Poniższa analiza, którą przedstawił inż. Roger J. Stirnimann ze Szkoły Nauk Rolniczych, Leśnych i Żywnościowych (Zollikofen, Szwajcaria) obrazuje przegląd technologii opracowywanych przez czołowych producentów ciągników, które stopniowo są wdrażane w konstrukcji tych maszyn. To zestawienie pozwala zrozumieć kierunki rozwoju ciągników w najbliższej i nieco dalszej przyszłości.
Dalszy rozwój silników spalinowych
Na rozwój ciągników w ostatnich latach duży wpływ miały przepisy dotyczące emisji gazów spalinowych. Nowoczesne rozwiązania technologiczne takie jak wtrysk Common Rail, technologia czterozaworowa, turbosprężarka, chłodzenie międzystopniowe i elektroniczne sterowanie silnikiem pozwalają spełniać wymagania dotyczące osiągów, zużycia paliwa i emisji normy emisji Stage V. W klasach mocy od 56 do 560 kW niezbędne są także dodatkowe układy oczyszczania spalin, katalizator utleniający (DOC), filtr cząstek stałych (DPF) i selektywna redukcja katalityczna (SCR), uzupełnione w niektórych przypadkach recyrkulacją spalin (EGR). Warto również zaznaczyć, że wielu producentów dostosowało swoje jednostki do stosowania paliw alternatywnych np. hydrodrafinowanego oleju roślinnego (HVO).
Firma Cummins jako pierwsza ogłosiła w 2022 r. platformę silników wielopaliwowych, które mogą działać na różnych rodzajach paliw, takich jak diesel, HVO, metan i wodór. Podstawową jednostką jest 6-cylindrowy silnik Fuel-Agnostic X15 o pojemności 14,9 l, który można łączyć z różnymi modułami głowicy cylindrów. Inne firmy wprowadzają podobne rozwiązania. FPT opracowała 6-cylindrowy model XC13 o pojemności 12,9 l, będący jednobazowym silnikiem wielopaliwowym. Firma AGCO Power posiada natomiast platformę silników CORE, której pierwszym przedstawicielem jest model CORE 75 o pojemności 7,5 l, używany w nowej serii ciągników Fendt 700 Gen7 i zdolny do obsługi HVO.
Dla nowej serii Fendt 600 Vario przygotowano już kolejny model 4-cylindrowego silnika CORE 50 o pojemności 5 l i maksymalnej mocy 224 KM (wliczając funkcję DynamicPower). Granicę 200 KM przełamano przy nominalnej prędkości obrotowej wynoszącej zaledwie 1900 obr./min.
Na rozwój ciągników w ostatnich latach duży wpływ miały przepisy dotyczące emisji gazów spalinowych.
Silniki gazowe napędzane LNG
Firma New Holland w 2022 r. stała się pierwszym producentem wprowadzającym na rynek ciągnik zasilany gazem - model T6.180 Methane Power, gdzie metan jest przechowywany w postaci sprężonego gazu ziemnego (CNG) w zbiornikach ciśnieniowych. Niestety jednym z dużych wyzwań w przypadku stosowania do napędu CNG jest niższa gęstość energii, która stanowi tylko około 1/5 gęstości energii oleju napędowego na litr pojemności zbiornika. To znacznie ogranicza możliwości maszyny. Nowy model T7.270 Methane Power LNG od New Hollanda został stworzony w taki sposób, aby uniknąć tych ograniczeń. Wykorzystuje on innowacyjną technologię podwójnych ścian w izolowanych próżniowo zbiornikach LNG, co pozwala na dostosowanie ich kształtu do typowych warunków konstrukcyjno - przestrzennych ciągników. T7.270 LNG jest w stanie przewieźć aż 200 kg metanu, co stanowi około siedmiokrotnie większą ilość niż w przypadku modelu T6.180 Methane Power, który bazuje na zintegrowanych zbiornikach CNG.
Co ważne, aby zapobiec ewentualnemu odparowaniu gazu, firma New Holland zastosowała chłodnicę kriogeniczną, która utrzymuje metan w stanie ciekłym poprzez utrzymanie temperatury poniżej -162°C. Energia potrzebna do zasilania chłodnicy pochodzi z akumulatora, który można ładować z zewnętrznego źródła zasilania lub zintegrowanego generatora IC.
Polecamy produkty z naszego sklepu: