W ciągniku, zwłaszcza dużej mocy, kierowca z reguły siedzi dość daleko od jego czoła, a odległość tę nieraz znacznie powiększa dodatkowo zamontowana na przednim TUZ maszyna lub nawet zwykłe obciążniki. Wyjeżdżając takim pojazdem z budynku inwentarskiego czy z obejścia lub dojeżdżając do skrzyżowania o ograniczonej widoczności, operator musi się zatem zatrzymać w odpowiedniej odległości od drogi czy miejsca, gdzie może napotkać ruch poprzeczny. Dlatego znajduje się zbyt daleko od punktu, z którego mógłby zobaczyć i prawidłowo ocenić sytuację na drodze przejazdu, co stwarza duże zagrożenie.
Widzą dalej
Dwie kamery systemu Hawk zamontowane po bokach na przedzie ciągnika, a częściej na obciążniku lub maszynie zawieszonej na TUZ, monitorują na bieżąco obszar z przodu po lewej i prawej stronie pojazdu. Jeśli sprzęt, do którego mają być przykręcone kamery, jest względnie mały (obciążnik, niewielka maszyna), można je przymocować obok siebie. W wypadku większego narzędzia kamery mocuje się po jego bokach. Obrazy z obu kamer przekazywane są do zajmującego niewiele miejsca w kabinie multipleksera, z którego dostarczane są w postaci jednego sygnału przewodem AV do wyświetlacza terminala Isobus ciągnika lub innego terminala zgodnego ze standardem ISO, wyposażonego w złącze kamery. Niezawodny przekaz obrazu gwarantuje okablowanie oparte na trwałych, odpornych na odkształcenia, wodo- i pyłoszczelnych złączach Fleigl M12.
W przeciwieństwie do dotychczas oferowanych rozwiązań z kamerami szerokokątnymi, „widzącymi” w zakresie 120°, kamery w systemie Hawk mają dość wąski kąt widzenia wynoszący 60°, jednak wystarczająco duży, aby zapewnić widok całej drogi. Dzięki wąskiemu kątowi kamery pracują przy tym jak teleobiektyw, przekazując wyraźny obraz z dalszej odległości, co pozwala śledzić ruch zbliżających się pojazdów. Im dalej „widzą” kamery, tym operator ma więcej czasu na podjęcie decyzji i odpowiednią reakcję.
Lepsze niż czujniki
Obraz widoku z lewej i prawej strony wyświetlany jest jednocześnie na dzielonym ekranie terminala Isobus, dzięki czemu jednym rzutem oka można szybko ocenić sytuację i ewentualne zagrożenia. Takie rozwiązanie ma dużą przewagę nad lusterkami i jest bardziej komfortowe, gdyż terminale w kabinach ciągników są zwykle umieszczane w optymalnym dla kierowcy miejscu, co ułatwia monitorowanie obrazu.
W przeciwieństwie do systemów opartych na czujnikach, przekazujących tylko ograniczone informacje o pojazdach czy przeszkodach na drodze, Fliegl Hawk ma wszystkie zalety systemów kamerowych, pokazujących łatwe do odczytania i zinterpretowania obrazy. Kierowca może nie tylko zobaczyć, kiedy pojawia się przeszkoda, ale również jakiego jest ona rodzaju. Wystarczy jedno spojrzenie na dzielony ekran.
SS