Wywiady Aktualności

Finansowanie maszyn rolniczych często za gotówkę cz. III

Data publikacji:

Sygnały płynące z rynku wskazują, iż w ostatnich miesiącach zauważalnie wzrosła liczba transakcji gotówkowych. Jak zatem w dobie wysokich stóp procentowych i dwucyfrowej inflacji radzą sobie firmy działające w segmencie finanoswania maszyn rolniczych.

    Piotr Kamiński, dyrektor sprzedaży ds. Food&Agriculture w De Lage Landen Leasing Polska:

    Piotr Kamiński, dyrektor sprzedaży ds. Food&Agriculture w De Lage Landen Leasing Polska:

Piotr Kamiński, dyrektor sprzedaży ds. Food&Agriculture w De Lage Landen Leasing Polska:

W jaki sposób zmieniły się realia funkcjonowania Państwa firmy w ostatnich kilku miesiącach?
W De Lage Landen od wielu lat stawiamy na rozwiązania, które pozwalają reagować szybko na zmieniające się realia rynkowe. Po okresie dłuższej stabilizacji stóp procentowych, w 2022 r. przyszedł okres skokowego wzrostu stopy WIBOR, co wiązało się z koniecznością zmiany częstotliwości komunikacji w zakresie wdrażanych kampanii promocyjnego finansowania. Częste zmiany stawki WIBOR sprawiały, że chcąc skorzystać z oferty na danych warunkach, klienci musieli podejmować decyzje zakupowe w krótkiej perspektywie czasowej.  

Biorąc pod uwagę inflację, spodziewany wzrosty stóp procentowych z perspektywy nie tylko końca 2021, ale również 2022 r., nasi kierownicy regionalni przywiązywali bardzo dużą wagę do dopasowania harmonogramu spłat, aby był on dostosowany do przepływów pieniężnych, przychodów finansowych w gospodarstwach rolnych. Bardzo ważne jest dla nas bezpieczeństwo klienta - chcemy, żeby współpraca z klientami była wieloletnia, oparta na mocnych fundamentach, żeby klient, diler i DLL mogli rozwijać się razem w kolejnych latach. Od wielu lat naszym głównym mottem jest sustainable growth, czyli stabilny rozwój.

Jak wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe wpływają na nastroje zakupowe rolników?
Inflacja jest czymś, z czym musimy żyć niestety w 2022 r. Efektem wysokiej inflacji są rosnące stopy procentowe. Niewątpliwie inflacja, jak i stopy mają wpływ na podjęcie decyzji zakupowych przez klientów końcowych, jednak dzisiejsza skala prowadzonych działalności w branży rolnej sprawia, że inwestowanie w maszyny jest konieczne. Decyzje są natomiast bardziej przemyślane. Część inwestycji jest realizowana z wykorzystaniem nadwyżek środków wypracowanych w gospodarstwie, czyli poprzez zakup gotówkowy. Część inwestycji zaś z wykorzystaniem zewnętrznego finansowania. Dzisiaj na rynku już próżno szukać ofert z oprocentowaniem 0%, jednak producenci wspólnie z partnerami finansowymi oferują szereg promocyjnych warunków finansowania, minimalizując znacząco koszty odsetkowe ponoszone przez klientów. To sprawiło, że wielkość udzielonego finansowania w branży Agro w I połowie 2022 r. jest porównywalna z I półroczem 2021 r.

Jak te i inne czynniki zewnętrzne wpływają na kondycję finansową gospodarstw rolnych?
Na kondycję finansową wpływ ma niewątpliwie to, co znajduje się w koszyku przychodów i wydatków. Gospodarstwa w ostatnim czasie zderzyły się ze znaczącymi wzrostami cen paliwa, nawozów oraz środków ochrony roślin. Wzrosty te w pewnym stopniu mogły być pokryte z lepszych cen uzyskanych za wytworzone produkty rolne. Tutaj pojawia się kolejny istotny aspekt, mianowicie możliwość magazynowania wytworzonego produktu, jak i wcześniejszy zakup nawozów czy paliwa. 
Z perspektywy lat sektor Agro rozwija się, rośnie po stronie klientów świadomość możliwych zmian rynkowych, które wpłyną na dochodowość prowadzonej działalności. Z roku na rok rolnicy starają się podejmować kroki, działania celem zminimalizowania kosztów i maksymalizacji dochodu.

Jakie w związku z tym są wyniki Państwa firmy w odniesieniu do obszaru maszyn, w tym rolniczych?
Rok 2022 na rynku maszyn i urządzeń rolniczych jest rokiem ustabilizowania się sprzedaży, wstrzymania trendu wzrostowego, z którym mieliśmy do czynienia nieprzerwanie od 2017 r. Potwierdzeniem tego są wyniki uzyskane przez spółki leasingowe w sektorze maszyn i urządzeń rolniczych. Zgodnie z ostatnimi danymi ZPL w I półroczu 2022 r., wartość udzielonego finansowania w sektorze rolniczym była niższa o ok. 1% w stosunku do I półrocza 2021 r.

W przypadku DLL odnotowaliśmy wzrost wartości udzielonego finansowania, co pokazuje, że wprowadzone z naszymi partnerami - dilerami działania cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród klientów, wspierając prowadzone przez nich działalności.

Na koniec proszę przedstawić Państwa nowe elementy w ofercie i nowe projekty finansowe.
DLL wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzając innowacyjne usługi, narzędzia czy rozwiązania. Jednym z kluczowych działań w ostatnich miesiącach było wprowadzenie finansowania z okresem spłaty do 10 lat, co spotkało się z bardzo dobrym odbiorem po stronie klientów oraz dilerów sprzedających maszyny rolnicze. Dłuższy okres spłaty niewątpliwie daje możliwość jej rozłożenia w dłuższej perspektywie czasowej. Drugą bardzo ważną inicjatywą podjętą przez nas było wdrożenie preferencyjnego finansowania z wykorzystaniem linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego - linia EBI. W ramach finansowania klienci mogą uzyskać finansowanie na atrakcyjnych warunkach cenowych na okres od 4 do 8 lat, na zakup m.in. nowych ciągników, kombajnów zbożowych, ładowarek, wymieniając stary sprzęt na nowy, spełniający wymogi programu.

W najbliższych miesiącach finansowanie stanie się bardzo ważnym punktem procesu sprzedaży maszyn, stąd planujemy wdrożyć z naszymi partnerami szereg promocyjnych schematów finansowania, dzięki którym klienci będą mogli użytkować nowe maszyny bez konieczności ponoszenia znacznych kosztów odsetkowych.

Dziękujemy za rozmowę.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.