Aktualności

Duże tygrysy i małe tygrysy są w gotowości do walki

Data publikacji:

Europejskie przedsiębiorstwa średniej wielkości z branży techniki rolniczej walczą na wielu frontach równocześnie - ich mocną stroną jest duża elastyczność. Nawet jeśli w ostatnim czasie kilka marek pozostało w tyle – małe i średnie przedsiębiorstwa pozostają na właściwym torze…

W obliczu licznych wyzwań - takich jak coraz bardziej restrykcyjne przepisy z zakresu ochrony środowiska, eskalujące konflikty handlowe, sankcje, protekcjonizm czy brexit - firmy te potrafiły się dobrze odnaleźć na rynku, utrzymać albo nawet powiększyć swoje obroty i udziały w rynku. Tylko pojedyncze przedsiębiorstwa oddzieliły się od mniej perspektywicznej dla nich branży maszyn, jak np. Lely od techniki zbioru pasz zielonych, albo też zostały przejęte przez konkurentów czy światowych graczy, jak Vogel & Noot i Kongskilde. Ich produkty uzupełniają teraz ofertę większych firm, miejsca pracy zostały przy tym na szczęście utrzymane.

Elastyczni specjaliści

Sukces większości firm średniej wielkości ma szereg solidnych podstaw. Wielu producentom maszyn odpłaca się ich rozbudowane know-how w zakresie uprawy roślin oraz prawdziwa orientacja na klienta. Są oni uważani przez swoich klientów za kompetentnych specjalistów, którzy działają na równych zasadach, jako wynalazcy są gotowi do eksperymentowania i nie muszą w pierwszej kolejności myśleć o dywidendach dla udziałowców. Krótkie drogi decyzyjne, prosta ocena ryzyka i bezpośrednie połączenie z partnerami dystrybucyjnymi i klientami to zalety, które przedsiębiorstwa te potrafią wykorzystywać w coraz bardziej złożonym środowisku konkurencyjnym. Nie należy zapominać, że często ich pracownicy pochodzą z gospodarstw rolnych i doceniają rodzinną atmosferę u swojego pracodawcy. To, że średnie przedsiębiorstwa zachowują swoją rację bytu także poza granicami własnych krajów obok bardzo szeroko zorientowanych longlinerów, pokazują ich wysokie wskaźniki eksportu.

Według nowych wyników badań Centrum ds. Badania Gospodarki Europejskiej (ZEW) z Mannheim niemieckie przedsiębiorstwa rodzinne odnoszą sukcesy szczególnie na rynkach wschodzących, takich jak Rosja, Turcja i Chiny. Z dala od polityki światowej i handlowej przedsiębiorstwa rodzinne mogłyby tam sięgnąć po dobrze wykształconych, wykwalifikowanych pracowników. W zakresie opodatkowania, regulacji i kosztów energii dostrzegają oni tam korzyści, podczas gdy bezpieczeństwo prawne i prawa własności stanowią utrudnienie do takich działań.
Niektórzy producenci domykają luki ofertowe partnerów dystrybucyjnych, którzy są związani umowami z longlinerami.  Ponadto produkują oni często komponenty lub całe urządzenia dla światowych graczy i dzięki temu lepiej wykorzystują własne możliwości produkcyjne. I wreszcie dla niektórych klientów ważne jest, aby stosować technikę rolniczą krajowej produkcji.

Badania i rozwój

Aktualnie średnie wielkości przedsiębiorstwa stoją przed istotnym wyzwaniem, jakim jest płynne włączenie ich urządzeń do technologii informacyjnej, wytyczającej drogi cyfryzacji w gospodarstwach rolnych i firmach usługowych. Nawet w przypadku maszyn, które wydają się być mniej wymagające, komputer pokładowy czy połączenie GPS są dziś standardem warunkującym sukces sprzedażowy. Podczas ostatnich targów Agritechnica szereg przedsiębiorstw prezentowało tego rodzaju rozwiązania. Z uwagi na to, że muszą oni dostosować się do różnych platform danych i standardów dużych firm od pola aż po biuro, koszty rozwoju średnich firm wzrastają, przy czym nie ma gwarancji, że wydatki te zostaną zrekompensowane w najbliższej przyszłości. Przykładowo Amazone inwestuje około 7% swojego obrotu w badania i rozwój, i stawia przy tym wyraźnie na cyfryzację. Czy to „Agrirouter”, czy „Data-Connect” trend w branży podąża szczęśliwie do punktu, w którym istniejące dotąd bariery w postaci morza danych są stopniowo usuwane, a wymiana bitów i bajtów między maszynami a oprogramowaniem różnych producentów jest upraszczana. To, że innowacyjność przedsiębiorstw średniej wielkości trwa nieprzerwanie, pokazuje przyznanie podczas Agritechniki ponad 70% z łącznie 39 srebrnych medali dla firm z tej grupy.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 04/2020 - zamów:

bezpłatny egzemplarz lub prenumeratę

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.