[ATR] Technika

Fliegl - Dodatkowa para oczu

Data publikacji:

Opracowany przez firmę Fliegl system Hawk eliminuje „martwe strefy” z pola widzenia kierowcy pojazdu z długim przodem, co minimalizuje ryzyko wypadku w miejscach o ograniczonej widoczności. Rozwiązanie opiera się na dwóch kamerach montowanych na przedzie ciągnika lub maszyny, przekazujących obraz z obu boków na monitor Isobus w kabinie.

W ciągniku, zwłaszcza dużej mocy, kierowca z reguły siedzi dość daleko od jego czoła, a odległość tę nieraz znacznie powiększa dodatkowo zamontowana na przednim TUZ maszyna lub nawet zwykłe obciążniki. Wyjeżdżając takim pojazdem z budynku inwentarskiego czy z obejścia lub dojeżdżając do skrzyżowania o ograniczonej widoczności, operator musi się zatem zatrzymać w odpowiedniej odległości od drogi czy miejsca, gdzie może napotkać ruch poprzeczny. Dlatego znajduje się zbyt daleko od punktu, z którego mógłby zobaczyć i prawidłowo ocenić sytuację na drodze przejazdu, co stwarza duże zagrożenie.

Widzą dalej

Dwie kamery systemu Hawk zamontowane po bokach na przedzie ciągnika, a częściej na obciążniku lub maszynie zawieszonej na TUZ, monitorują na bieżąco obszar z przodu po lewej i prawej stronie pojazdu. Jeśli sprzęt, do którego mają być przykręcone kamery, jest względnie mały (obciążnik, niewielka maszyna), można je przymocować obok siebie. W wypadku większego narzędzia kamery mocuje się po jego bokach. Obrazy z obu kamer przekazywane są do zajmującego niewiele miejsca w kabinie multipleksera, z którego dostarczane są w postaci jednego sygnału przewodem AV do wyświetlacza terminala Isobus ciągnika lub innego terminala zgodnego ze standardem ISO, wyposażonego w złącze kamery. Niezawodny przekaz obrazu gwarantuje okablowanie oparte na trwałych, odpornych na odkształcenia, wodo- i pyłoszczelnych złączach Fleigl M12.
W przeciwieństwie do dotychczas oferowanych rozwiązań z kamerami szerokokątnymi, „widzącymi” w zakresie 120°, kamery w systemie Hawk mają dość wąski kąt widzenia wynoszący 60°, jednak wystarczająco duży, aby zapewnić widok całej drogi. Dzięki wąskiemu kątowi kamery pracują przy tym jak teleobiektyw, przekazując wyraźny obraz z dalszej odległości, co pozwala śledzić ruch zbliżających się pojazdów. Im dalej „widzą” kamery, tym operator ma więcej czasu na podjęcie decyzji i odpowiednią reakcję.

Lepsze niż czujniki

Obraz widoku z lewej i prawej strony wyświetlany jest jednocześnie na dzielonym ekranie terminala Isobus, dzięki czemu jednym rzutem oka można szybko ocenić sytuację i ewentualne zagrożenia. Takie rozwiązanie ma dużą przewagę nad lusterkami i jest bardziej komfortowe, gdyż terminale w kabinach ciągników są zwykle umieszczane w optymalnym dla kierowcy miejscu, co ułatwia monitorowanie obrazu.
W przeciwieństwie do systemów opartych na czujnikach, przekazujących tylko ograniczone informacje o pojazdach czy przeszkodach na drodze, Fliegl Hawk ma wszystkie zalety systemów kamerowych, pokazujących łatwe do odczytania i zinterpretowania obrazy. Kierowca może nie tylko zobaczyć, kiedy pojawia się przeszkoda, ale również jakiego jest ona rodzaju. Wystarczy jedno spojrzenie na dzielony ekran.

SS

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.