Wywiady Aktualności

Kabat Tyre. Czterdzieści lat minęło

Data publikacji:

O tym, że polskie znaczy dobre przekonują liczne produkty firm działających w szeroko rozumianej branży techniki rolniczej. Doskonałym tego przykładem jest firma Kabat Tyre z wielkopolskiego Budzynia, która poza konsekwentnym budowaniem bardzo mocnej pozycji wśród producentów dętek, staje się coraz bardziej liczącym graczem na rynku opon, o czym w rozmowie z Grzegorzem Antosikiem mówi Andrzej Kabat, założyciel i prezes Kabat Tyre.

    Andrzej Kabat, założyciel i prezes Kabat Tyre z córkami Katarzyną i Moniką.

    Andrzej Kabat, założyciel i prezes Kabat Tyre z córkami Katarzyną i Moniką.

Firma Kabat Tyre​​​​​​​ w tym roku obchodzi 40-lecie swojej działalności. Proszę o krótkie zilustrowanie aktualnej skali prowadzonego biznesu.

W 1983 r. rozpocząłem swoją formalną działalność jako warsztat naprawy opon i dętek oraz bieżnikowania opon osobowych. Z czasem zająłem się produkcją szeroko pojętych wyrobów gumowych - naszym głównym produktem są dętki, które eksportujemy do 80 krajów na całym świecie. Obecnie jesteśmy największym producentem dętek w Europie. Na kolejnych pozycjach w ofercie asortymentowej plasują się: mieszanki, opony i rozmaite wyroby gumowe dostarczane do innych producentów opon. Obecnie zatrudniamy niespełna 1000 osób - w dwóch zakładach zlokalizowanych w Budzyniu i Bolechowie, gdzie powstają opony przemysłowe do wózków widłowych i opony bieżnikowane oraz wyroby formowe wielkogabarytowe. Łącznie produkujemy ok. 50 tys. ton wyrobów gumowych rocznie.

Jak na tle całego biznesu pozycjonuje się sektor rolniczy?

Znacznie, jesteśmy dostawcą produktów, które mają zastosowanie głównie w rolnictwie i przemyśle. Jeśli chodzi o ogumienie, to mamy w swojej ofercie szeroką gamę opon diagonalnych do całej palety Ursusów czy Zetorów, czyli sprzętu po PRL-owskiego. Produkujemy jednak również 150 pozycji asortymentowych do przyczep rolniczych nowej generacji - jest to rozwojowa grupa produktów. Dojrzałym produktem są bez wątpienia dętki, gdzie możemy pochwalić się naprawdę wypełnionym asortymentem - od najmniejszych aż po dętki, które ważą nawet 30 kg i mierzą po 2 metry!

Wracając jednak do opon. Mamy wciąż dużo do zrobienia w tym zakresie. Dlatego w najbliższym czasie planujemy wprowadzić opony flotacyjne do ciężkich przyczep rolniczych oraz opony radialne do nowej generacji traktorów. Już niedługo pojawią się stosowne prototypy, a potem zostanie tylko nam wprowadzenie ich do procesu produkcji. W pierwszej fazie pojawi się 16 podstawowych rozmiarów tego typu opon. To jednak wymaga od nas przeprowadzenia dużych inwestycji w proces produkcji - wybudowanie jednej linii do produkcji to inwestycja rzędu 20 mln euro. Dodać przy tym trzeba również, że produkcja wyrobów gumowych jest bardzo kapitało- i energochłonna. Za przykład niech wystarczy, iż maszyny do produkcji gumy napędzają silniki o mocy 1,6 MW.

Mówi Pan o dużych kosztach produkcji związanych chociażby z zapotrzebowaniem na energię – prąd czy gaz. W jaki sposób wpływa to dziś na cenę końcową produktów ze znakiem Kabat?

...

Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.