Technika Ciągniki rolnicze

Najnowsze trendy w ciągnikach cz. II

Data publikacji:

Współczesne i zrównoważone rolnictwo szybko ewoluuje ze względu na narastające ograniczenia w stosowaniu środków ochrony roślin, rosnące wymagania dotyczące redukcji emisji szkodliwych substancji do środowiska oraz wzrost cen energii konwencjonalnej, co wpływa na opłacalność produkcji. W obliczu tych wyzwań już teraz istnieje potrzeba konkretnych rozwiązań w postaci maszyn rolniczych, które sprostają nowym wymogom. Ta sytuacja ma również istotny wpływ na rynek ciągników, które są najbardziej powszechnie używanymi maszynami rolniczymi i muszą dostosować się do nowoczesnych trendów.

 

    Systemy elektryczne systematycznie zyskują na  popularności.

    Systemy elektryczne systematycznie zyskują na popularności.

Systemy elektryczne systematycznie zyskują na popularności

Technologia akumulatorów jest stale rozwijana, co skutkuje zwiększaniem zarówno grawimetrycznej jak i objętościowej gęstości energii. Mimo tego postępu, obecnie dostępne akumulatory pozostają zazwyczaj stosunkowo duże i ciężkie. Dlatego pojazdy wyposażone w takie akumulatory najlepiej sprawdzają się w lekkich i średnio ciężkich zastosowaniach lub w przypadku, gdy istnieje wystarczająco dużo czasu na okresowe ładowanie. W rolnictwie takie warunki występują na przykład w przypadku mniejszych ciągników, które zaczynają coraz częściej pojawiać się na rynku.

Firma Rigitrac wprowadziła od tego roku kompaktowy ciągnik SKE 40 Electric, który jest produkowany w niewielkich seriach. Ten pojazd dysponuje napędem trakcyjnym o mocy ciągłej/szczytowej wynoszącej 40/64 kW i jest wyposażony w akumulator o pojemności 50 kWh. Na rynku pojawił się również specjalistyczny, wąski ciągnik Fendt e107 V Vario, który oferuje moc ciągłą/szczytową na poziomie 55/66 kW i jest wyposażony w akumulator o pojemności 100 kWh. Kolejnym wartym uwagi modelem jest New Holland T4 Electric Power, który osiąga moc ciągłą/szczytową wynoszącą 55/89 kW i jest wyposażony w akumulator o pojemności 110 kWh. Trzy wymienione tutaj modele pojazdów będą dostępne na rynku od roku 2024. Warto zaznaczyć, że wszystkie oferują moc ładowania prądem przemiennym (AC) 22 kW oraz szybkie ładowanie prądem stałym (DC) w zakresie od 80 do 100 kW.

Odrębną grupę układów elektrycznych stanowią napędy ogniw paliwowych, w których prąd nie pochodzi z gniazdka, ale jest najpierw wytwarzany z wodoru w pojeździe. Badania nad zastosowaniem tej technologii prowadzi m.in. firma Fendt. Projekt badawczy H2Agrar zaowocował stworzeniem systemu o nazwie Helios, który opiera się na wykorzystaniu ogniwa paliwowego o mocy 100 kW oraz akumulatora buforowego o pojemności 25 kWh. To podejście można określić jako „ogniwo paliwowe jako napęd główny”. Na dachu kabiny umieszczono 5 zbiorników wysokociśnieniowych, które mogą pomieścić łącznie 21 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów.

Jednym z głównych wyzwań w przypadku pojazdów z ogniwami paliwowymi jest zapewnienie wystarczającej ilości energii na wymagany czas lub zakres działania. W ramach konkursu DLG AgriFuture 2023, firma Fendt przedstawiła badania dotyczące mobilnego ogniwa paliwowego, które ma zdolność generowania energii elektrycznej z ekologicznego metanolu w celu ciągłego ładowania akumulatora ciągnika Fendt e107 V Vario. Alkohol jest przechowywany w 60-litrowym zbiorniku paliwa i nie wymaga procesów sprężania ani chłodzenia. Ogniwo paliwowe ma moc 15 kW i jest w stanie wytworzyć około 100 kWh energii elektrycznej z 60 l metanolu. To pozwala na podwojenie czasu pracy elektrycznego ciągnika e107 V Vario podczas lekkich i średnich obciążeń roboczych.

 

Hybrydyzacja rozwiązaniem dla średnich i większych ciągników

Steyr Hybrid CVT jest modułową koncepcją hybrydową przeznaczoną dla ciągników o średnich i dużych mocach. Prototyp tego innowacyjnego rozwiązania opiera się na seryjnie produkowanym modelu z 6-cylindrowym silnikiem o mocy 180 KM i rozstawie osi poniżej 2,8 m. Zastosowany silnik wysokoprężny generuje jednak imponującą moc wynoszącą 260 KM. Nowością jest tutaj przedni wspornik osi z niezależnym zawieszeniem na sprężynach oraz dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Generator jest napędzany przez silnik wysokoprężny, a uzyskaną moc elektryczną do 75 kW przekazuje się do silnika elektrycznego za pośrednictwem układu elektroniki mocy. W ten sposób energia elektryczna przekształca się z powrotem w energię mechaniczną, która jest przekazywana do koła koronowego mechanizmu różnicowego przedniej osi za pośrednictwem dwustopniowej przekładni. W tej zaawansowanej technologii zastosowano także SuperCaps, rezystor hamowania i wysokonapięciowy zasilacz, a także gniazda AEF z przodu i z tyłu pojazdu. Te elementy, wraz z układem hybrydowym o strukturze szeregowo-równoległej, umożliwiają wiele nowatorskich funkcji, które są innowacją w branży ciągników.

Trwa dostosowywanie technologii podwozia

Ze wzrostem masy i mocy ciągników, potrzebne są nowe rozwiązania w zakresie technologii podwozia. Firma Claas wprowadziła nowe napędy z trójkątnymi gąsienicami do serii 12 Xerion. Duże koło napędowe gąsienic, razem z dwiema rolkami zwrotnymi, jest zamontowane na ramie głównej, która ma zdolność oscylacji w zakresie ±10°. System zawieszenia typu boogie, wyposażony w dwie rolki pośrednie, został zintegrowany z oddzielnym wahaczem, który tłumiony jest za pomocą elementów gumowych. W Europie modele serii 12 dostępne są wyłącznie z napędami gąsienicowymi, znane również jako Terratrac.

Case IH, będący pionierem w dziedzinie podwozi czterogąsienicowych i gąsienic trójkątnych w dużych ciągnikach, również wzmocnił swoje działania. Aby efektywnie przenieść na podłoże maksymalną moc 778 KM nowego flagowego Quadtraca 715, wyposażonego w 6-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 15,9 l i 2-stopniowe turbodoładowanie, wydłużono napędy gąsienic o 10 cm i zwiększono średnicę koła napędowego do ponad 100 cm. Teraz dostępne są także modele z zawieszeniem podwozia Power Flex, które nie tylko zapewniają większy komfort, ale również lepszą adaptację do terenu. Napędy gąsienicowe montowane na trójkątnych sprężynach były wcześniej dostępne jedynie dla dużych kombajnów, teraz również dla ciężkich ciągników.

Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.