Mimo dalece niesprzyjającej aury i raz po raz tonących w błocie ciągników z przyczepami załadowanymi zbieraną kukurydzą - w ciągu dwóch dni poprzedzających pokaz na pola w Strzelcach spadło 22 mm deszczu - sieczkarnia firmy New Holland pokazała swoje podstawowe zalety.
Dobre osiągi
Jedną z nich jest bez wątpienia szybki przepływ masy żniwnej - głównie za sprawą głowicy tnącej o średnicy aż 710 mm, która zapewnia bardzo wysoki poziom bezwładności, zaś w połączeniu z szeroką komorą cięcia pozwala osiągnąć świetną wydajność i dokładność. Głowica tnąca jest dostępna w pięciu konfiguracjach dostosowanych do określonych wymogów związanych z rozdrabnianiem - wyposażenie obejmuje 2x8, 2x10, 2x12, 2x16 lub 2x20 noży, które produkują sieczkę o długości regulowanej bezstopniowo w zakresie 6-33, 5-27, 4-22, 3-16 lub 2-13 mm. Niewątpliwie plusem maszyny jest również opatentowana technologia HydroLoc, która gwarantuje stałą długość cięcia niezależnie od przerobu i rodzaju zbioru oraz system ActiveLOC, automatycznie dopasowujący długość cięcia do rzeczywistej wilgotności zbioru.
Łatwy do demontażu jest zgniatacz ziarna, co jest możliwe dzięki unikalnemu układowi Variflow. Układ umożliwia zmianę położenia dmuchawy w zależności od zbieranego plonu. Pozwala zmienić tryb pracy w czasie krótszym niż 2 minuty. Nie trzeba przy tym regulować naprężenia paska, gdyż układ pozycjonowania dmuchawy jest wyposażony w mechanizm automatycznego naprężania paska w obu położeniach roboczych. Bardzo dobre osiągi sieczkarni zapewnia szereg funkcjonalnych rozwiązań, jak np. system IntelliFill z kamerą 3D do automatycznego napełniania przyczepy (opcja), Metaloc - wykrywający i wyrzucający metalowe przedmioty ze zbieranej paszy oraz monitor z kolorowym ekranem dotykowym IntelliView, zapewniający zdalne monitorowanie maszyny.
Ekonomiczny silnik, komfort pracy
Oczywiście sieczkarnia napędzana jest nowoczesnym silnikiem FPT Cursor 13 o mocy maksymalnej 400 kW/544 KM (sieczkarnie z serii FR mają jednostki napędowe o mocy od 476 do 775 KM), opartym na technologii Hi-eSCR ECOBlue (Tier 4 Final), dostosowanym do stałych, wysokich obciążeń typowych dla zbioru pasz. Jednostka ta charakteryzuje się niewielkim zużyciem paliwa, co potwierdza test wykonany przez DLG - sprawdza się w tym zwłaszcza tryb Eco, dzięki któremu w warunkach roboczych, w których nie jest możliwe całkowite obciążenie silnika, spada apetyt na olej napędowy. Prędkość jazdy i obroty silnika na bieżąco koryguje układ Power Cruise, który zapewnia optymalną sprawność zarówno podczas pracy, jak i w czasie transportu, zmniejszenie poziomu hałasu oraz zużycia paliwa.
Podczas jazdy testowej można się było również osobiście przekonać, że przestronna kabina w sieczkarniach z serii FR stanowi komfortowe miejsce pracy dla operatora. Jego dobrze wyciszone miejsce pracy zapewnia bardzo dobrą widoczność na heder i dziób, a także do tyłu (kamera wsteczna), a poza tym wyposażone jest w wygodne siedzisko, optymalnie położoną kolumnę kierownicy oraz ergonomiczną dźwignię wielofunkcyjną CommandGrip.
Grzegorz Antosik