Europejski rynek ciągników
Liczne spadki i wzrosty: Zarówno producenci, jak również rynek i klienci nie byli przygotowani na tak poważne i nieznane wymagania, jakie postawił miniony i stojący pod znakiem koronawirusa rok 2020.
Ograniczenia w swobodnym poruszaniu się ludzi, znaczące załamanie się łańcuchów dostaw, przestoje produkcyjne w zakładach oraz częściowy zanik popytu użytkowników końcowych z branży gastronomii stanowiły poważne problemy dla rolnictwa i powiązanych z nimi sektorów pokrewnych. Ograniczeniami dostaw zostały szczególnie dotknięte obiekty pozyskujące w znacznej mierze komponenty z Dalekiego Wschodu lub Włoch oraz przedsiębiorstwa, których produkcja zlokalizowana jest głównie na Półwyspie Apenińskim.
Fakt utrzymania się poziomu strat na rynku techniki rolniczej w określonych granicach świadczy o utrzymującym się, wysokim zapotrzebowaniu na nowoczesny sprzęt, solidny charakter branży oraz jej odporność na sytuacje kryzysowe. W końcu analizowane w niniejszym artykule rynki zbytu zanotowały w 2020 r. spadek liczby zarejestrowanych nowych ciągników rolniczych o jedynie 3,2%.

Po osiągnięciu najniższego poziomu w kwietniu 2020 r., zdaniem CEMA klimat do prowadzenia biznesu na rynku maszyn rolniczych ulegał ciągłej poprawie aż do końca roku na prawie wszystkich rynkach europejskich, skończywszy na Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Niektórzy liderzy rynku oferujący bardzo dużą liczbę pojazdów sprzedają ją coraz mniejszej liczbie dilerów, oddziałom firm rodzinnych lub grupom inwestorów. Nierealistycznie wysokie oczekiwania dotyczące obrotów i udziałów w rynku mają przy tym demotywujący wpływ i działają niekorzystnie na historycznie trwałe związki pomiędzy producentami i dystrybutorami. Należy również zauważyć, że w ostatnich czasach znacząco silniejszą pozycję zyskały firmy dalekowschodnie.
Początkowo pojawiły się one na rynku jako dostawcy ciągników kompaktowych, obecnie, dzięki odpowiedniej jakości i niskiej cenie zdobywają one również udział w rynku niskiej i średniej mocy, coraz częściej kosztem tradycyjnych oferentów europejskich. Produkty wytwarzane w Chinach lub Indiach mogą zatem szybko zdetronizować wielkich tej branży. Prognoza VDMA zakłada, że w 2021 r. należy spodziewać się wzrostu o ok...

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów: