Elektryfikacja już dawno zagościła w naszym codziennym życiu, mimo to w pełni elektryczne maszyny rolnicze są nadal niedostępne. Wynika to z rozmaitych przyczyn. Najważniejszą z nich są wysokie wymagania co do maszyn rolniczych, np. ciężka, wielogodzinna uprawa gleby pod pełnym obciążeniem z jednej strony, z drugiej zaś ograniczona pojemność akumulatorów. Do tego dochodzą problemy logistyczne, takie jak załadunek w polu.
Jeśli uwzględnimy tylko te dwa kryteria - ciągłą pracę z pełnym obciążeniem oraz infrastrukturę ładowania, zauważymy znaczne różnice w porównaniu do zastosowania napędów elektrycznych w samochodach osobowych. Samochód rzadko potrzebuje pełnej mocy, a już na pewno nie przez kilka godzin. Ponadto infrastrukturę ładowania realizuje się znacznie łatwiej. Ze względu na te zwiększone wymagania elektryfikacja zgodnie z obecnym stanem techniki nastąpi prawdopodobnie dopiero 10 lat później niż elektryfikacja w całym sektorze samochodów osobowych. Wyzwania w sektorze samochodów ciężarowych nie są tak wysokie jak w sektorze rolniczym, z tego względu elektryfikacja może nastąpić już 5 lat wcześniej.
Pewnej szansy można upatrywać w tym, że elektryfikacja stała się kluczową technologią przyszłości we wszystkich sektorach. Dzięki temu możliwe są wielkie inwestycje w badania i rozwój, których celem jest optymalizacja podstawowych komponentów elektrycznego układu napędowego. Rozwój ten przyniesie korzyści również technice rolniczej. Jednak każda szansa wiąże się z ryzykiem.
Postępująca elektryfikacja we wszystkich sektorach rynku powoduje wzrost zapotrzebowania na ważne, a przede wszystkim nie nieskończenie dostępne surowce, jak np. krzem. Nasuwa się pytanie, którego nie można pozostawić bez odpowiedzi. Jakie podstawowe elementy odgrywają kluczową rolę w elektryfikacji i jakie są interakcje pomiędzy nimi?
Z pojęciem „elektryfikacja” kojarzymy najczęściej napęd elektryczny, tzw. napęd trakcyjny, czyli silnik niezbędny do tego, aby pojazd zaczął się poruszać. W żargonie zawodowym określa się go mianem urządzenia elektrycznego.
...