[ATR] Aktualności Kverneland

Mniej nawozów, wysokie plony, czyli Kverneland Pudama

Data publikacji:
Mniej nawozów, wysokie plony, czyli Kverneland Pudama

Na międzynarodowej imprezie prasowej dla dziennikarzy rolniczych we Włoszech, która odbyła się w dniach 21-22 czerwca, firma Kverneland zaprezentowała szereg nowych maszyn oraz liczne unowocześnienia. Firma, która zatrudnia ok. 2620 osób, przedstawiła również podsumowanie minionego roku finansowego, który wypadł nad wyraz okazale. W 2021 r. Kverneland osiągnął obroty w wysokości 564 mln euro, czyli o 14% więcej niż w roku poprzednim. Nie gorzej jest w roku bieżącym – w pierwszych pięciu miesiącach firma odnotowała dalszy wzrost o 16%. Wróćmy jednak do parady nowości, wśród której palmę pierwszeństwa można z powodzeniem przyznać koncepcji Pudama (kolejne z nowinek Kvernelanda przedstawimy w następnych wydaniach atr express).

System Pudama został opracowany przez Kverneland Group Soest we współpracy z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Kolonii i zaprezentowany w siewniku Kverneland Optima TFprofi SX. Koncepcja ta zakłada systematyczne, ukierunkowane, punktowe nawożenie podczas siewu kukurydzy. System umożliwia precyzyjny siew kukurydzy z umieszczeniem porcjowym nawozu startowego dokładnie pod nasionami kukurydzy, właśnie tam gdzie jest on potrzebny.

Koncepcja w szczegółach

Zaletą nowego systemu, polegającą na ukierunkowanym, nieciągłym rozsiewaniu nawozu w obszarze osadzonych nasion kukurydzy w porównaniu z rozsiewaczem rzędowym, jest znacznie bardziej efektywne wykorzystanie składników pokarmowych przez korzenie roślin. Oznacza to ograniczenie ilości dostępnego nawozu startowego między rzędami kukurydzy oraz istotne zredukowanie wymywania azotanów i fosforanów do systemów wodnych.

Według badań przeprowadzonych przez dr Maxa Boutena (Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kolonii), Pudama pozwala zaoszczędzić ponad 25% nawozu startowego w porównaniu z konwencjonalną uprawą kukurydzy, przy jednoczesnym zachowaniu potencjału plonowania. Nie trzeba przy tym dodawać, że rozwiązanie to efektywniej wykorzystuje zasoby i przyczynia się do bardziej zrównoważonej produkcji żywności pochodzenia roślinnego oraz do ochrony gleby, wody i powietrza.

Jeśli chodzi o nowe rozwiązanie firmy Kverneland, to w systemie Pudama nawóz jest gromadzony na redlicy nawozowej w określonej ilości i wstrzeliwany strumieniem powietrza do gleby w określonej porcji. W przypadku siewnika Optima SX pozwalającego na pracę z prędkością roboczą 15 km/h, zastosowanie Pudamy oznacza częstotliwość do 25 dawek nawozu na sekundę. Należy przy tym dodać, iż połączenie czujnikowe między redlicą nawozową a aparatem sekcji wysiewającej synchronizuje siew nasion i nawozu.

Zwycięstwo matematyki

Spójrzmy teraz na rachunek ekonomiczny i na to, jakie konkretne korzyści może osiągnąć rolnik, decydując się na precyzyjny siewnik Optima TFprofi SX Pudama. Według producenta taki wybór oznacza redukcję kosztów nawozu, transportu i pracy. I przykładowo, jeśli rolnik uprawiający 300 ha kukurydzy stosuje 150 kg/ha DAP 18-46 w sposób konwencjonalny, to stosując system Pudama oszczędza 37,5 kg/ha nawozu. W przeliczeniu na pieniądze (według cen z października 2021 r.) oznacza to oszczędność 7875 euro na 300 ha.

W efekcie koncepcja Pudama została już wyróżniona nagrodą NRW Efficiency Award 2021 za opracowanie produktu oszczędzającego zasoby, przyjazną dla środowiska produkcję i zmniejszony wpływ na środowisko w całym okresie użytkowania produktu, a także możliwość wszechstronnego recyklingu.

Kverneland Optima TFprofi SX z konfiguracją Pudama będzie dostępna w sezonie 2023 jako edycja limitowana, a w sezonie 2024 będzie w pełni dostępna jako produkcja seryjna. Producent zapowiada, że system ten będzie również dostępny dla innych modeli siewników punktowych Optima.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.