Strautmann
Jak problem korozji w wozach paszowych rozwiązuje firma Strautmann? Główna fabryka tej firmy w niemieckim Bad Laer, w ostatnich latach zainwestowała w nową malarnię, która spełnia najwyższe europejskie standardy. Klienci opcjonalnie mogą też wybrać częściowe wyłożenie wanny od środka stalą jakościową V2A oraz podłogę wanny V2A.
Standardowo firma Strautmann stosuje ślimaki mieszające o grubości 15 mm, ale na specjalne życzenie klienta można opcjonalnie za dopłatą wybrać ślimak Heavy Duty o grubości 20 mm (w obu wariantach - ST52), który według producenta ma o 50% większą żywotność w porównaniu ze standardowym ślimakiem mieszającym. Dodatkowym zabezpieczeniem przed zużywaniem się rantu ślimaka jest wybór ,,INNODUR’’.
Dodać trzeba, iż ślimak w wozach Strautmann ma specjalną konstrukcję, dzięki której zapotrzebowanie na moc jest niższe o 8%. Zaletami stopniowanego ślimaka mieszającego typu są: ochrona struktury pokarmu dzięki pionowemu kierunkowi mieszania, brak niechcianego rozdrobnienia struktury, pokarm nie jest skompresowany (ściśnięty), mieszanie jest luźne i szybkie, za sprawą dużych ruchów materiału w kierunku pionowym, choć dodać należy również minimalne ścieranie i mniejsze zapotrzebowanie na moc.
Zaokrąglony mieszalnik sprawia, że mieszanie jest przyspieszone oraz wanna wozu paszowego dzięki walcowej konstrukcji wydłuża jej żywotność (mniej się wyciera). Firma Strautmann stosuje też w swoich wozach paszowych specjalnie tłoczony rant (opatentowany), który zwiększa stabilność całej wanny. Jeśli zaś chodzi o stal nierdzewną, to wykorzystywana jest opcjonalnie do wzmocnienia ślimaka oraz dolnej części wanny (ścian i podłogi).
Co zaś przedstawiciel producenta radzi użytkownikom? – Zawsze na żywotność maszyny wpływa przechowywanie jej w zadaszonym i suchym obiekcie. Wymiana oleju w przekładni powinna być wykonywana zgodnie z zaleceniami w instrukcji obsługi producenta. Duży plus, jeśli dojazd do pryzmy lub balotów jest utwardzony - wpływa to na żywotność ogumienia i sensorów wagowych oraz czystość TMR-u. Aby zaś maszyna była mniej przeciążana, a zarazem jej żywotność była dłuższa, dobrze, gdy w gospodarstwach sianokiszonka była pocięta z pryzmy np. z przyczepy samozbierającej lub baloty prasowane prasą z włączonymi nożami
– mówi Radosław Wojtkowiak z firmy Pol-Strautmann.
Trioliet
Aby przeciwdziałać problemowi korozji renomowana firma Trioliet stosuje w swoich wozach stal o najwyższej jakości, a także grube ściany zbiornika. Dodatkowo, bezpośrednio nad dnem w dolnej części zbiornika, gdzie nacisk na ścianę wozu mieszającego jest największy, firma wykorzystuje grubsze obrzeże zapewniające większą trwałość oraz sztywność maszyn. Opcjonalnie dostępna jest wyściółka nierdzewna w zbiorniku. Poza tym w celu ograniczenia tempa zużycia ślimaka producent stosuje pogrubione ślimaki 22 mm - w opcji dostępna stal nierdzewna wzdłuż zewnętrznej strony ślimaka.
Na przedłużenie żywotności maszyny wpływa również unikatowe na rynku ułożyskowanie ślimaka z bezpośrednią podporą na ramie podwozia pod dnem zbiornika i duży rozstaw między łożyskiem górnym a ślizgowym. Rozwiązanie to sprawia, że przekładnie ślimaków mieszających i wskaźniki wagi nie przejmują sił powstających podczas mieszania. Wysoki stopień wypełnienia dzięki smukłemu wspornikowi ślimaków i nakładającym się segmentom cieszą się mocniejszą i dłuższą żywotnością.
Według producenta znaczenie ma także opatentowany, jedyny taki na rynku kształt zbiornika wozu mieszającego z opatentowanymi asymetrycznymi wkładkami, co zapewnia optymalne, szybsze i bardziej jednolite mieszanie oraz zadawanie paszy.
A w jaki sposób użytkownicy maszyn mogą wpłynąć na utrzymanie „dobrej formy” swojego paszowozu? – Zawsze należy opróżnić zbiornik całkowicie, przeprowadzać systematyczną konserwację maszyny oraz smarować zgodnie z zaleceniami
– zauważa Karolina Dworakowska - Matuszewska, odpowiedzialna za marketing w firmie Agromix, importera firmy Trioliet na rynku polskim.