Kluczem do sukcesu w takim wypadku jest zbudowanie grupy stałych klientów, na których chcemy bazować. Idealnym rozwiązaniem dla nas jest to, że w jednym miejscu możemy zaoferować części zamienne, usługi naprawcze czy też po prostu maszyny do wymiany. Dziś trudno już sobie wyobrazić działanie warsztatu bez zaplecza sklepowo-magazynowego. My takie mamy w postaci dobrze zlokalizowanego sklepu z przestronnym parkingiem, który pozwala nam obsłużyć klientów w promieniu 30-40 km – wyjaśnia Mieczysław Kątny. – Skorzystaliśmy z szansy, jaką daje nam współpraca z Granitem. Niedawno wspominałem wraz z żoną początki sklepu i zgodnie stwierdziliśmy, że samemu byłoby o niebo trudniej. Wykorzystaliśmy szereg sprawdzonych pomysłów i wsparcie koncepcyjne czy szkoleniowe zaoferowane nam przez Granit, które do dnia dzisiejszego jest na wysokim poziomie. A poza tym firma ta swoją marką gwarantuje nam wysoką jakość oferowanych produktów. Jest to zdecydowanie korzystniejsze niż własny sklep z częściami, gdyż daje przede wszystkim możliwość skatalogowania wszystkiego i pracy na 15 opasłych katalogach Granitu. Jest to tym bardziej cenne, że rolnicy, którzy mają starszy sprzęt, nieraz nie wiedzą w ogóle, skąd brać części zamienne – dodaje.
Plusy ze współpracy
Działająca od blisko ćwierćwiecza firma Katnex (zaczynała od sprzedaży ciągników, pras i pługów z „drugiej ręki”) zapewnia podstawowe części zamienne i serwis ogólnousługowy, rozwiązując w ten sposób problem wielu rolników zmuszonych korzystać z usług dilerów maszyn, które, jak wiadomo, do najtańszych nie należą. Sklep w Grodzisku Wielkopolskim ma powierzchnię 280 m² i ma pod tym samym dachem magazyn o powierzchni 500 m², mieszczący ok. 4 tys. podstawowych pozycji asortymentowych. Ułożenie poszczególnych pozycji na regałach zależy rzecz jasna od sezonu. Eksponowany jest taki asortyment rolniczy i ogrodniczy, który w danym momencie powinien się bardziej rzucać w oczy.
Marka Granit gwarantuje bardzo dobrą logistykę - zapewnia swoim partnerom bardzo dobry dostęp do katalogów (przedsiębiorca chwali zwłaszcza pomocne w codziennej pracy 15 katalogów papierowych), jak i samych części, a dostawy realizowane są w sposób płynny. I nawet jeśli czegoś nie ma „na stanie” w sklepie, nie stanowi to większego problemu - zamówienia do magazynu Granitu w Sadach czy Niemczech złożone do godz. 16 realizowane są już następnego dnia. – W systemie naszego partnera jest zarejestrowanych aż 9 mln pozycji, a 220 tys. w katalogach, które są dla nas dostępne w ciągu 24 h - wszystko po to, aby klient mógł u nas dostać części praktycznie do każdej maszyny. Wszystko to sprawia, że już teraz prowadzimy intensywne prace związane z uruchomieniem w kwietniu 2020 r. kolejnego sklepu partnerskiego Granit - obecnie jesteśmy na etapie pozwoleń i procedur administracyjnych – uchyla rąbka tajemnicy właściciel firmy Katnex.
Gotowi na dilerstwo
Przedsiębiorca myśli również o rozszerzeniu prowadzonej działalności o sprzedaż nowych maszyn rolniczych. – Nie staramy się co prawda o jakieś dilerstwa za wszelką cenę, ale jesteśmy już do tego przygotowani. Cały czas obserwuję ten segment rynku w Europie Zachodniej i widzę, że tam dilerzy działają na rynkach lokalnych. Podobnie powinno być w Polsce, co pozbawiłoby wielu rolników problemów z bieżącą opieką serwisową świadczoną nieraz przez firmy oddalone o kilkaset kilometrów od gospodarstwa – twierdzi Mieczysław Kątny.