Pytanie nr 1 brzmi - czy rolnik powinien wybierać markowe produkty pochodzące od uznanych producentów czy też inwestować w tzw. produkty „no-name” egzotycznych producentów?
– Zawsze wybór ogumienia jest wypadkową parametrów technicznych maszyny, parametrów technicznych opon, pracy do wykonania i ceny - w tej kolejności. Nie ma jednej opony do wszystkiego, dlatego też zakup właściwego ogumienia powinien być poprzedzony analizą w oparciu o powyższe kryteria. Wybór opon klasy premium to zawsze gwarancja najnowszych rozwiązań technicznych zastosowanych w produkcie, pełne doradztwo techniczne, obecność na pierwszym montażu u markowych producentów, pełna gwarancja techniczna - w przypadku Continental jest to 10 lat. Jest to także najnowocześniejsza wiedza, komponenty, europejska fabryka, w jakiej Continental produkuje swoje opony rolnicze – przekonuje Marcin Cywiński, Business Development Manager Business Unit Specialty Tires w Continental Tires.
Decydujące czynniki
Dobór opon rolniczych to wypadkowa wymogów technicznych ciągnika, maszyny uprawowej, opon, terenu i wykonywanej pracy.
– Na pewno warto zwrócić uwagę na kwestię pracy opon rolniczych na niskich ciśnieniach. Opony rolnicze Continental mogą pracować z ciśnieniami od 0,4 bara. Bardzo ważna jest elastyczność i podatność na odkształcenia ogumienia w pracy w terenie, co w oponach Continental zapewnia stosowanie nylonu w konstrukcji wewnętrznej opon – uważa przedstawiciel Continental Tires.
– Kolejna kwestia to samooczyszczanie się opon po wyjeździe z pola. Opony Continental mają niski poziom adhezji, a co za tym idzie wysoką łatwość samooczyszczania się, dzięki długiemu procesowi wygrzewania opon w formie w czasie produkcji. Na koniec bardzo istotną kwestią są uślizgi opon na feldze, a co za tym idzie utrata momentu obrotowego maszyny podczas pracy w polu. Sprawia to, że ciągnik zużywa więcej paliwa i potrzebuje więcej mocy na wprawienie maszyny w ruch. Koszty pracy ciągnika w czasie uprawy rosną. Opony Continental posiadają specjalną konstrukcję stopki, która przeciwdziała uślizgom na feldze, pozwala osiąść oponie na pełnej szerokości bieżnika przy pracy z niskimi ciśnieniami oraz przeciwdziała pękaniu klocków bieżnika w części barkowej – uzupełnia Marcin Cywiński.
Warto przy tym również zwrócić uwagę, iż elastyczność odkształcania się opon w czasie pracy, samooczyszczanie się opon rolniczych, praca na niskich ciśnieniach, nawet na oponach w wersji standardowej, oraz brak uślizgów opon na feldze, to kluczowe aspekty pracy w terenie przeciwdziałające kompaktacji gleby, trakcji w terenie i ekonomii eksploatacji ogumienia rolniczego.
– Opony radialne mają w tym przypadku zdecydowaną przewagę nad oponami diagonalnymi, które to mają archaiczną konstrukcję i są niedostosowane do współczesnych wymagań maszyn rolniczych. Jedynym kryterium, które przeważa w przypadku opon diagonalnych nad radialnymi, jest kwestia ceny. W każdym innym przypadku opona radialna ma zdecydowaną przewagę – twierdzi Marcin Cywiński.
Naprawa opon jest istotna w przypadku opon rolniczych, szczególnie że ich zakup to inwestycja w zaawansowany technicznie i kosztowny produkt.
– Naprawa naprawie nierówna, niemniej zawsze należy pamiętać, że ingerencja inwazyjna w oponę oznacza utratę gwarancji. Wszystko zależy od zapisów w karcie gwarancyjnej otrzymywanej wraz z zakupionym produktem. Każda naprawa nie przywraca oponie w 100% jakości sprzed uszkodzenia. Pozwala natomiast w okresie przejściowym naprawić oponę do czasu nabycia pełnowartościowego następcy uszkodzonej opony – zwraca uwagę Marcin Cywiński.