W ofercie firmy Metaltech są dwa modele wozów przeładowczych – jednoosiowy PP 14 i umieszczony na podwoziu tandemowym PP 20, o pojemności odpowiednio 19 i 28 m³ oraz ładowności technicznej 14 i 20 t, wymagające do współpracy ciągników o mocy minimalnej 120 i 200 KM, z wyjściem WOM 540 i 1000 obr./min.
W dnie lejowej skrzyni wozów umieszczone są wygodnie otwierane zasuwy umożliwiające całkowite usunięcie ziarna z przebiegającego wzdłuż wozu poziomego przenośnika ślimakowego, podsuwającego ziarno do zewnętrznego, składanego przenośnika rozładunkowego. W obu modelach jest to wydajny przenośnik ślimakowy o zasięgu pionowym 4,5 lub 4,2-4,9 m (PP 20) pozwalający opróżnić wóz w ciągu 2,5-5 min, zależnie od rodzaju i cech fizycznych ziarna. Regulacja ilości przeładowywanego ziarna odbywa się poprzez hydraulicznie regulowaną szczelinę zsypową. Bieżące ważenie zbiorów zapewnia waga elektroniczna z 4 sensorami.
Poza tym wozy mają w standardzie m.in. hydrauliczną stopę podporową, hydrauliczne sterowanie mechanizmami (wymagane 4 wyjścia hydrauliki ciągnika), znacznik położenia zasuwy przenośnika poziomego, pomocnicze otwory wysypowe w przenośniku poziomym i pionowym, hamulce pneumatyczne, hamulec postojowy, oświetlenie drogowe, ogumienie 30.5 R32 (P 14) i 560/60 R22.5 (PP 20), drabinę umożliwiającą inspekcję zbiornika, oczkowy zaczep dyszla. W opcji wozy można wyposażyć w sterowanie elektrohydrauliczne (wymaga tylko jednej pary wyjść hydraulicznych w ciągniku i zasilania 12 V), a także w łatwą w obsłudze plandekę chroniącą ładunek przed deszczem.
Lepsza logistyka
Produkowane przez firmę Metaltech wozy typu PP służą głównie do odbioru z kombajnu ziarna zbóż i kukurydzy, choć mogą być także wykorzystywane do innych celów. Zastosowanie wozów w trakcie żniw jest jak najbardziej uzasadnione zwłaszcza w sytuacjach, gdy drogowe zestawy transportowe nie mogą ze względu na warunki wjechać na pole, a kombajny musiałyby pokonywać znaczne odległości w celu rozładunku. Według producenta wóz przeładowczy pozwala wówczas zaoszczędzić do nawet 30% czasu pracy kombajnu, dzięki czemu zestaw złożony z dwóch kombajnów i jednego wozu może pod względem rzeczywistej wydajności dorównać trzem kombajnom. Aby ograniczyć liczbę kursów po polu, przy doborze wozu należy zwrócić uwagę na jego pojemność, która powinna być wielokrotnością pojemności zbiorników użytkowanych kombajnów.