Aktualności

Dyskusja Climmar na temat wyzwań

Data publikacji:

W niemal wszystkich krajach europejskich obecny poziom stóp procentowych w połączeniu z wysokimi stanami magazynowymi stawia dilerów maszyn rolniczych w nowej sytuacji - oczekiwania przedsiębiorców maleją. Był to jeden z głównych tematów rozmów podczas 68. kongresu CLIMMAR, który odbył się w październiku w Gdańsku.

    Delegacje europejskich organizacji członkowskich na tle historycznej zabudowy Gdańska.

    Delegacje europejskich organizacji członkowskich na tle historycznej zabudowy Gdańska.

Przedstawiciele 16 organizacji członkowskich, w tym PIGMiUR, spotkali się w celu omówienia aktualnej sytuacji i ważnych aspektów w branży na poziomie europejskim. Kongres CLIMMAR wzorem ubiegłego roku ponownie stanowił połączenie kongresu specjalistycznego z corocznym walnym zgromadzeniem.

Zwięzłe raporty na temat najlepszych pomysłów ze wszystkich krajów członkowskich są standardowym elementem programu kongresu, podobnie jak raport o zadaniach, wykonanych przez poszczególne grupy robocze. Krótko po rozpoczęciu kongresu urzędujący prezes Roberto Rinaldin stwierdził:

– Członkowie mają problem z zapasami zgromadzonymi przez producentów, które są przyczyną wysokich stanów magazynowych - w szczególności w sektorze ciągników i kombajnów. Co więcej, tendencja ta ma podwójne oddziaływanie, ponieważ należy zwiększyć kapitał obrotowy, a pożyczki stają się droższe ze względu na rosnące stopy procentowe. Prawie wszędzie, co potwierdzają prezesi wszystkich firm członkowskich, magazyny są przepełnione nowymi maszynami, a ich finansowanie przysparza wielu problemów w całej Europie.

Opublikowano raporty

Jak zawsze, ze szczególną uwagą przeanalizowano raporty na temat barometru satysfakcji sprzedawcy „DSI Traktoren” oraz raporty rynkowe i ekonomiczne. Wszystkie państwa udostępniły także podstawowe dane dotyczące sprzedaży, serwisu, struktury wynagrodzeń oraz szczegółowych warunków gwarancji dla 10 najważniejszych marek ciągników. Grupy robocze - statystyki branżowe, wskaźnik satysfakcji sprzedawców, umowy dilerskie, edukacja, wystawy, narzędzia ogrodnicze, innowacje i tematy techniczne - zapoznały członków z postępem i efektami swoich dyskusji.

Kolejnym omawianym tematem były umowy dilerskie.

– Stosunki pomiędzy dostawcami/producentami i sprzedawcami były zawsze napięte, co było źródłem problemów. Zaufanie i lojalność to podstawa stabilnej i przynoszącej zyski relacji, która będzie w stanie sprostać przyszłym wyzwaniom – oświadczył Rinaldin.

Celem na przyszłość jest utrzymanie relacji, w której każdy z partnerów będzie traktowany na równi. Najbliższy kongres odbędzie się w dniach 22-25 października 2024 r. w Hamburgu.

 

Koniunktura branżowa wkrótce osiągnie punkt zwrotny

Wracając jednak do danych rynkowych, to według CLIMMAR europejski handel maszynami rolniczymi w dalszym ciągu ocenia obecną sytuację jako pozytywną, jednak niebawem nastąpi odwrócenie trendu. W tym roku nie mogło być lepszej okazji do publicznego opublikowania danych liczbowych na temat aktualnego stanu branży w Europie niż Agritechnica.

Podczas konferencji prasowej, prezes Roberto Rinaldi oraz wiceprezesi - Stephane Leblonde i Stefan Sprock przedstawili aktualną sytuację 16 tys. członków CLIMMAR w pierwszym półroczu 2023 r. Nadal można postrzegać ją jako pozytywną. Sprzedaż wzrastała - choć nieznacznie. W skali od -3 (najgorszy) do +3 (maksymalny) wskaźnik CLIMMAR wykazuje wartość +0,47, mimo to wygląda na to, że pozytywny trend wkrótce się zakończy. Członkowie prognozują, że utrzymujący się spadek przyniesie wynik w drugim półroczu na poziomie +0,16.

Przyczynę spadku obrotów można upatrywać w sprzedaży nowych maszyn: z wyjątkiem Szwajcarii i Wielkiej Brytanii wszyscy członkowie organizacji spodziewają się zastoju lub spadku w tym największym obszarze biznesowym. Sprzedaż usług serwisowych i części zamiennych utrzymuje się jednak w dużej mierze na tym samym, wysokim poziomie. Innym aspektem jest rosnący stan zapasów, zwłaszcza nowych maszyn. Podczas pandemii koronawirusa zakup maszyn wiązał się z wieloma trudnościami; niektórzy sprzedawcy złożyli większe zamówienia niż zwykle. Obecnie maszyny są już dostępne i są dostarczane do sprzedawców, jednakże ze względu na sytuację gospodarczą zainteresowanie klientów spada. To, jak również rosnące odsetki, to beczka prochu dla sprzedawców w całej Europie. Tutaj producenci wydają się jechać na tym samym wózku, a ich dystrybutorzy pilnie oczekują wsparcia w tej sytuacji.

Ankietę satysfakcji sprzedawcy przeprowadzono w okresie od kwietnia do maja 2023 r. Uczestniczyło w niej 11 państw: obok Niemiec, Belgia, Dania, Francja, Węgry, Włochy, Holandia, Polska, Wielka Brytania, a także po raz pierwszy w tym roku Luksemburg i Szwecja. Celem ankiety nie było porównanie jednej marki z inną, lecz stworzenie podstawy do dyskusji nad sposobami poprawy sektorów, w których panuje największe niezadowolenie.

– Stwierdzamy, że średnia z ostatnich pięciu lat ma tendencję do stabilizacji na poziomie około 12,9, a różnica punktów pomiędzy marką z najwyższym wynikiem a marką z najniższym wynikiem spadła z 4 do 1,6 – mówi Ulrich Beckschulte, dyrektor zarządzający niemieckiego Federalnego Stowarzyszenia LandBauTechnik.

Na podstawie ankiety stwierdzono, że w przypadku 6 marek współpraca pomiędzy producentami a dystrybutorami pogorszyła się, a w przypadku 4 polepszyła się

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.