[ATR] Aktualności

Forwarder 2020 oferuję innowacyjną zrywkę

Data publikacji:

Kilkadziesiąt osób, głównie z Rumunii, ale także Włoch i Polski uczestniczyło w rumuńskim pokazie prototypu interesującego forwardera. Zbudowana w ramach innowacyjnego projektu unijnego „Forwarder 2020” maszyna zrobiła duże wrażenie na obserwatorach, bez trudu radząc sobie na ekstremalnie stromych zboczach, m.in. dzięki nowej przekładni hydrostatyczno-mechanicznej.

Celem projektu „Forwarder2020”, finansowanego w ramach programu „Horizon2020” (program UE w zakresie badań naukowych i innowacji na lata 2014-2020), jest stworzenie innowacyjnej maszyny do zrywki w trudnym terenie, dla usprawnienia produkcji drewna  w zrównoważonej gospodarce leśnej. W ramach trzyletniego projektu, realizowanego przy współpracy szeregu partnerów, m.in. firmy HSM (Hohenloher Spezial-Maschinenbau) z Neu-Kupfer w Badenii-Wirtembergii w Niemczech, renomowanego producenta maszyn leśnych, powstały dwa prototypy forwardera, zbudowanego na bazie 12-tonowego modelu HSM 208F, w którym wdrożono pięć innowacyjnych rozwiązań. Prototypy przeszły wymagające testy w rzeczywistych warunkach w Niemczech, na Litwie, w Wielkiej Brytanii (Szkocji) i Rumunii. Ostatnie, finalizujące projekt spotkanie ma odbyć się 26 września w miejscowości Waldenburg-Laurach, odległej od siedziby firmy HSM o niespełna 10 km. Podczas tego wydarzenia zostaną zaprezentowane oba prototypy forwardera oraz wyniki badań i testów, do dyspozycji gości będą także partnerzy projektu służący szczegółowymi informacjami.

Pięć innowacji

Zaprezentowany w rumuńskim pokazie forwarder to drugi prototyp, wyposażony w trzy z pięciu zaplanowanych dla tej maszyny innowacji, w tym nową przekładnię hydrostatyczno-mechaniczną z rozdziałem mocy, hydropneumatyczne zawieszenie oraz system monitoringu dla prezentowania i dokumentowania procesów roboczych (o obciążeniu statycznym, dynamicznym, obszarze roboczym) i danych o maszynie. Innowacyjna przekładnia pozwala pracować przy niższych obrotach silnika, ciszej i mniej uciążliwie dla środowiska, zapewniając przede wszystkim efektywną transmisję mocy na koła oraz zmniejszenie zużycia paliwa o nawet 30%. Gwarantuje większą zdolność uciągu na długich dystansach i zmniejsza wymagania forwardera co do jakości dróg leśnych. Z przekładnią współgra hydropneumatyczne zawieszenie, doskonale radzące sobie w trudnym terenie, pozwalające szybciej pokonywać bezdroża, redukujące dynamiczne obciążenie konstrukcji i kół (o 25%), zmniejszające powstawanie kolein oraz podnoszące komfort jazdy.
Pozostałe dwie innowacje to nowy hybrydowy układ hydrauliczny żurawia z odzyskiem energii oraz układ jezdny typu bogie w przyczepie, ale z trzema napędzanymi kołami po każdej stronie zamiast tandemu. Takie rozwiązanie podwozia zapewnia znacznie większą powierzchnię styku kół z podłożem, co zmniejsza jego ugniatanie i redukuje o 50% głębokość kolein, a także zwiększa ładowność i ułatwia jazdę na terenach podmokłych. Z kolei hybrydowa hydraulika żurawia umożliwia znaczny odzysk energii, co pozwala pracować przy niższych obrotach silnika. Zapewnia przy tym szybsze ruchy żurawia oraz redukcję zużycia paliwa o 30% podczas operacji załadunku i rozładunku drewna.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.