ciągników o mocy od 250 KM, zdecydowaliśmy się na oponę z tej serii, ponieważ znaczenie ma również deklarowana przez producenta wyższa o 20% nośność opony przy mniejszym o 20% ciśnieniu powietrza w oponie, co zapowiada bardzo dobrą ochronę gleby. Dopuszczalna prędkość dla opony 710/60 R 34 wynosi maksymalnie 65 km/h, przy nośności 2760 kg trzeba ją napompować do 0,6 bara, podczas gdy przy nośności 6000 kg - do 2,4 bara.
Te znacznie wyższe wartości nośności przy niskim ciśnieniu powietrza w porównaniu z tradycyjnymi oponami, to cechy IF (Increased Flexing) Intensive Technologie, która przekłada się na zwiększone zgięcie opony. Aby to osiągnąć, firma BKT opracowała całkowiecie nową koncepcję osnowy. Nowe materiały i większa ilość warstw nylonu w osnowie, oprócz mniejszej średnicy opony dają również równomiernie grubą ścianę boczną, zwiększoną elastyczność i wytrzymałość. Ponadto wywijanie się warstw następuje mniej gwałtownie, a tym samym niebezpieczeństwo ich separacji - co się często zdarza przy niskim ciśnieniu powietrza i wysokim obciążeniu - znacznie się zmniejsza.
Przez to, iż opona Agrimax Force może być ekploatowana przy znacznie niższych wartościach ciśnienia, zwiększa się powierzchnia przylegania stosunkowo gęsto rozmieszczonych profili kostkowych. Opon bardzo dobrze się odkształca, dzięki czemu legitymuje się bardziej równomiernym rozłożeniem ciśnienia na glebę niż opona o tradycyjnej budowie.
Przez cały sezon
Eksploatacja opon BKT Agrimax Force 710/60 R 34 odbywała się przez cały sezon, co dało możliwość wyczerpującego testowania tego ogumienia na użytkach zielonych, na polu i na drodze.
Po montażu od razu obniżyliśmy ciśnienie powietrza do 1,2 bara. Z takim ciśnieniem przy prędkości 40 km/h możliwe jest jeszcze konkrtne obciążenie wynoszące 4080 kg na oponę.
Jest to bardziej niż wystarczające dla ciągnika o mocy 150 KM ze sprzęgiem kulowym K80 i średniej wielkości narzędziami zawieszanymi. Jedyną kroplą goryczy jest to, że musi zostać dostosowana prędkość ciągnika, ponieważ ze względu na niższą wysokość konstrukcyjną zostaje utraconych około 2 km/h. Zostało to szybko wyrównane poprzez wprowadzenie nowych stałych koła.
Podczas koszenia z prędkością powyżej 14 km/h można było od razu zauważyć, że opona naprawdę dobrze się ugina i bardzo dobrze amortyzuje nierówności. Można było obniżyć wartość ciśnienia z 1 do 0,8 bara. Jednak nie uważaliśmy tego za konieczne, ponieważ komfort jazdy był bardzo dobry. Oprócz tego zupełnie nowy profil kostkowy jest bardzo delikatny dla darni. Odcisk kostek jest aż do krawędzi zewnętrznych rozłożony dość równomiernie, a powierzchnia przylegania w pełni wykorzystana.
Opona Agrimax Force tak samo zachowywała się podczas pracy z wozem asenizacyjnym o pojemności 8400 l. Podczas jazdy po drodze z pełnym zbiornikiem można ją eksploatować z ciśnieniem 1,1 bara, tak samo niezawodnie i spokojnie jak później na łące. Nie stwierdziliśmy nadmiernego kołysania.
Przy pracy w polu sprawdza się z kolei powierzchnia przylegania wynosząca prawie 70 cm, gdyż właściwoości trakcyjne i ochrona gleby są bardzo dobre. Wada szerokich opon dała się zauważyć dopiero wtedy, gdy opona nie mogła się dobrze wpasować do bruzdy po orce. Problem ten został jednak szybko usunięty poprzez zmianę ustawienia szerokości bruzdy. Siła pociągowa jest doskonale przenoszona na glebę.