Wpływy z eksportu były o 27,3% wyższe niż przed rokiem. – To bardzo dobre wyniki polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych – ocenił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR. Z uwagi na uwarunkowania geopolityczne i gospodarcze głównym partnerem handlowym Polski pozostają kraje Unii Europejskiej, które odpowiadają za ponad 74% wpływów uzyskanych z eksportu produktów rolno-spożywczych.
W okresie dziesięciu miesięcy ub. roku na rynku unijnym sprzedano towary żywnościowe o wartości ponad 29 mld euro, co oznaczało wzrost o 30% r/r. Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (9,7 mld euro, wzrost o 26%), Holandii (2,6 mld euro, wzrost o 43%), Francji (2,4 mld euro, wzrost o 34%), Włoch (1,9 mld euro, wzrost o 20%) i Czech (1,8 mld euro, wzrost o 34%).
– Osiągane imponujące wyniki w eksporcie są spowodowane produkcją bardzo dobrej, konkurencyjnej cenowo i jakościowo żywności, chętnie nabywanej przez konsumentów zagranicznych. Oczywiście wsparciem dla polskiego eksportu były i są tendencje do deprecjacji złotego względem euro czy też wysokie ceny żywności na rynkach światowych. Wymienione uwarunkowania zaliczam do ważnych czynników sprzyjających zwiększaniu uzyskiwanych przychodów przez krajowych przedsiębiorców
– powiedział Wroński.
Duży wzrost odnotowano również w eksporcie na rynki pozaunijne. W okresie od stycznia do października 2022 r. do krajów trzecich Polska wyeksportowała produkty rolno-spożywcze o wartości przekraczającej 10,1 mld euro, co oznaczało wzrost o 20% w odniesieniu do wyników uzyskanych przed rokiem. Znaczącymi pozaunijnymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3 mld euro, wzrost o 26%), Ukraina (786 mln euro, wzrost o 20%), Stany Zjednoczone oraz Arabia Saudyjska.
W strukturze towarowej eksportu rolno-spożywczego z Polski dominowały mięso i produkty mięsne (8 mld euro, wzrost o 39%), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe. Kolejną grupę stanowiło ziarno zbóż i przetwory (5,4 mld euro, wzrost o 40%), tytoń i wyroby tytoniowe (3,6 mld euro, wzrost o 5%), produkty mleczne (3,1 mld euro, wzrost o 42%) oraz cukier i wyroby cukiernicze (2,6 mld euro, wzrost o 15%).
Import towarów rolno-spożywczych w okresie dziesięciu miesięcy 2022 r. osiągnął wartość 26,2 mld euro (122 mld zł) i był o 29,6% większy niż przed rokiem.
– Bardzo duży wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców. Co najważniejsze saldo wymiany handlowej w okresie dziesięciu miesięcy 2022 r. było dodatnie i wyniosło 13 mld euro (61 mld zł). Biorąc pod uwagę dotychczasowe tendencje rozwoju handlu zagranicznego w całym 2022 r. polski eksport żywności może przekroczyć wartość 45 mld euro
– podsumował Wroński.