Lovol to marka maszyn rolniczych produkowanych w Chinach. Swoją działalność rozpoczęła w 1998 r., wówczas jeszcze pod nazwą Foton. Ciągniki z logiem Foton nie są rzadkością również na rodzimym rynku. W trakcie dwóch dekad chińskie przedsiębiorstwo przeszło wiele zmian organizacyjnych łącząc się w między czasie m.in. z Perkins Engines, przejmując włoskiego producenta siewników MaterMacc, inne włoskie marki Bubba i Arbos, a także dobrze znanego producenta ciągników sadowniczych Goldoni.
Jak Lovol podkreśla w oficjalnych komunikatach, w 2015 r. na „koncie” przedsiębiorstwa było 82,5 tys. wyprodukowanych ciągników i 44 tys. kombajnów. Obrót chińskiej firmy osiągnął poziom 3 mld euro. To liczby, które robią duże wrażenie. Bardzo mocną pozycję w ofercie Lovola zajmują ciągniki rolnicze. Są to maszyny, które z założenia mają łączyć optymalne właściwości użytkowe z konkurencyjną ceną zakupu i wytrzymałością. W efekcie, Chińczycy produkują maszyny o stosunkowo prostej budowie. Maszyny, które mają wykonać określone zadanie bez obaw o wytrzymałość.
Jak podkreślają przedstawiciele koncernu: – Azjatyckie rynki, na których jesteśmy zlokalizowani, nie są najłatwiejszymi rynkami, na których można się znaleźć. Konieczna jest umiejętność połączenia profesjonalnej organizacji ze świetnym know-how i dobrymi produktami.
Stonowany wygląd
Ciągniki Lovol do niedawna uchodziły za mało urodziwe. Prosta budowa miała również swoje odzwierciedlenie w koncepcji linii nadwozia. Co jednym przypadało do gustu, innym już nie. Była to konsekwencja chęci osiągnięcia możliwie najskuteczniejszego kompromisu pomiędzy zbudowaniem ciągnika z nowoczesnym wyglądem, a takiego, który jest konkurencyjny cenowo. Dzisiaj sytuacja wygląda już nieco inaczej.
Jedną z ostatnich nowości w ofercie Lovol jest ciągnik TB504. To 50-konna konstrukcja, która zaskakuje wręcz nowoczesnym wyglądem. W przypadku tej maszyny nie oszczędzano na projekcie i efekt jest widoczny gołym okiem. Model 504, tak jak i inne konstrukcje Lovola, to maszyna utrzymana w niebieskiej kolorystyce z czarnymi elementami dopełniającymi całości. Maska w przeciwieństwie do starszych wersji ciągnika jest znacznie bardziej „kanciasta”. W miejsce eliptycznych krągłości pojawiły się mocniejsze linie i kanty. Widać to w kształcie maski, ale i reflektorów, błotników czy dachu. Sama kabina zresztą sprawia wrażenie wysokiej, co jest nie bez znaczenia dla rosłych operatorów.
Silnik i przekładnia
Sercem ciągnika Lovol TB504 jest jednostka napędowa o mocy 50 KM (36,8 kW). Jest to moc charakterystyczna dla grupy ciągników pomocniczych o uniwersalnym zastosowaniu. Zainteresowanie maszynami tego typu utrzymuje się wciąż na stabilnym poziomie z uwagi właśnie na szerokie możliwości wykorzystania. Są to ciągniki używane zarówno w sektorze komunalnym, jak i w gospodarstwach rolniczych. Sprawdzają się również gospodarstwach specjalistycznych. Mowa np. o stadninach koni czy gospodarstwach ogrodniczych.
4-cylindrowa jednostka napędowa dostarcza moc nominalną przy znamionowej prędkości obrotowej 2400 obr./min. Silnik spełnia normę emisji spalin Stage 3A.
Dźwięk jest mocny, przy umiarkowanych prędkościach obrotowych przyjemny, natomiast w górnym zakresie obrotów nieco głośny. Przekładnia nawrotna 12/12 (cztery biegi w trzech zsynchronizowanych grupach) montowana jest seryjnie lub dostępna w opcji w zależności od rynku. W przeciwieństwie do ciągników napędzanych hydrostatycznie przekładnia mechaniczna może trwale przenosić moc silnika, na przykład przy pracach z kultywatorem lub podczas transportu. Producent wyposażył Lovola TB504 w WOM z prędkościami 540/1000 obr./min. (przy znamionowej prędkości obrotowej silnika).
Podwozie i masa
TB504 to ciągnik klasyczny z przednimi kołami mniejszymi i tylnymi większymi. Mówiąc ściślej, z przodu montowane są standardowo opony 8.3-20 6PR, a z tyłu 12.4-28 lub 14.9-24 8PR. Można również maszynę wyposażyć w specjalne ogumienie trawnikowe, które dodatkowo zwiększa funkcjonalność ciągnika. Standardowo w maszynie napędzane są wszystkie 4 koła. Rozstaw kół wynosi 1,34 m (po obróceniu kół – 1,5 m).
Kąt skrętu przedniej osi producent opisał jako „>40°”. Osie oddalone są od siebie o 1,99 m. To z kolei przekłada się na całkowity promień zawracania (bez hamulców) na poziomie 4,3 m (granica błędu na poziomie 30 cm). Za bezpieczne przemieszczanie się po drogach i skuteczne hamowanie dbają wielotarczowe hamulce w kąpieli olejowej z niezależnym, mechanicznym hamulcem postojowym. Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, iż Lovol wyposażył model TB504 w dwuobiegowy pneumatyczny układ hamulcowy (dostępny najczęściej w opcji).
Układ hydrauliczny
Układ hydrauliczny to jeden z najważniejszych elementów każdego ciągnika. Wiedzą o tym projektanci Lovola, dlatego zaprojektowali z myślą o tym modelu układ, który ma sprostać również większym wyzwaniom. Najważniejszym elementem układu jest pompa hydrauliczna, która podaje 45 l oleju w trakcie minuty, przy ciśnieniu na poziomie 200 bar. Trzypunktowy układ zawieszenia kategorii 2 umożliwia pracę z ładunkiem o maksymalnej masie 2,2 t. Pomiar udźwigu wykonany 610 mm za końcówkami kulowymi pokazuje natomiast 1,4 t.
Dźwignie do obsługi dwóch przyrządów sterujących obustronnego działania umieszczone z prawej strony w konsoli bocznej są łatwo dostępne dla operatora. Blok zaworowy jest zamontowany z tyłu na kabinie i jest uruchamiany za pomocą cięgien Bowdena.
Komfort pracy
Na optymalny komfort pracy ciągnikiem składa się co najmniej kilka czynników. Z jednej strony są to udogodnienia oraz zabiegi projektowo-konstrukcyjne, które sprawiają, że praca operatora bez względu na warunki klimatyczne czy środowiskowe jest możliwie bezproblemowa. Druga strona medalu to wszelkie kwestie związane z wykonywaniem czynności konserwacyjnych i serwisowych. Jak wspomniano na początku producent zastosował tutaj wysoką kabinę. Jest to ukłon w stronę rosłych operatorów. Warto również zaznaczyć, że w sprzedaży jest wersja ciągnika z ramą ochronną ROPS.
Wnętrze kabiny jest stonowane i atrakcyjne zarazem. Zasiadając za sterami TB504 można odnieść wrażenie, że każdy element został zaprojektowany pod kątem użyteczności, ale również z wymaganą dbałością. Tak, aby zbyt bezkompromisowe podejście do ograniczania kosztów produkcji nie wpłynęło na ogólne wrażenia z użytkowania. Na tablicy rozdzielczej rozmieszczono analogowe wskaźniki prędkości obrotowej silnika i poziomu paliwa. W prawej konsoli jest umieszczony dodatkowy cyfrowy wskaźnik z możliwością przełączania widoku między prędkością obrotową silnika i prędkością jazdy. Jest również zintegrowany zegar. W dachu po prawej stronie zamontowano włączniki do ogrzewania i klimatyzacji. Z kolei przy tylnym prawym słupku w konsoli znajduje się radio i co ciekawe wyposażone w gniazdo USB. Tylna szyba i szyberdach są uchylne.
Kolumna kierownicy wyposażona jest w regulację nachylenia i wysokości. Regulację położenia zapewnia również resorowany mechanicznie fotel firmy Grammer. W przypadku pracy w pełnym słońcu pomocne okażą się rolety zasłaniające szyberdach oraz regulowane osłony przeciwsłoneczne umieszczone na przedniej szybie.
Pokrywa silnika została zaprojektowana tak, aby wykonywanie czynności konserwacyjnych nie nastręczało problemów. Nawet przy zamontowanym ładowaczu czołowym otwarcie maski i czyszczenie chłodnicy odbywa się wygodnie. Chłodnica o dużych oczkach posiada sito, które można wyciągnąć, np. w celu ochrony przed trawą. Do prac konserwacyjnych wszystkie filtry są, mimo kompaktowych rozmiarów, łatwo dostępne. Poziom oleju silnikowego można sprawdzić bez otwierania osłony silnika.
Standard i wyposażenie
Producent w przypadku ciągnika TB504 oferuje zróżnicowane pakiety wyposażenia, które konstruowane są w oparciu o potrzeby użytkowników w zależności od rynku sprzedaży. W przypadku modeli produkowanych na rynek niemiecki maszyny te są standardowo wyposażone m.in. w po dwa reflektory robocze z przodu i z tyłu, diagonalne opony Mitasa czy pakiet audio z gniazdem USB. Tak zwany pakiet europejski obejmuje sprzęg przyczepy z regulacją wysokości, wyłączalny dwuprzewodowy pneumatyczny układ hamulcowy, odchylne błotniki z przodu, światło ostrzegawcze, klimatyzację oraz mechaniczny fotel firmy Grammer.
W ramach wyposażenia dodatkowego są między innymi: przedni podnośnik Hydrometal lub Multitech oraz przedni wał odbioru mocy Hydrac (prędkość pracy 1000 obr./min.). Oferowany jest również ładowacz czołowy FC550 firmy Stoll lub AT-5 plus firmy Hydrometal, górny zaczep transportowy firmy Scharmüller z regulacją wysokości oraz szereg innych komponentów Scharmüller, jak np. sprzęg kulowy 50 mm. Do tego są opony radialne firmy Mitas, Trelleborg, obciążnik przedni do 144 kg, a także obciążniki kołowe do 180 kg czy resorowany pneumatycznie fotel o podwyższonym komforcie.