Zwracacie Państwo uwagę na uczestnictwo PIGMiUR w szeregu prac legislacyjnych. Jakie konkretne korzyści przyniosła w ostatnim czasie ta działalność?
Przede wszystkim jako Izba otrzymujemy dokumenty i projekty legislacyjne powstające w ministerstwach, a zatem mamy możliwość ich konsultacji i wnoszenia uwag zanim jeszcze wejdą w życie. Czasami zdarza się tak, że któraś z firm członkowskich zwraca nam uwagę na konkretny przepis, który może mieć wpływ na działanie firm z naszej branży. Wówczas interweniujemy w imieniu całej branży. Głos Izby reprezentującej ponad 130 firm jest znacznie silniejszy niż pojedynczego przedsiębiorcy. Miało to znaczenie np. podczas wprowadzania przepisów dot. zakazu handlu w niedzielę.
Wówczas interweniowaliśmy, a efektem tego było wyłączenie serwisów maszyn rolniczych z tego zakazu, co jak wiadomo ma olbrzymie znaczenie dla rolników, którzy w sezonie potrzebują wsparcia serwisowego również w niedzielę i święta. Wiele sytuacji dotyczących regulacji prawnych miało miejsce ostatnio podczas pandemii, jak np. uwagi do tarcz kryzysowych, zmiany terminów naborów wniosków w ramach PROW, prośby o odroczenie terminów przejściowych dotyczących norm emisji spalin dla ciągników. To tylko niektóre przykłady.
Na ile chętnie Państwa członkowie korzystają z takich instrumentów jak doradztwo prawne, czy możliwość promocji firm członkowskich?
Większe firmy mają swoich prawników, więc dla nich taka pomoc udzielana jest w mniejszym stopniu, ale mniejsze podmioty zasięgają porad u naszego prawnika w przeróżnej tematyce. Często też wysyłamy do wszystkich naszych członków informacje prawne, które mogą bezpośrednio dotyczyć ich działalności.
Na jakie rabaty na wystawy organizowane przez Izbę oraz inne benefity mogą liczyć członkowie PIGMiUR?
Rabaty udzielane są tylko członkom zwyczajnym i nadzwyczajnym. W przypadku Agro Show podstawowy rabat za wynajętą powierzchnię dla firmy będącej członkiem nadzwyczajnym w pierwszym roku członkostwa wynosi 30%. W kolejnych latach rabat będzie zwiększał się o 4% - maksymalnie do 50%. W przypadku innych wystaw firmy mogą liczyć na korzystniejsze ceny za wynajętą powierzchnię lub na dodatkowe formy promocji podczas wystawy.
Jakich jeszcze elementów aktywności Izby domagają się Wasi członkowie?
Problem, z jakim zmaga się branża od lat, to brak wykwalifikowanej młodej kadry. Dlatego staramy się rozwijać projekty edukacyjne, których celem jest podnoszenie kwalifikacji. Są to projekty skierowane zarówno do młodzieży, jak i aktywnych zawodowo mechaników maszyn rolniczych. Myślę tu o konkursach „Mechanik na Medal”, „Młody Mechanik na Medal”, czy zaangażowanie w międzynarodowe konkursy WorldSkills i EuroSkills. Mimo pandemii zamierzamy nadal rozwijać te działania.
Przypomnę też, że jako pierwsi wydaliśmy książkę „Systemy agrotroniczne”, która dostępna jest za darmo na naszej stronie internetowej i jest jedynym opracowaniem, z którego korzystają uczniowie i studenci uczący się agrotroniki. W planach mamy kolejne projekty szkoleniowe ukierunkowane na uczniów i nauczycieli zawodu, ale tu niestety w dużej mierze wszystko zależy od sytuacji związanej z pandemią.
Mamy jednak nadzieję, że w tym roku uda nam się przeprowadzić przynajmniej jeden cykl szkoleń w ramach tego nowego projektu szkoleniowego.
Rozwijamy też działalność, która ma w większym stopniu pomóc firmom członkowskim w pozyskiwaniu środków unijnych na szkolenia, edukację czy projekty inwestycyjne.
Kolejną korzyścią wymienioną na stronie PIGMiUR są spotkania branżowe - w jakim zakresie są organizowane takie spotkania poza oczywiście Walnym Zgromadzeniem Członków?
Walne zgromadzenie to rzeczywiście najistotniejsze spotkanie, jakie organizujemy. Wówczas w jednym miejscu spotykają się przedstawiciele niemal wszystkich firm zrzeszonych w Izbie. Poza tym spotykamy się kilka razy w roku w ramach Rady Izby, która stanowi ciało doradcze i opiniotwórcze w naszych bieżących działaniach.
Tak jak wspomniałem, możliwe są również spotkania w ramach grup roboczych, jak chociażby polskich producentów. Spotykamy się także, aby wspólnie z naszymi członkami ustalić najistotniejsze kwestie związane z wystawami, np. przebieg i organizacja pokazów maszyn.
Czasami organizowane są spotkania na bieżąco, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. W przeszłości bywało, że spotykały się firmy reprezentujące tylko importerów i producentów ciągników, aby w swoim gronie omówić kwestie ich dotyczące, np. terminy homologacji, kwestię dopuszczalnej prędkości dla ciągników itp.
Jakie główne cele i wyzwania stoją przed zarządem PIGMiUR na 2021 rok, który już dzisiaj wiemy, że będzie na pewno ubogi pod względem wystaw i innych wydarzeń branżowych?
Głównym celem na ten rok, biorąc pod uwagę niepewną sytuację wystaw jest sprawić, by zarówno wystawcy, jak i zwiedzający o naszych wystawach nie zapomnieli. Jeśli kolejne nasze przedsięwzięcia nie będą mogły się odbyć przygotujemy na pewno coś w zamian.
Plany są dość ambitne, czekamy tylko na rozwój sytuacji. Mamy wielką nadzieję, że jednak ruszymy z wystawami już od Zielonego Agro Show, ale jeśli nie na pewno zrobimy tak, żeby w jakimś stopniu to zastąpić. Poza wystawami praca Izby cały czas idzie pełną parą, przygotowujemy się do kolejnych nowych działań, które ruszą jak tylko poluzowane zostaną obostrzenia.