[ATR] Wywiady [ATR] Aktualności PIGMiUR

Korzyści z członkostwa w Polskiej Izbie Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Data publikacji:

Jakie korzyści niesie ze sobą przynależność do Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych? O tym w rozmowie z Grzegorzem Antosikiem mówi Józef Dworakowski, prezes zarządu PIGMiUR.

Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych ma obecnie ok. 130 członków, podczas gdy każdego roku ilość firm biorących udział w Agro Show w Bednarach jest ponadpięciokrotnie większa. W jakim zakresie - biorąc te proporcje pod uwagę - jesteście Państwo wyrazicielem głosu przedsiębiorstw z branży maszyn rolniczych?

Trzeba pamiętać, że Agro Show to wystawa rolnicza, a nie tylko maszyn rolniczych. Oczywiście firmy z branży maszyn rolniczych zajmują największą powierzchnię i ich stoiska są najbardziej atrakcyjne i spektakularne. Ale patrząc na wszystkich wystawców, producenci maszyn stanowią ok 30-35% ogólnej ich liczby. Agro Show to również producenci nawozów, pasz, środków ochrony roślin, wyposażenia budynków inwentarskich i wielu innych branż związanych z rolnictwem.

W naszej Izbie, poza małymi wyjątkami, zrzeszeni są wszyscy najwięksi importerzy i producenci maszyn. W naszych szeregach mamy wszystkie liczące się krajowe i zagraniczne marki. Podejrzewam, że firmy zrzeszone w naszej Izbie reprezentują 70-80% obrotów, jakie generowane są w branży.

Jesteście Państwo zrzeszeniem firm o różnym profilu działalności - producentów, importerów i dilerów. Jak zatem wyglądają Państwa działania w zakresie powiększania liczby członków, w odniesieniu do każdej z tych grup?

Członkowie naszej Izby są przedstawicielami różnych gałęzi, ale wszyscy mamy ten sam cel - rozwój polskiego rolnictwa. Dlatego nasze działania jako Izby mogą zainteresować każdą firmę rolniczą. Oczywiście są działania, które kierujemy do konkretnej grupy, bo dotyczą np. polskich producentów, ale każdy może znaleźć w Izbie pomoc, a najważniejsze jest, że działając razem, jesteśmy bardziej słyszalni.

Nawiązując do wcześniejszego pytania, rzeczywiście w naszej Izbie mamy niewielką reprezentację dilerów maszyn rolniczych. Jest ich stosunkowo niewiele, patrząc na ogólną liczbę wszystkich przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą maszyn w Polsce. I właśnie z myślą o dilerach maszyn kilka lat temu stworzyliśmy nowa formę członkostwa - członkostwo standardowe, które wiąże się z mniejszym wpisowym i mniejszymi składkami rocznymi. Od tego czasu nasze szeregi zasilone zostały przez kilkadziesiąt firm, z czego kilkanaście to dilerzy maszyn. Aby przystąpić do Izby, należy wypełnić deklarację członkowską i przesłać ją do naszego biura.

O przyjęciu nowej firmy w nasze szeregi decyduje Rada Izby. Po pozytywnej decyzji Rady firma zobowiązana jest wpłacić wpisowe i po jego uiszczeniu staje się pełnoprawnym członkiem. Dla członków standardowych wpisowe to 300 zł, w przypadku członkostwa nadzwyczajnego wpisowe uzależnione jest od wysokości obrotów w roku poprzednim i może wynieść od 1500 zł do maksymalnie 6000 zł.

Jakie korzyści z przynależności do PIGMiUR wynikają dla każdej z powyższych grup?

Każda z grup ma ten sam cel - wiedza o rynku, dostęp do danych, szkolenia w przeróżnym zakresie dla pracowników firm, wystawy, promocja, przedstawicielstwo w instytucjach państwowych - i to właśnie robi Izba. Czy to zagraniczny koncern, czy polski producent, wszyscy działamy na rynku polskim i chcemy, aby polski rolnik użytkował dany sprzęt. Można to zrobić dzięki ciągłemu rozwojowi, bo nic nie stoi w miejscu.

Oczywiście, jak wspomniałem wcześniej, są działania skierowane do konkretnych grup, bo np. polscy producenci będą potrzebowali pomocy w ekspansji na zagraniczne rynki. Dlatego w ramach Izby działa grupa robocza polskich producentów, której celem jest opracowanie wspólnych działań dotyczących intensyfikacji eksportu i współpracy międzynarodowej. Dla importerów ważne są prognozy europejskiego rynku maszyn i uzyskanie takiej wiedzy. Dilerzy z kolei szukają informacji rynkowych dotyczących ich regionu czy marek, które sprzedają. W zdobyciu takich właśnie danych pomaga Izba.

Jedną z korzyści dla członków Izby, którą podkreślacie, jest możliwość uczestnictwa w szkoleniach realizowanych w ramach Akademii Handlu i Zarządzania PIGMiUR. Jaki jest plan szkoleń w tym zakresie na rok bieżący? W jaki sposób obecnie są organizowane te szkolenia?

W dobie pandemii bardzo dobrze sprawdzają się webinaria dla naszych członków. Wprowadziliśmy je w 2020 r. i cieszyły się sporym powodzeniem. W planach mamy kolejne w pierwszym półroczu tego roku. Webinaria poświęcone były bieżącym potrzebom, jakie pojawiły się podczas pandemii. Pierwsze z nich dotyczyło organizacji sprzedaży i zarządzania w zmieniającej się rzeczywistości z powodu Covid-19.

Drugie mówiło o najczęstszych błędach, jakie pojawiają się podczas kontaktów z klientami agro. Szkolenia indywidualne dla poszczególnych firm póki co odbywają się online. Jeśli tylko wrócimy do normalności, wrócimy do szkoleń „face to face”. Prowadzimy je zarówno w siedzibach firm, jak i u nas w Izbie. Tematyka jest różnorodna. W projekcie mamy gotowych siedem tematów szkoleń online, ale zawsze przed szkoleniem zainteresowana firma kontaktuje się z trenerem i indywidualnie ustala dokładny program szkolenia. Tak więc zaproponowana tematyka to pewne propozycje, które można w miarę elastycznie dopasowywać w zależności od potrzeb konkretnej firmy.

Zwracacie Państwo uwagę na uczestnictwo PIGMiUR w szeregu prac legislacyjnych. Jakie konkretne korzyści przyniosła w ostatnim czasie ta działalność?

Przede wszystkim jako Izba otrzymujemy dokumenty i projekty legislacyjne powstające w ministerstwach, a zatem mamy możliwość ich konsultacji i wnoszenia uwag zanim jeszcze wejdą w życie. Czasami zdarza się tak, że któraś z firm członkowskich zwraca nam uwagę na konkretny przepis, który może mieć wpływ na działanie firm z naszej branży. Wówczas interweniujemy w imieniu całej branży. Głos Izby reprezentującej ponad 130 firm jest znacznie silniejszy niż pojedynczego przedsiębiorcy. Miało to znaczenie np. podczas wprowadzania przepisów dot. zakazu handlu w niedzielę.

Wówczas interweniowaliśmy, a efektem tego było wyłączenie serwisów maszyn rolniczych z tego zakazu, co jak wiadomo ma olbrzymie znaczenie dla rolników, którzy w sezonie potrzebują wsparcia serwisowego również w niedzielę i święta. Wiele sytuacji dotyczących regulacji prawnych miało miejsce ostatnio podczas pandemii, jak np. uwagi do tarcz kryzysowych, zmiany terminów naborów wniosków w ramach PROW, prośby o odroczenie terminów przejściowych dotyczących norm emisji spalin dla ciągników. To tylko niektóre przykłady.

Na ile chętnie Państwa członkowie korzystają z takich instrumentów jak doradztwo prawne, czy możliwość promocji firm członkowskich?

Większe firmy mają swoich prawników, więc dla nich taka pomoc udzielana jest w mniejszym stopniu, ale mniejsze podmioty zasięgają porad u naszego prawnika w przeróżnej tematyce. Często też wysyłamy do wszystkich naszych członków informacje prawne, które mogą bezpośrednio dotyczyć ich działalności.

Na jakie rabaty na wystawy organizowane przez Izbę oraz inne benefity mogą liczyć członkowie PIGMiUR?

Rabaty udzielane są tylko członkom zwyczajnym i nadzwyczajnym. W przypadku Agro Show podstawowy rabat za wynajętą powierzchnię dla firmy będącej członkiem nadzwyczajnym w pierwszym roku członkostwa wynosi 30%. W kolejnych latach rabat będzie zwiększał się o 4% - maksymalnie do 50%. W przypadku innych wystaw firmy mogą liczyć na korzystniejsze ceny za wynajętą powierzchnię lub na dodatkowe formy promocji podczas wystawy.

Jakich jeszcze elementów aktywności Izby domagają się Wasi członkowie?

Problem, z jakim zmaga się branża od lat, to brak wykwalifikowanej młodej kadry. Dlatego staramy się rozwijać projekty edukacyjne, których celem jest podnoszenie kwalifikacji. Są to projekty skierowane zarówno do młodzieży, jak i aktywnych zawodowo mechaników maszyn rolniczych. Myślę tu o konkursach „Mechanik na Medal”, „Młody Mechanik na Medal”, czy zaangażowanie w międzynarodowe konkursy WorldSkills i EuroSkills. Mimo pandemii zamierzamy nadal rozwijać te działania.

Przypomnę też, że jako pierwsi wydaliśmy książkę „Systemy agrotroniczne”, która dostępna jest za darmo na naszej stronie internetowej i jest jedynym opracowaniem, z którego korzystają uczniowie i studenci uczący się agrotroniki. W planach mamy kolejne projekty szkoleniowe ukierunkowane na uczniów i nauczycieli zawodu, ale tu niestety w dużej mierze wszystko zależy od sytuacji związanej z pandemią.

Mamy jednak nadzieję, że w tym roku uda nam się przeprowadzić przynajmniej jeden cykl szkoleń w ramach tego nowego projektu szkoleniowego.

Rozwijamy też działalność, która ma w większym stopniu pomóc firmom członkowskim w pozyskiwaniu środków unijnych na szkolenia, edukację czy projekty inwestycyjne.

Kolejną korzyścią wymienioną na stronie PIGMiUR są spotkania branżowe - w jakim zakresie są organizowane takie spotkania poza oczywiście Walnym Zgromadzeniem Członków?

Walne zgromadzenie to rzeczywiście najistotniejsze spotkanie, jakie organizujemy. Wówczas w jednym miejscu spotykają się przedstawiciele niemal wszystkich firm zrzeszonych w Izbie. Poza tym spotykamy się kilka razy w roku w ramach Rady Izby, która stanowi ciało doradcze i opiniotwórcze w naszych bieżących działaniach.

Tak jak wspomniałem, możliwe są również spotkania w ramach grup roboczych, jak chociażby polskich producentów. Spotykamy się także, aby wspólnie z naszymi członkami ustalić najistotniejsze kwestie związane z wystawami, np. przebieg i organizacja pokazów maszyn.

Czasami organizowane są spotkania na bieżąco, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. W przeszłości bywało, że spotykały się firmy reprezentujące tylko importerów i producentów ciągników, aby w swoim gronie omówić kwestie ich dotyczące, np. terminy homologacji, kwestię dopuszczalnej prędkości dla ciągników itp.

Jakie główne cele i wyzwania stoją przed zarządem PIGMiUR na 2021 rok, który już dzisiaj wiemy, że będzie na pewno ubogi pod względem wystaw i innych wydarzeń branżowych?

Głównym celem na ten rok, biorąc pod uwagę niepewną sytuację wystaw jest sprawić, by zarówno wystawcy, jak i zwiedzający o naszych wystawach nie zapomnieli. Jeśli kolejne nasze przedsięwzięcia nie będą mogły się odbyć przygotujemy na pewno coś w zamian.

Plany są dość ambitne, czekamy tylko na rozwój sytuacji. Mamy wielką nadzieję, że jednak ruszymy z wystawami już od Zielonego Agro Show, ale jeśli nie na pewno zrobimy tak, żeby w jakimś stopniu to zastąpić. Poza wystawami praca Izby cały czas idzie pełną parą, przygotowujemy się do kolejnych nowych działań, które ruszą jak tylko poluzowane zostaną obostrzenia.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.