Koniunktura branżowa wkrótce osiągnie punkt zwrotny
Wracając jednak do danych rynkowych, to według CLIMMAR europejski handel maszynami rolniczymi w dalszym ciągu ocenia obecną sytuację jako pozytywną, jednak niebawem nastąpi odwrócenie trendu. W tym roku nie mogło być lepszej okazji do publicznego opublikowania danych liczbowych na temat aktualnego stanu branży w Europie niż Agritechnica.
Podczas konferencji prasowej, prezes Roberto Rinaldi oraz wiceprezesi - Stephane Leblonde i Stefan Sprock przedstawili aktualną sytuację 16 tys. członków CLIMMAR w pierwszym półroczu 2023 r. Nadal można postrzegać ją jako pozytywną. Sprzedaż wzrastała - choć nieznacznie. W skali od -3 (najgorszy) do +3 (maksymalny) wskaźnik CLIMMAR wykazuje wartość +0,47, mimo to wygląda na to, że pozytywny trend wkrótce się zakończy. Członkowie prognozują, że utrzymujący się spadek przyniesie wynik w drugim półroczu na poziomie +0,16.
Przyczynę spadku obrotów można upatrywać w sprzedaży nowych maszyn: z wyjątkiem Szwajcarii i Wielkiej Brytanii wszyscy członkowie organizacji spodziewają się zastoju lub spadku w tym największym obszarze biznesowym. Sprzedaż usług serwisowych i części zamiennych utrzymuje się jednak w dużej mierze na tym samym, wysokim poziomie. Innym aspektem jest rosnący stan zapasów, zwłaszcza nowych maszyn. Podczas pandemii koronawirusa zakup maszyn wiązał się z wieloma trudnościami; niektórzy sprzedawcy złożyli większe zamówienia niż zwykle. Obecnie maszyny są już dostępne i są dostarczane do sprzedawców, jednakże ze względu na sytuację gospodarczą zainteresowanie klientów spada. To, jak również rosnące odsetki, to beczka prochu dla sprzedawców w całej Europie. Tutaj producenci wydają się jechać na tym samym wózku, a ich dystrybutorzy pilnie oczekują wsparcia w tej sytuacji.
Ankietę satysfakcji sprzedawcy przeprowadzono w okresie od kwietnia do maja 2023 r. Uczestniczyło w niej 11 państw: obok Niemiec, Belgia, Dania, Francja, Węgry, Włochy, Holandia, Polska, Wielka Brytania, a także po raz pierwszy w tym roku Luksemburg i Szwecja. Celem ankiety nie było porównanie jednej marki z inną, lecz stworzenie podstawy do dyskusji nad sposobami poprawy sektorów, w których panuje największe niezadowolenie.
– Stwierdzamy, że średnia z ostatnich pięciu lat ma tendencję do stabilizacji na poziomie około 12,9, a różnica punktów pomiędzy marką z najwyższym wynikiem a marką z najniższym wynikiem spadła z 4 do 1,6 – mówi Ulrich Beckschulte, dyrektor zarządzający niemieckiego Federalnego Stowarzyszenia LandBauTechnik.
Na podstawie ankiety stwierdzono, że w przypadku 6 marek współpraca pomiędzy producentami a dystrybutorami pogorszyła się, a w przypadku 4 polepszyła się.