Potencjał rozwoju kół
- Połączenie z elektrycznymi koncepcjami napędów (pojedyncze koło lub oś).
- Wieloosiowe układy jezdne (w ten sposób przy pomocy istniejących technologii opon można przesunąć granicę powiększania powierzchni styku z podłożem.
Rozwiązania kompromisowe
- Koncepcja PneuTrac firmy Trelleborg do stosowania na stromych zboczach czy na bardzo miękkim podłożu (rozwiązanie hybrydowe pomiędzy rolniczymi oponami radialnymi a gąsienicami).
- Montaż oddzielnie transportowanych kół bliźniaczych na polu (praco- i czasochłonne, ponieważ nie są dostępne żadne pomoce montażowe). Dla przykładu firma B.S.R. Bavaria Spezial Rad oferuje system montażu kół bliźniaczych w pojazdach używanych w leśnictwie (system Twin-Tyre).
- Naciąganie taśm na podwozia tandemowe przyczep podczas pracy polowej (mało praktyczne).
Potencjał rozwoju taśmowych układów jezdnych
- Redukcja kosztów produkcyjnych np. poprzez produkcje zestawów konstrukcyjnych,
- Poprawa współczynnika sprawności przez obniżenie oporu toczenia
- Połączenie z innowacyjnymi rozwiązania napędowymi.
Tak naukowcy chcą ulepszać układy jezdne
Cele badawcze:
- Minimalizacja zagęszczania gleby,
- Wydłużenie czasu przejazdu po polu bez powodowania uszkodzeń gleby,
- Wydajne przenoszenie mocy na podłoże (optymalizacja trakcji).
Projekty badawcze (wybór):
- Systemy asystenckie dla ciągników w celu optymalizacji trakcji poprzez zmianę ciśnienia w oponach, przełączania na wszystkie koła m.in. w czasie zróżnicowanego dynamicznego wykorzystania kół albo podczas przenoszenia obciążenia na oś traktora za pośrednictwem wzmacniacza siły uciągu
(TU Brunszwik, TU Drezno).
- Czujniki online do pomiaru sił dynamicznych na osi traktora (TU Brunszwik) lub na feldze (TU Drezno) jako dostawcy danych dla systemów asystenckich. Dynamiczne obciążenia kół wahają się o ok. 30%. Czujnik obciążenia oferowałby możliwość odpowiedniego wyważenia w czasie rzeczywistym pomiędzy produktywnością a zagęszczeniem podłoża.
- Badania interakcji pomiędzy podłożem a maszyną, np. rzeczywista powierzchnia nośna różnych typów opon w zależności od ciśnienia w oponach i wielkości kół (TU Drezno).
- Osie napędowe dla przyczep (TU Brunszwik/elektrycznie, TU Drezno/hydraulicznie) lub elektryczne/hydrostatyczne napędy dla taśm gąsienicowych (HS Osnabrück, „smart traction”). Dzięki temu traktor wymaga mniej siły uciągu i nie musi być dodatkowo balastowany.
- Rozszerzenie modeli symulacyjnych (np. www.terranimo.world/CH/) do obliczania ryzyka zagęszczenia podłoża podczas stosowania pojazdów rolniczych (HAFL Zollikofen) albo obniżenia zbiorów przez nacisk na powierzchnię nośną w korelacji z typem i wilgotnością gleby (TU Drezno/bank danych dr Hartmut Döll).
- Badanie wpływu kilkukrotnych przejazdów na zagęszczenie gleby (HAFL Zollikofen).
- Połączenie uprawy gleby z trakcją poprzez wykorzystanie wałów czy glebogryzarek do napędu mniejszych modułów robotów na polu (TU Drezno, projekt „Feldschwarm”).
- Platforma doradcza dla optymalizacji czasu upraw i przejazdu po różnych glebach w zależności od najróżniejszych warunków ramowych w projekcie pola eksperymentalnego (TH Bingen).